Ascultă Radio București FM Live

Ana, mon amour – psihanalizarea unei poveşti de dragoste

Articol de , 10 aprilie 2017, 22:49 / actualizat: 11 aprilie 2017, 14:41

„Ana, mon amour” este o dramă psihologică românească, premiată cu Ursul de Argint la Berlin pentru „contribuţie artistică deosebită”, adică pentru excelentul montaj realizat de Dana Bunescu, care a dat sens acestui film. Ceea ce nici regia, nici scenariul inspirat de un roman al co-scenaristului Cezar Paul Bădescu, nu ar fi reuşit. Faţă de roman sunt destul de multe schimbări, printre altele numele personajului din titlu care face o vagă şi cam inutilă trimetere la soţia legendarului Meşter Manole. Despre intenţiile sale regizorul şi co-scenaristul Călin Peter Netzer, care şi-a transpus o parte din propriile experienţe de viaţă, inclusiv multele sale vizite la psiholog, mi-a declarat: „Am vrut să fac un film despre dependenţă şi co-dependenţă într-un cuplu şi filmul analizează, de fapt, istoricul protagoniştilor şi încearcă să dea răspunsuri de ce s-a ajuns unde s-a ajuns”.

„Ana, mon amour” face analiza, sau mai corect ar fi să spunem psihanaliza, unei poveşti de dragoste, surprinzând momentele mai tensionate şi delicate din evoluţia cuplului format din Toma şi Ana încă din facultate, când se apropie rapid şi încep o relaţie de iubire care se transformă curând într-o luptă contra tuturor. Din cauza unor abuzuri la care a fost supusă în copilărie de către tatăl vitreg, Ana are frecvent atacuri de panică, iar Toma îşi asumă rolul de protector necondiţionat. Deşi pare să deţină controlul asupra relaţiei, ani mai târziu el se trezeşte gravitând în jurul unei femei dominante pe care nu o mai poate înţelege, forţându-se până la limită în încercarea de a o salva, nu se ştie de cine sau ce. Tocmai această transformare bruscă a Anei într-o femeie de carieră, care consideră drept ambiţie măruntă grija soţului pentru băiatul lor cu probleme, acesta fiind gata să renunţe, pentru binele copilului, la propria afirmare profesională, nu mai are sens nici pentru Toma, dar nici pentru spectator.

Interpreţii rolurilor principale, debutantul Mircea Postelnicu şi experimentata Diana Cavallioti, au dat tot ce au putut şi sunt credibili, atâta timp cât scenariul nu le-a stat în cale, reuşind o bună chimie a personajelor lor. Inclusiv în scene intime, unele aproape porno, ce au determinat, împreună cu multele înjurături din dialog, ca filmul să fie interzis minorilor. De alfel, următorul punct forte al filmului, după montaj, este interpretarea majorităţii actorilor din film, roluri mai reuşite, în limitele amintitului scenariu, având: Adrian Titieni ca psiholog, Vlad Ivanov ca preot, şi chiar Carmen Tănase ca mama lui Toma, de care acesta e încă dependent.

Vizionarea dramei psihologice „Ana, mon amour”, ce rulează încă la Cinema City Sun Plaza, este destul de dificilă, povestea pe care o prezintă mai mult verbal recompunându-se din bucăţi, ca într-o şediţă de psihoterapie ce are loc fie întins pe canapeaua psihologului, dar şi îngenuncheat sub patrafirul preotului, ori chiar la coadă la moaşte, întrucât realizatorii au redus viaţa religioasă, mai ales spovedania, la o formă de psihanaliză.

„Anul Nou care n-a fost” – locul 1 în box office România, după încasările din primul weekend de difuzare
Cinema luni, 30 septembrie 2024, 21:51

„Anul Nou care n-a fost” – locul 1 în box office România, după încasările din primul weekend de difuzare

„Ne bucurăm că spectatorii au ales să vină la cinema în număr mare să vadă filmul românesc scris, regizat și produs de Bogdan Mureșanu,...

„Anul Nou care n-a fost” – locul 1 în box office România, după încasările din primul weekend de difuzare
Rămâne de Văzut: Premierele weekendului în cinematografe
Cinema duminică, 29 septembrie 2024, 12:44

Rămâne de Văzut: Premierele weekendului în cinematografe

Weekend românesc în cinematografe. Prima recomandare este succesul regizorului Bogdan Mureșanu la recentul Festival International de Film de la...

Rămâne de Văzut: Premierele weekendului în cinematografe
Actrița Maggie Smith a murit!
Cinema sâmbătă, 28 septembrie 2024, 10:36

Actrița Maggie Smith a murit!

Actrița britanică Maggie Smith a murit la vârsta de 89 ani. Anunțul a fost făcut de famillia sa. ”Cu mare tristețe trebuie să anunțăm...

Actrița Maggie Smith a murit!
„Anul Nou care n-a fost” – aplaudat de peste 1500 de spectatori la premiera de gală!
Cinema marți, 24 septembrie 2024, 17:28

„Anul Nou care n-a fost” – aplaudat de peste 1500 de spectatori la premiera de gală!

Peste 1500 de spectatori au asistat la premiera de gală a filmului „Anul Nou care n-a fost”, de luni, 23 septembrie, la Cinema City AFI...

„Anul Nou care n-a fost” – aplaudat de peste 1500 de spectatori la premiera de gală!
Cinema marți, 24 septembrie 2024, 16:39

Începe cea de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București – BIEFF

Astăzi, 24 septembrie, cea de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București – BIEFF debutează cu două...

Începe cea de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București – BIEFF
Cinema vineri, 13 septembrie 2024, 15:40

Rămâne de Văzut: Premierele weekendului în cinematografe

Weekend bogat în premiere la cinema, unde, în comedia dramă ”Forme de Bunătate”, regizată de Yorgos Lanthimos, ne distrăm cu Emma Stone,...

Rămâne de Văzut: Premierele weekendului în cinematografe
Cinema vineri, 13 septembrie 2024, 15:11

Filmul prieteniei necondiționate, „Ca fetele”, se vede de azi la cinema

Regizat de Camelia Popa și produs de Tiberiu Ioana, filmul „Ca fetele” le aduce de astăzi pe marile ecrane din toată țara, pe reputatele...

Filmul prieteniei necondiționate, „Ca fetele”, se vede de azi la cinema
Cinema joi, 12 septembrie 2024, 13:42

Rămâne de Văzut: ”Kinds of Kindness”, al regizorului Yorgos Lanthimos, apare în cinematografe!

„Kinds of Kindness”/„Forme de Bunătate”, noua producție a regizorului multi-premiat Yorgos Lanthimos, apare în cinematografele...

Rămâne de Văzut: ”Kinds of Kindness”, al regizorului Yorgos Lanthimos, apare în cinematografe!