Planul de mobilitate București – Ilfov între SF și gâlceavă!
Articol de Mircea Apostolescu, 29 martie 2017, 15:15
Consilierii municipali au adoptat, astazi, in unanimitate, Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti – Ilfov 2016-2030.
Planul (PMUD) vorbeste despre importanta finalizarii Soselei de Centura si a magistralei de metrou spre Drumul Taberei, despre magistrala M6 spre Aeroportul Otopeni, despre dezvoltarea sistemului metropolitan de transport catre Ilfov, si imbumatatirea legaturii dintre Capitala si localitatile din zona metropolitana, astfel incat sa permita accesul cat mai facil al cetatenilor la locuri de munca, la educatie, cultura si asistenta medicala.
Planul de Mobilitate Urbana propune proiecte ambitioase, a caror valoare se ridica la aproximativ 7 miliarde de euro. O jumatate din aceasta suma ar trebui investita in dezvoltarea transportului subteran, iar cealalta pentru transportul de suprafata. Acest plan de investitii ar trebui realizat in perioada 2017-2030. Aura Raducu, sefa echipei care a intocmit PMUD, spune ca planul este important ca document strategic, care va consacra o viziune asupra dezvoltarii Bucurestiului, pentru urmatorii 15 ani. Planul este o strategie care poate fi imbunatatita pe parcurs, in functie de evolutia orasului si a localitatilor din Ilfov, crede Aura Raducu.
Pe de alta parte, Aura Raducu, sefa proiectului PMUD din partea BERD, care a finantat elaborarea planului, spune ca adoptarea documentului de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti si de catre Consiliul Judetean Ilfov este o conditie necesara pentru accesarea fondurilor europene pentru extinderea metroului (POIM), precum si a banilor europeni din Programul Operational Regional, pentru dezvoltarea transportului de suprafata, a pistelor de biciclete circa 200 de milioane de euro si a celor din Programul de Competitivitate, din care este finantat proiectul de la Magurele (ELI).
In cadrul PMUD ar trebuii extinsa reteaua de metrou, de la 70 de kilometri de cale dubla, pana la 123 de kilometri, pana in 2030. Planul prevede si extinderea infrastructurii de tramvai cu 12 kilometri si modernizarea altor 50 de kilometri de linie de tramvai, achizitionarea de tramvaie noi si modernizarea celor vechi, modernizarea transportului cu autobuze si troleibuze, imbunatatirea informarii calatorilor cu privire la circulatia mijloacelor de transport. O alta directie importanta de actiune, in cadrul PMUD, va fi accesibilizarea spatiului si a transportului public pentru persoanele cu mobilitate redusa, fie ca sunt persoane cu dizabilitati motorii, persoane varstnice, fie ca sunt mame cu copii in carucioare sau in brate ori pur si simplu persoane care au un bagaj mai mare, potrivit normelor europene.
Sorin Chirita, membru in Grupul de Mobilitate de pe langa Primaria Capitalei, a propus amendarea PMUD prin adaugarea a patru noi proiecte. Este vorba despre supralargirea Prelungirii Ghencea, intre strada Brasov si Soseaua de Centura si realizarea unui terminal intermodal in zona viitoarei statii CFR din zona Barierei Domnesti, despre modernizarea strazii Barbu Vacarescu si a strazii Alexandru Serbanescu, de la Soseaua Stefan cel Mare, pana la Bulevardul Aerogarii si prelungirea liniei de tramvai pana la zona comerciala Baneasa. Chirita a mai propus si introducerea in PMUD a modernizarii sistemului rutier si a liniei de tramvai de pe Bulevardul Dimitrie Pompeiu si prelungirea acestei linii pana la strada Barbu Vacarescu, pentru a asigura o legatura directa pentru zona de birouri Pipera, si modernizarea sistemului rutier al Soselei Petricani, de la Bulevardul Lacul Tei pana la sensul giratoriu de la intersectia cu Soseaua Pipera.
De asemenea, potrivit PMUD, ar trebui amenajati nu mai putin de 250 de kilometri de piste pentru biciclisti si ar trebui implementata o politica de parcare coerenta, cu parcari de descurajare la intrarile in oras, astfel incat cei care vin din Ilfov sa isi poata parca masinile si sa isi continuie deplasarea cu mijloacele de transport public.
Pentru ca macar o parte dintre aceste deziderate sa aiba sansa de a deveni realitate, candva, Primaria Capitalei, impreuna cu Consiliul Judetean Ilfov si cu cele 40 de autoritati locale din Judetul Ilfov, ar trebui sa infiinteze o Autoritate de Transport care sa planifice transportul public, atat cel realizat de societati tinand de autoritatile locale, cat si cel realizat de catre operatorii privati, a explicat Aura Raducu.
Desigur, prin prisma experientelor traite de catre bucuresteni, pana acum, toate aceste proiecte ar putea fi privite ca o pura fictiune, atata timp cat finalizarea pasajului de la Piata Sudului a fost amanata, din nou, pentru dupa Paste, cat metroul din Drumul Taberei s-a amanat, din nou, pentru 2019, iar Soseaua de Centura urmeaza sa fie finantata abia in 2020. Ce sa mai vorbim despre tronsonul al doilea al magistralei M5, Eroilor-Pantelimon, despre care Aura Raducu spune ca nu se poate face deoarece Municipalitatea a modernizat linia de tramvai de pe Soseaua Pantelimon, sau despre metroul spre Rahova sau despre magistrala M6, spre Otopeni? Toate acestea par pura literatura stiintifico-fantastica…!