Legea eliminarii celor 102 taxe- retrimisa in Parlament
Articol de Sorin Pavel, 23 decembrie 2016, 14:47
Presedintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului, spre reexaminare, Legea celor 102 taxe.
Potrivit Administratiei prezidentiale, desi legea a fost declarata constitutionala in raport cu criticile formulate, se impune o reanalizare a ei sub aspectul resimtit de cetateni, afirma Klaus Iohannis in scrisoarea de reexaminare transmisa presedintelui Senatului, Calin Popescu Tariceanu.
Presedintia aminteste ca legea vizeaza eliminarea unor taxe stabilite in sarcina persoanelor fizice si juridice pentru anumite acte realizate sau servicii prestate de autoritati si institutii publice si ca politicile fiscal-bugetare ale statului, precum si concretizarea acestora reprezinta atributele autoritatii legislative si executive si nu fac obiectul controlului de constitutionalitate.
Iata textul integral al cererii:
In temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constitutia României, republicata,
formulez urmatoarea
CERERE DE REEXAMINARE
asupra
Legii privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Legea privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative vizeaza eliminarea unor taxe stabilite in sarcina persoanelor fizice si juridice pentru anumite acte realizate sau servicii prestate de autoritati si institutii publice.
Politicile fiscal-bugetare ale statului, precum si concretizarea acestora reprezinta atributele autoritatii legislative si executive si nu fac obiectul controlului de constitutionalitate. Din aceasta perspectiva, desi Legea privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost declarata constitutionala in raport de criticile formulate, apreciem ca se impune o reanalizare a acesteia de catre Parlament sub aspectul efectelor resimtite de cetateni.
Simplificarea procedurilor in raporturile dintre cetateni si autoritati, precum si diminuarea poverii fiscale prin eliminarea unor taxe si tarife sunt deziderate impartasite la nivelul societatii. Realizarea acestora implica, in mod necesar, adoptarea de masuri legislative coerente, eficiente, predictibile si, in acelasi timp, responsabile. Tocmai de aceea, pentru a fi eficienta, reducerea in sine a taxelor trebuie sa fie insotita de o imbunatatire a procedurilor administrative si a disciplinei bugetare.
Inlocuirea unei plati directe cu una indirecta, precum si absenta unor masuri legislative conexe, de natura sa conduca la realizarea unor servicii publice de calitate, ar putea face ca simpla eliminare a taxelor prevazute de legea transmisa la promulgare sa conduca, pe lânga efectul deplasarii poverii fiscale de la beneficiarii acestor servicii catre toti contribuabilii, persoane fizice si juridice, si la consecinta accentuarii disfunctionalitatilor serviciilor publice.
Astfel, problemele cu care se confrunta cele doua servicii publice de radio si televiziune sunt vechi si sistemice si ele se datoreaza, in principal, cadrului legislativ in temeiul caruia acestea functioneaza. in sine, dezbaterea referitoare la eliminarea celor doua taxe si acoperirea cheltuielilor de functionare a celor doua servicii publice de radio si televiziune de la buget nu se poate rezuma doar la simpla intrebare daca este sau nu necesara o taxa pentru sustinerea acestora. Modul de finantare a celor doua servicii publice de radio si de televiziune este in directa legatura cu functionarea acestora, iar argumentul cel mai elocvent in acest sens este chiar interesul pe care aceasta masura legislativa l-a suscitat in spatiul public. Din aceasta perspectiva, consideram ca stabilirea surselor de finantare a serviciilor publice de radio si televiziune sunt aspecte ce trebuie sa faca obiectul unor dezbateri autentice in forul legislativ, care trebuie sa identifice acele solutii optime de natura sa asigure realizarea rolului constitutional al acestora. De aceea, o analiza si, implicit o decizie asupra surselor de finantare a acestor servicii poate fi facuta numai in cadrul unei abordari mai largi care sa vizeze o reforma autentica a modului de functionare a serviciilor publice de radio si televiziune, de care beneficiaza cetatenii care, indiferent de modalitatea aleasa de legiuitor, contribuie la sustinerea acestora, fie direct, fie indirect.
Interventia legislativa asupra art. 40 si 41 din Legea nr. 41/1994 poate genera noi probleme, ce se adauga celor deja existente. Astfel, reducerea surselor proprii de finantare in detrimentul cresterii ponderii sursei publice pentru acoperirea cheltuielilor de functionare si dezvoltare poate conduce la noi probleme legate inclusiv de statutul salariatilor si modalitatea de salarizare a acestora ori poate pune chiar pune in discutie independenta editoriala.
Totodata, in contextul bugetar actual, modificarea adusa art. 41 in sensul ca prin legea bugetara anuala se aproba fondurile de la bugetul de stat alocate Societatii Române de Radiodifuziune si Societatii Române de Televiziune apare ca inaplicabila. Astfel, tinând cont ca legea transmisa la promulgare intra in vigoare la 3 zile de la publicare, semnalam ca in bugetul anului 2016 nu sunt cuprinse alocarile necesare, iar pentru anul 2017 bugetul nu se afla inca in procedura parlamentara. Prin urmare, intr-o asemenea situatie tranzitorie, prin intrarea in vigoare a legii aflate la promulgare cele doua servicii publice de radio si televiziune s-ar putea confrunta cu dificultati suplimentare.
Fata de argumentele expuse mai sus si având in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
PRESEDINTELE ROMANIEI
KLAUS – WERNER IOHANNIS