Un proiect de lege care ar putea debloca programul de consolidare!
Articol de Mircea Apostolescu, 5 decembrie 2016, 12:33
Un deputat a inaintat Camerei un proiect de lege a carui adoptare ar putea duce la deblocarea programului de consolidare, la nivel national, dar, mai ales, in Bucuresti.
Pornind de la principala problema, in ceea ce priveste consolidarea, aceea a necesitatii acordului tuturor proprietarilor dintr-o cladire pentru demararea lucrarilor, astfel incat, daca o singura persoana nu este de acord, consolidarea nu se poate face, proiectul propune solutii.
O alta problema este procedura greoaie de expertizare, de intocmire a documentatiei de consolidare, de licitare si apoi de executie a lucrarilor, de multe ori cu locatarii in cladire. Astfel ca, desi in bugetul national si in cele locale s-au alocat bani anual, acestia nu au putut fi folositi.
O alta problema este ca lucrarile de consolidare se fac pe banii proprietarilor, iar multi dintre acestia nu doresc sa faca acest efort sau nu dispun de banii necesari.
Potrivit prevederilor OG nr. 20/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, finantarea lucrarilor, in functie de spatiul pe care il detine, plus cota indiviza din partile comune, este platita de Guvern si Primarie, banii urmand sa fie recuperati, in 25 de ani, de la terminarea lucrarilor, in rate, fara dobanda.
Printre principalele prevederi ale proiectului se numara obligarea proprietarilor din cladirile incadrate in clasa intai de risc seismic, pericol public sa isi dea acordul si concursul la consolidare, dar si gratuitatea consolidarii, pentru cladirile cu risc seismic iminent.
Pe durata procesului de intocmire a documentatiilor cadastrale, proprietarii si asociatiile de proprietari, persoane fizice sau juridice, ar urma sa beneficieze de consiliere si asistenta din partea unor persoane competente, din cadrul Primariei Capitalei, probabil din noua Administratie a Consolidarii, infiintata la initiativa Primarului General Gabriela Firea.
Stabilirea formulei de calcul a cotelor parti indivize din proprietatea comuna, respectiv luarea in calcul a suprafetei utile totale aflate in proprietate, necesare calculului cotelor-parti, se va face ca urmare a masuratorilor cadastrale inregistrate in cartea funciara, respectiv ultimele inscrisuri oficiale, si nu potrivit cotelor de proprietate stabilite in actele de proprietate.
Proprietarii, persoane fizice si juridice, beneficiaza, prin exceptarea de la prevederile legale, de scutirea de taxa privind eliberarea autorizatiei de construire pentru executia lucrarilor de consolidare a constructiilor din proprietate, cu destinatie de locuinta sau cu alte destinatii, precum si de scutire de taxa privind timbrul arhitecturii.
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice ar urma sa constituie, in vederea expertizarii, proiectarii si executiei lucrarilor pentru cladirile incadrate in clasa I de risc seismic si care prezinta pericol public, cu destinatia de locuinta, spatiu comercial sau orice alta destinatie, un fond de urgenta numit „Fondul pentru Cladirile cu Risc Seismic Iminent”, precum si o comisie numita „Comisia Nationala de Evaluare si Implementare a Programului de Risc Seismic” cu privire la lucrarile de expertiza, proiectare si consolidare, in vederea simplificarii actiunilor de punere in siguranta a fondului existent, care vor fi incluse intr-un plan de interventie numit „Programul de Risc Seismic”.
Comisia Nationala de Evaluare si Implementare a Programului de Risc Seismic ar urma sa fie alcatuita din experti evaluatori, proiectanti si constructori responsabili de proiectarea, pe baza expertizei tehnice, a planului de consolidare a cladirilor in cauza, precum si de realizarea planului de interventie, contractarea lucrarilor impreuna cu primariile municipiilor, judetelor si primaria municipiului Bucuresti.
Fondul infiintat la nivelul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei publice ar trebui sa fie constituit ca un fond de urgenta pentru lucrarile necesare pentru punerea in siguranta a cladirilor prevazute la Art. 5, alin. 1, fara obligatia returnarii acestor fonduri de catre proprietarii spatiilor cu destinatie de locuinta, spatiu comercial sau orice alta destinatie, fond constituit prin exceptie de la prevederile Art. 6 si Art. 7.
