Benzile unice RATB, singura soluție la problema traficului din București!
Articol de Mircea Apostolescu, 23 mai 2017, 08:05
Pe vremea copilăriei mele, circula o vorbă de duh, cum că, în România, orice minune ține trei zile. Ei bine, în București, „minunea” benzii unice pentru RATB, care mergea de la Podul Băneasa, până la Fântâna „Miorița”, a ținut vreo trei zile, de vineri până luni, pe la prânz. Speriată de articolele din presă, ca o căprioară care simte lupul cel mare și rău, Municipalitatea a făcut un salt înapoi, spunând că, sigur, banda unică se va aplica după ce vor intra elevii în vacanță, în prima joi de după Miercurea Ciuc, la calendele grecești…
Când mergem pe la conferințe cu subiecte de tipul „orașul viitorului” sau când stăm la un pahar de vorbă, foarte frumos știm a vorbi despre faptul că soluția pentru traficul infernal din București este aceea de a pune accent pe transportul în comun și de a descuraja folosirea masinilor personale.
Iată, însă, că de cum a îndrăznit Municipalitatea să facă un nou pas în această direcție, adică să instituie o nouă bandă dedicată pentru autobuzele RATB, crește, ca un Tsunami, nemulțumirea șoferilor. Proteste peste tot, că se aglomerează intrarea în București, că cei care vin de pe Dobrogeanu Gherea ies cu greu în șoseaua principală și trebuie să între direct în banda a două etc.!
Dragi bucureșteni, avem nevoie de benzile unice RATB! Conform unui studiu realizat de către cel mai mare producător de sisteme de navigație, Tom Tom, trăim în cel mai aglomerat oraș din Europa și în cel de-al patrulea cel mai aglomerat oraș din lume. Bucureștiul deține „recorduri” negative care ar trebui să ne sperie. Avem un indice mediu de congestie a traficului de 50%, care a crescut cu 7% anul trecut. Și mai înspăimântătoare sunt cifrele pentru orele de vârf. În timpul vârfului de trafic de dimineață, indicele de aglomerație este de circa 90%, iar vârful de seară, între orele 17:00-20:00, înregistrează un indice de congestie de 98%! Depășim metropole din China, America de Nord și America Latină, care au câte 15-20 de milioane de locuitori fiecare!
În aceste condiții, dată fiind rata de creștere a aglomerației din trafic, în scurtă vreme, Bucureștiul va fi blocat definitiv!
Asta ca să nu mai vorbim despre poluarea pe care o generează, zilnic, peste 1 milion de mașini aflate în trafic. Aerul pe care îl respirăm devine, pe zi ce trece, o otravă, care duce la creșterea exponențială a numărului afecțiunilor respiratorii, până la cele mai grave forme ale acestora.
Singura soluție pentru a ieși din acest blocaj este prioritizarea transportului public! Într-un autobuz pot călători peste 60 de persoane. Rostul benzilor dedicate este tocmai acela ca autobuzele și troleibuzele, care transportă sute și mii de călători să treacă înaintea autoturismelor, care cel mai adesea au la bord câte o singură persoană. În acest fel, transportul public va deveni mai rapid, mai eficient, predictibil și civilizat, putând să ofere o alternativă viabilă la mașina personală. Cine alege confortul mașinii personale trebuie să aștepte mai mult sau să plece mai devreme de acasă! Aceasta este filosofia care stă la baza transportului în toate marile orașe moderne!