Sase noi parcari, la intrarile in Bucuresti
Articol de Mircea Apostolescu, 14 noiembrie 2016, 10:22 / actualizat: 14 noiembrie 2016, 12:21
Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a anuntat ca intentioneaza sa construiasca sase parcari de tip park & ride la intrarile in Bucuresti, astfel incat cei care tranziteaza orasul sa aiba posibilitatea sa isi lase masinile personale in aceste parcari si sa foloseasca transportul public.
Aceasta masura ar urma sa duca la descongestionarea semnificativa a traficului, deoarece aproximativ 30.000 – 40.000 dintre cele 1,3 milioane de masini care circula zilnic prin oras, sunt ale celor care vin in Bucuresti din Ilfov.
Cifrele oficiale detinute de catre Prefectura Bucuresti si Prefectura ILfov arata ca, in ultimii cinci ani, numarul de automobile a crescut de la 1.224.816 la 1.382.122. Doar in Bucuresti, la finalul anului 2011 erau inmatriculate 1.131.807 automobile, iar la finalul lunii septembrie 2016 erau 1.237.302 masini, cu 105.495 mai multe.
In Ilfov, la finalul anului 2011 erau inmatriculate 93.009 autovehicule, iar, inceputul lunii octombrie 2016, numarul acestora ajunsese la 144.820, mai mult cu 51.811. In procente, cresterea la nivelul Ilfovului este de aproape 30%.
Parcarea in Bucuresti a devenit o problema care scapa de sub controlul autoritatilor. Lipsa parcarilor, slaba calitate a transportului public si interdictia de a ridica masinile parcate neregulamentar au dus la actuala situatie, in care trotuarele sunt ocupate de autovehicule, atat pe bulevarde, cat si pe strazile laterale, astfel incat poetonii sunt deseori obligati sa circule pe carosabil, riscand sa fie accidentati de catre masinile aflate in mers. Statiile de autobuz si cele de troleibuz au devenit locuri de parcare normale pentru soferii bucuresteni, iar parcarea pe trecerile de pietoni a devenit un lucru obisnuit. Mai mult decat atat, din ce in ce mai frecvent se inregistreaza cazuri in care soferii parcheaza pe linia de tramvai, sub reteaua de contact a troleibuzelor sau in mijlocul strazii, blocand mijloacele de transport in comun.
Solutia parcarilor de tip park & ride este adoptata de ceva vreme in marile orase europene, iar Bucurestiul ar putea sa se alature acestora, odata cu aprobarea Planului de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD). Acesta va fi votat, in curand, de catre Consiliul General, potrivit declaratiilor primarului Capitalei, Gabriela Firea.
„Vom vota in foarte scurt timp Planul de Mobilitate Urbana Durabila, care implica si sase parcari de tip park & ride, care vor fi construite la intrarile in Capitala, astfel incat cei care tranziteaza orasul sa aiba posibilitatea sa isi lase masina personala la intrarea in Bucuresti, iar de acolo sa aiba mijloace de transport in comun, care sa vina la intervale foarte scurte de timp”, a declarat Gabriela Firea, la evenimentul de lansare a „Capital Top 300 Cei mai bogati romani”.
In context, trebuie spus ca parcarea prevazuta pentru intrarea din zona de nord a Bucurestiului ar trebui sa fie data in folosinta odata cu prelungirea magistralei de metrou M4, pana la Laromet, adica in primavara urmatoare.
Vestile mai putin bune sunt in legatura cu parcarea de la capatul Soselei Pantelimon. Proiectul acesteia a fost schimbat, de catre Municipalitate, in luna mai a acestui an.
In locul parcarii subterane, prevazute initial, s-a optat pentru amenajarea unei parcari de suprafata, cu parter, doua etaje si terasa. Aceasta solutie a fost adoptata deoarece este mai ieftina. Parcarea va avea 446 de locuri, dintre care 129 – la etajul 1, 154 – la etajul 2 si 163 de locuri – pe terasa. La parterul cladirii urmeaza sa fie amenajata o statie pentru toate mijloacele de transport care opresc in zona. Va exista si o legatura cu viitoarea linie de metrou, atunci cand aceasta va fi gata.
Prin acest proiect se va mari numarul de locuri de parcare din zona cu 50%. Pe timp de noapte, parcarea va putea fi folosita si ca parcare de resedinta. Pe Sos. Pantelimon este un deficit de 4.000 locuri de parcare, conform proiectantilor. Potrivit acestora, lucrarile ar fi trebuit sa fie terminate pana la finalul lunii septembrie. Proiectul face parte insa dintr-unul mai mare, de modernizare a Soselei Pantelimon. Iar la ultima rectificare bugetara, alocatia bugetara pentru acest proiect a fost diminuata simtitor, din cauza ca banii nu ar fi putut fi cheltuiti, pana la finalul acestui an. Deci, parcarea nu va fi prea curand data in folosinta.
Pe langa cele sase parcari de tip park & ride, Primaria Generala va trebui sa imbunatateasca insa transportul public din Bucuresti, lucru deloc usor de realizat, in conditiile in care cele 1.000 de autobuze de care dispune regia de transport au 10 ani vechime si aproape o jumatate dintre acestea sunt blocate in garaje, din cauza defectiunilor si a lipsei pieselor de schimb.
Gabriela Firea a mai declarat ca Primaria intentioneaza sa cumpere 500 de autobuze noi, dintre care 30% vor fi electrice, si sa impulsioneze finalizarea Centurii Capitalei.
Daca putem spera ca achizitia de autobuze sa se finalizeze macar in primavara ce vine, cu privire la Soseaua de Centura, Municipalitatea nu poate face mare lucru, in afara, poate, de a depune solicitari de accelerare a lucrarilor la Guvern. Asta pentru ca lucrarile la Centura sunt derulate de catre Ministerul Transporturilor, prin intermediul Companiei Nationale de Drumuri si Autostrazi (CNADNR), iar Primaria Capitalei nu se poate implica financiar in lucrari de investitii care se desfasoara in afara teritoriului administrativ al Bucurestiului.
O alta masura, care ar putea fi adoptata rapid, ar fi aceea a reluarii ridicarii masinilor parcate neregulamentar. Dar, pentru a putea face acest lucru, administratia locala trebuie sa astepte ca Guvernul sa adopte, prin ordonanta, o completare la Codul Rutier, care sa prevada aceasta masura si conditiile legale in care ea va putea fi luata.