O „veste bună” pentru bucureșteni: Ministerul Transporturilor amână Centura Capitalei înca trei ani!
Articol de Mircea Apostolescu, 31 ianuarie 2017, 09:03
Lucrările ar urma a fi terminate, in 2020. Până atunci, lărgirea părții de sud a Soselei de Centură a Capitalei este abandonată. Abandonată este, de fapt, chiar partea de sud a orașului, care se vede, înca trei ani, sortită haosului, prafului și aglomeraţiei.
Potrivit estimărilor specialiștilor interplanetari de la Ministerul Transporturilor, cei aproximativ 47 km din Centura de Sud a Capitalei, între Autostrăzile A2 şi A1, ar urma să coste circa 965 de milioane de lei. Din această sumă, Ministerul a plătit doar 60 mil. lei, până la finalul lui 2015 şi 133.000 de lei anul trecut.
Anul acesta, genialii de la Ministerul Transporturilor s-au hotărât să aloce doar 106 milioane lei, adică cu puţin peste 10% din valoarea totală a proiectului. Dar asta nu este tot, vestea cu adevarat năucitoare abia acum vine. In 2018, potrivit planului strategic elaborat cu multă străduință, nu se va aloca nici un leu pentru Centura Capitalei. Abia în 2019 vor mai fi alocați aproape 250 milioane şi, în sfârșit, în 2020, Centura va primi alți 550 milioane.
Asta înseamnă că, în cel mai bun caz, dacă totul va merge strună, potrivit prognozelor specialiștilor interplanetari de la ministerul cu pricina, abia peste trei ani se va putea circula civilizat între cele două autostrăzi prin partea de sud a Capitalei.
Si vestile bune nu s-au terminat, încă. Pasajul peste Soseaua de Centură de la Domnești, care ar fi fluidizat traficul ce intră si iese din București prin Prelungirea Ghencea, într-una din cele mai aglomerate zone din România, este de asemenea lăsat pentru mai târziu, finalizarea sa fiind amânată pentru după 2020, ceea ce va însemna zeci de milioane de euro pierdute de către companiile de transport care vor avea camioanele blocate în acea zonă si prelungirea calvarului pentru locuitorii din zonă, care sunt pur si simplu la capătul răbdărilor, fiind blocati de traficul de tranzit si de întârzierea supralărgirii Prelungirii Ghencea si a pasajului peste Centura.
Pasajul de la Domnești a fost anunţat cu surle şi trâmbiţe de către CNADNR, la finele lui 2015, în condiţiile în care despre un pasaj în acea zonă se discută încă din 2009. In 2013, primarul de atunci al Capitalei, Sorin Oprescu, se deplasa la fata locului, impreună cu primul ministru al vremii, Victor Ponta, si cu celebrul ministru al transporturilor din vremea respectivă, Dan Şova. Cei trei le promiteau, acum aproape patru ani, bucurestenilor disperati din zonă că supralărgirea Prelungirii Ghencea si pasajul peste Centura Capitalei se vor finaliza în cel mai scurt timp.
Numai că, potrivit proiectului de buget de la Transporturi, din cei aproximativ 249 mil. lei cât ar urma sa coste viitorul sens giratoriu de la Domneşti, anul acesta se vor aloca 5 mil. lei din credite bugetare şi 146,5 mil. lei credite de angajament, urmând ca abia după 2020 să se aloce şi restul de 101 mil. lei. Asta înseamnă că, din nou, dacă totul merge bine, cel mai probabil în 2021 se va putea circula pe acest pasaj.
Centura ocolitoare între autostrada A1 (Bucureşti – Piteşti) şi DN7 (Chitila) va fi gata, în cel mai bun caz, în prima parte a acestui an, însă deschiderea drumului la două benzi pe sens depinde de companiile de utilităţi. De partea cealaltă, între DN 2 (Afumaţi) – A2 (Bucureşti – Constanţa), în decembrie anul trecut s-a realizat verificarea şi aprobarea proiectului tehnic, acestea fiind urmate de întocmirea documentaţiei de licitaţie. Licitaţia pentru execuţia lucrărilor ar trebui lansată luna aceasta sau în februarie, iar termenul estimat de finalizare este semestrul al doilea al acestui an.
Toate aceste „vesti bune” pentru bucuresteni vin în conditiile în care bugetul Ministerului Transporturilor a crescut la peste 13,7 miliarde de lei, faţă de circa 8,5 mld. lei cât era bugetul ministerului în 2016. Din această sumă 4,3 miliarde de lei merg anul acesta către construcţia de autostrăzi şi centuri ocolitoare, buget care creşte de la 1,74 mld. lei cât a avut în 2016.