Ascultă Radio București FM Live

Dezvoltarea transportului public de la bune intenții la rezultate

Dezvoltarea transportului public de la bune intenții la rezultate

Articol de Mircea Apostolescu, 21 iulie 2017, 08:11

Intentiile declarate, ieri, de catre primarul general Gabriela Firea si de catre presedintele Consiliului Judetean Ilfov, Marian Petrache, la care au aderat, prin semnaturile depuse pe documentul de infiintare al Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public, edilii din toate cele 40 de localitati din Ilfov sunt bune. Dar, pentru punerea lor in practica, pentru crearea acelui sistem de transport public eficient, civilizat, predictibil si integrat, trebuie depasite, inca, multe obstacole! Este nevoie de continuitate in actiunea administrativa, de vointa politica si de sprijinul administratiei centrale.

Astfel, transportul public din Bucuresti si Ilfov nu va deveni unul civilizat, predictibil si eficient, pana cand nu se va creea un sistem de benzi unice pentru RATB si mijloacele de transport in comun. In lipsa acestui sistem, oricate sute sau mii de autobuze, troleibuze si tramvaie noi ar achiztiona Primaria Capitalei, acestea vor sta blocate in traficul general, asa cum se intampla si acum.
Pentru a putea, insa, crea sistemul de benzi unice, ar trebui eliberata prima banda de circulatie de pe toate marile artere, acelea care au cel putin cate 2 benzi pe sens, de masinile parcate. Ori acest deziderat nu se poate indeplini pana in clipa in care, renuntand la populism, un Primar General, sustinut ferm de catre un Consiliu General, nu le va spune bucurestenilor, verde-n fata, un adevar dur: „In Bucuresti, masina personala este un lux, pe care ar trebui sa si-l permita doar cei bogati! Pentru oamenii obisnuiti, transportul in comun reprezinta singura solutie viabila! Altfel, indiferent cate poduri, pasaje, supralargiri sau strapungeri am construi, nu vom putea niciodata sa facem fata cresterii numarului de masimi, tinand cont de faptul ca, de la inceputul acestui an, s-au inmatriculat in Bucuresti si Ilfov, deja, circa 50 000 de autovehicue! Si ne vom sufoca, din cauza poluarii, blocati in ambuteiaje create de propria noastra prostie, lene si vanitate”!
Numai spunand acest adevar dur si, apoi, luand masuri de descurajare a traficului cu masinile personale, de la scumpirea tarifelor de parcare si interzicerea parcarii gratuite pe domeniul public, pana la ridicarea masinilor parcate neregulamentar si chiar instituirea unei taxe pentru accesul cu masina personala in centru, un Primar General puternic ar putea sa duca Bucurestiul catre un transport public civilizat, predictibil si eficient!
Cred ca doamna Firea ar putea fi un astfel de Edil Sef puternic, mai ales dat fiind faptul ca se sprijina pe o majoritate solida in Consiliul General.

Pe de alta parte, ar trebui depasita fragmentarea tembela a transportului public din Bucuresti, cu RATB-ul in subordinea Municipalitatii, Metrorex-ul si caile ferate la Ministerul Transporturilor, fiecare dintre modurile de transport aplicand o politica proprie, de cele mai multe ori schioapa, chioara si stramba, determinata de interese meschine de a capusa regiile sau societatile de transport public.
Numai prin integrarea reala celor 3 moduri de transport se va putea ajunge la acea mobilitate durabila care a dat numele „Planului de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti – Ilfov”, un document pe cat de frumos, pe atat de inutil, daca ramanem la stadiul actual al transportului din zona Bucuresti – Ilfov.

In acest sens, al crearii unui transport public integrat, biletul unic ar reprezenta doar un bun inceput pentru integrarea modurilor de transport. Mai este nevoie de cat mai multe noduri intermodale de transport, asemenea celui de la Basarab, unde calatorii veniti cu trenurile CFR-ului sa poata accesa metroul si RATB-ul, de dezvoltarea, rapida, a metroului spre Aeroportul Henry Coanda, dar si spre Rahova, ca sa nu mai vorbim despre finalizarea, in acest secol, a tronsonului spre Drumul Taberei.
Si ar mai trebui ca metroul, RATB-ul, transportatorii privati si feroviarii sa-si alcatuiasca, impreuna, o politica unitara de transport, bazata pe cunoasterea cererii de transport. Aceasta ar permite o oferta de transport integrata, eficienta, astfel incat microbuzele private sa nu mai concureze RATB-ul sau CFR-ul, iar oamenii sa stie ca, de la Giurgiu sau de la Videle, pot ajunge cel mai usor la Bucuresti cu trenurile CFR. Bucurestiul are avantajul de a dispune de o centura feroviara, dotata cu cate o gara la fiecare 90°. Doar nodurile intermodale lipsesc.
Apoi, odata ajunsi in Capitala, calatorii ar trebui sa poata sti exact la ce ora au autobuz sau metrou, pana la destinatia finala, pentru a putea ajunge la locurile lor de munca in mod civilizat, eficient si predictibil. Orele de sosire ale trenurilor ar trebui sincronizate cu plecarile autobuzelor si cele ale trenurilor de metrou. Pentru microbuzele private ar ramane loc suficient pe piata, fiindca ele ar trebui sa stranga calatorii din toate localitatile invecinate cu Giurgiu sau Videle si sa-i aduca in gari, iar, apoi, la intoarcere, sa-i duca de la gara pana acasa.

