Split – abuzul de personalităţi poate ucide
Articol de , 28 ianuarie 2017, 19:17 / actualizat: 30 ianuarie 2017, 13:07
Avem un week-end bogat în ceea ce priveşte filmul cu 5 premiere şi alte două evenimente cinematografice. Acum nu ne oprim la cea mai importantă dintre premiere, cea românească intitulată „Fixeur” regizată de Adrian Sitaru, cu un scenariu semnat de Claudia şi Adrian Silişteanu care este şi Directorul de imagine al filmului. Ci vă prezentăm thriller-ul psihologic cu final horror intitulat „Split”, realizat de M. Night Shyamalan ca scenarist, regizor şi co-producător, ce rulează la Glendale Studio şi cinematografele de mall. După ce a demonstrat că este un maestru al suspansului cu filmele sale din aceeaşi categorie – „Al şaselea simţ”, „Indestructibilul” şi „Semne” – cineastul se apleacă de data aceasta asupra unei afecţiuni psihice căreia oamenii de ştiinţă, nu i-au găsit încă o explicaţie: tulburarea de identitate disociativă.
De această afecţiune suferă personajul principal al filmului, Kevin, care, în siguranţa cabinetului psihiatrei sale bine jucată de Betty Buckley, a scos la iveală 23 de personalităţi ce se luptă să se manifeste prin unicul trup pe care-l împart. Dar pe care-l pot şi modifica, nu numai sistemul său cognitiv-comportamental, ci şi pe cel fiziologic, ba chiar şi fizionomia pentru fiecare personalitate pe care o manifestă. Până la finalul poveştii apare şi o a 24-a personalitate, una monstruoasă la chip şi în manifestare numită Bestia, care a rămas bine ascunsă şi e pe cale să le domine pe toate celelalte, cerând sacrificii umane.
Pentru acestea Dennis, personalitatea care suferă de o tulburare obsesiv-compulsivă, răpeşte trei fete aflate la o aniversare: Claire, Marcia şi singuratica Casey pe care le consideră impure pentru că nu ar fi avut de suferit. Numai că în ceea ce o priveşte pe Casey, fată isteaţă cu un simţ al observaţiei special foarte bine interpretată la maturitate de Anya Talor-Joy, se înşeală, pentru că aceasta a fost abuzată sexual din copilărie de unchiul său, partenerul de vânătoare al tatălui ei pe care-l vedem în câteva flash-back-uri cum o învaţă să tragă cu puşca.
Cu ajutorul efectelor speciale şi machiajului, James McAvoy face bine faţă la vreo 7 dintre personalităţile diferite dezvoltate în trupul şi mintea lui Kevin ca urmare a traumatismelor la care a fost supus încă din copilărie: de la puştiul de 9 ani, Hedwig, pe care Casey încearcă să-l atragă sau manipuleze de partea sa, trecând prin amintitul Dennis şi echivalentul său feminin Patricia, apoi prin Barry, tipul pasionat de modă care încearcă să-i ţină în frâu pe Dennis şi acoliţii săi, până să ajungă să fie chiar Bestia. Probabil că actorul nu ar fi putut să ducă mai mult, mai ales că transformările dintr-o personalitate în alta se petrec rapid, una după alta, sub ochiul spectatorilor, fiind foarte bine surprinse de directorul de imagine Mike Gioulakis.
În final, „Split” face trimitere la „Al şaselea simţ” şi „Indestructibilul”, prin prezenţa într-o scenă a lui Bruce Willis şi amintirea unui alt personaj cu tulburare de identitate disociativă, ceea ce poate fi şi sugestia unei continuări, cu atât mai mult cu cât Kevin, cu celelalte personalităţi ale sale, nu este prins.