Decizia luata de autoritatile competente in urma expertizarii tehnice a cladirilor, justificata prin iminenta pericolului public privind interventia asupra locuintelor sau spatiilor cu alta destinatie din cladirile incadrate in clasa I de risc seismic, care constituie pericol public si care vor fi incluse in Programul de Risc Seismic, ar urma sa fie obligatorie pentru proprietarii acestor imobile.
In baza raportului de expertiza tehnica prin care cladirile sunt incadrate in clasa I de risc seismic si care prezinta pericol public, proprietarii persoane fizice sau juridice, care detin sau administreaza spatii cu destinatia de locuinta, spatii comerciale sau cu orice alta destinatie, ar putea fi obligati sa prezinte, la cererea Comisiei de Evaluare, Aplicare si Implementare prevazute la Art. 5, alin (1), documentatiile cadastrale necesare inceperii lucrarilor de consolidare, in termen de 3 luni de la notificare. In caz contrar primariile minicipiilor si oraselor, respectiv Primarul General al Municipiului Bucuresti, ar urma sa poata dispune evacuarea celor in cauza din imobilele care urmeaza sa fie supuse unor lucrari de interventie sau, dupa caz, reconstructive, pana la finalizarea lucrarilor necesare pentru punerea in siguranta a imobilelor.
Aplicarea deciziei de evacuare se va putea dispune doar dupa ce Consiliile municipiilor, oraselor si comunelor vor asigura locuintele de necesitate pentru cazarea temporara a persoanelor si familiilor pe perioada executarii interventiilor care nu se pot efectua in constructii ocupate. Decizia de evacuare ar urma sa aiba caracter executoriu, de la data oferirii unui spatiu de cazare temporara si va putea fi adusa la indeplinire pe calea executarii silite.
La data comunicarii Deciziei prevazute la alin. (3) inceteaza de drept si efectele actelor juridice incepute anterior aplicarii art. 5 alin. (1) privind realizarea de venituri din folosinta acestor imobile, imobilele care vor fi incluse in Programul de Risc Seismic si care beneficiaza de lucrari finantate de Fondul pentru Cladirile cu Risc Seismic Iminent. Aceasta prevedere inseamna ca spatiile de locuit, comerciale sau cu alta destinatie din cladirile respective nu ar mai putea fi inchiriate sau destinate desfasurarii oricaror activitati ce presupun realizarea de venituri pana la finalizarea lucrarilor de interventie stipulate in Decizie.
In contex, trebuie amintit faptul ca, in Bucuresti, exista 181 de cladiri incadrate in clasa I de risc seismic. Dintre acestea, 85 de cladiri au peste 5 etaje (44,7%), 46 de cladiri au peste 8 etaje (24%), 59 de cladiri au sub 4 etaje (31,05). Majoritatea acestor cladiri sunt in sectoarele 1, 2 si 3. Majoritatea imobilelor sunt situate in Centrul orasului, pe strazile Franceza, Armeneasca, Lipscani, Baratiei, Gabroveni, Blanari, Calea Victoriei, b-dul Magheru.
In ultimii 10 ani, au fost consolidate doar 42 de cladiri din clasa I de risc seismic. Dintre acestea, doar 19 au fost consolidate in programul de consolidari a Primariei Capitalei, iar restul au fost consolidate de catre proprietari.
Asa cum spuneam, in cadrul programului de consolodare, potrivit legislatiei actuale, autoritatile locale si Guvernul avanseaza, practic, banii pentru lucrari, urmand ca proprietarii sa restituie sumele respective, pe o durata de 25 de ani, in rate fixe, fara dobanda. Proprietarii, persoane fizice ai locuintelor, pot beneficia de scutire de plata ratelor pe perioada in care veniturile, pe membru de familie sunt sub salariul mediu net pe economie.
Adoptarea acestui proiect de lege ar putea sa deblocheze intregul program de consolidare, dand autoritatilor locale, in speta Primariei Capitalei, parghiile necesare pentru a actiona, cu maximum de eficienta si celeritate, pentru consolidarea cel putin a cladirilor care prezinta pericol public. In lipsa unei astfel de modificari legislative, nou infiintata Administratie a Consolidarii, infiintata in subordinea Municipalitatii, risca sa ramana o forma fara fond, o institutie neputincioasa, ai carei angajati ar fi redusi la rolul de simplii „colindatori” care merg „cu plugusorul”, din usa in usa, fiind intampinati, cel mai adesea, cu refuzuri categorice ale proprietarilor.