Asadar, ceremonia de ieri este doar o promisiune a unui inceput de drum. Drumul este greu si necesita munca incrancenata si vointa politica, ce ar trebui sa continuie pe ani buni, de aici inainte. Vom vedea daca aceasta promisiune se va materializa ori va ramane impietrita in timp, fosila a unui moment caracterizat de catre Primarul General drept istoric …

Universitatea din Bucureşti – prima universitate din România în ceea ce priveşte cercetarea ştiinţifică interdisciplinară
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 20:03

Universitatea din Bucureşti – prima universitate din România în ceea ce priveşte cercetarea ştiinţifică interdisciplinară

Universitatea din Bucureşti este, conform ediţiei I a clasamentului Times Higher Education – Interdisciplinary Science Rankings 2025, prima...

Universitatea din Bucureşti – prima universitate din România în ceea ce priveşte cercetarea ştiinţifică interdisciplinară
Târgul de Crăciun ‘Magia Basmelor’, pe esplanada Operei Naţionale Bucureşti
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 19:57

Târgul de Crăciun ‘Magia Basmelor’, pe esplanada Operei Naţionale Bucureşti

Târgul de Crăciun ‘Magia Basmelor’, un eveniment unic, care îmbină cultura, tradiţiile şi bucuria Crăciunului, va avea loc, în...

Târgul de Crăciun ‘Magia Basmelor’, pe esplanada Operei Naţionale Bucureşti
Sute de copii, înscrişi la cursurile de înot după prima zi de la deschiderea bazinelor Primăriei Sectorului 1
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 19:30

Sute de copii, înscrişi la cursurile de înot după prima zi de la deschiderea bazinelor Primăriei Sectorului 1

Peste 500 de copii au fost înscrişi de părinţi la cursuri de înot, după prima zi de la deschiderea bazinelor Primăriei Sectorului 1. Cele mai...

Sute de copii, înscrişi la cursurile de înot după prima zi de la deschiderea bazinelor Primăriei Sectorului 1
Ediția de toamnă a Târgului Piața Țărănească are loc în acest weekend!
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 18:54

Ediția de toamnă a Târgului Piața Țărănească are loc în acest weekend!

De mâine până duminică, 24 noiembrie, curtea interioara a Muzeului Naţional al Ţăranului Român adună la un loc meșteri, artizani,...

Ediția de toamnă a Târgului Piața Țărănească are loc în acest weekend!
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 18:42

Sectorul 4 imbraca haine de sarbatoare!

𝐌𝐚̂𝐢𝐧𝐞 𝐬𝐞𝐚𝐫𝐚̆, 𝐥𝐚 𝐨𝐫𝐚 𝟏𝟖.𝟎𝟎, se aprind luminițele de sărbători și tot atunci, la...

Sectorul 4 imbraca haine de sarbatoare!
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 17:59

Dezbatere asupra Referendumului > invitați: Oana Preda și Emil Ivănescu | AUDIO

Este sau nu necesar acest referendum, cum se vor soluționa pe viitor cererile de construire din București, dat fiind numărul redus al angajaților...

Dezbatere asupra Referendumului > invitați: Oana Preda și Emil Ivănescu | AUDIO
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 17:46

Fumatul, principala cauza prevenibila de deces in lume

Fumatul pe parcursul vieții poate sa duca, in medie, la scurtarea vieții unei persoane cu cel puțin 10 ani, potrivit Institutului Național de...

Fumatul, principala cauza prevenibila de deces in lume
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 17:31

Activitate sistata, la Registrul Auto Roman

Situatie fara precdent, la RAR. Un incident tehnic neprevăzut, apărut în camera serverelor și generat de sistemele de prevenire a incendiilor, a...

Activitate sistata, la Registrul Auto Roman