Metroul o soluție, dar nu pentru București!
Articol de Mircea Apostolescu, 19 iunie 2017, 08:18
Și în ceea ce privește mobilitatea, ca și în orice alt domeniu, teoria este frumoasă, dar practica ne omoară, după cum spune o vorbă de duh. Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030, soluția pentru București este dezvoltarea transportului public, iar, în cadrul acestuia, transportul subteran constituie unul dintre pilonii de bază, fiindcă nu generează blocaje de trafic, este rapid, oferă capacitate mare de transport, este predictibil și nepoluant.
Mânați de dorința de a fi cetățenii unui oraș modern, cu un transport public performant și cu un aer mai curat, așteptăm cu toții, cu sufletul la gură, metroul spre Drumul Taberei, cel spre Aeroportul Henry Coandă și, de ce nu, un tronson, o magistrală, sau cum vreți să-i ziceți, spre Rahova.
Astea toate se întâmplă în teorie. Pentru că, în practică, extinderea cu două stații a magistralei M4 a durat ani de zile, metroul spre Drumul Taberei rămâne o speranță, iar cel spre Otopeni există doar pe hârtie.
De asemenea, partea cu rapid și predictibil stă sub semnul întrebării. Pe magistrala M4, după ce, în sfârșit, au fost date în folosință stațiile „Laromet” și „Bazilescu” trenurile circulă la un interval la cel puțin un sfert de oră. Sistemul de informare a călătorilor, care înainte de extinderea magistralei funcționa, acum ne spune doar că e „În probe” și că „trenurile ar putea circula cu întârzieri” sau nu ne mai spune nimic.
Și, de altfel, ce ar putea să ne spună sistemul? Că trenurile circulă la 15-20 de minute, chiar și dimineața și seara, la orele de vârf? Că nici el, sistemul, nu știe când va veni în stație următorul tren pentru o anumită direcție? Sistemul de informare a călătorilor ar putea, cel mult, să cronometreze intervalul de la plecarea din stație a unui tren și până la sosirea celui următor. Dar, de ce să facă asta? Ca să vadă toată lumea că trenul nu a mai venit de un sfert de oră ?
Pe de altă parte, gradul de confort și de accesibilitate oferit de metroul bucureștean crește, pe zi ce trece. Tot mai multe scări rulante și lofturi sunt defecte, garniturile de metrou sunt din ce în ce mai aglomerate, mai, murdare și mai măzgălite cu spray-ul de tot felul de anelide, automatele de vândut cartele funcționează care cu card, care cu cash, dar, în acest din urmă caz, nu dau rest etc.
Așadar, cum e cu metroul ca soluție miraculoasă pentru transportul din București ?