Romanii si increderea in viitor
Articol de , 25 iulie 2017, 19:08
Peste 21 de procente, cu atat au crescut vanzarile de automobile noi in primul semestru al acestui an fata de aceeasi perioada din 2017, dupa cum anunta Asociatia romana a Producatorior si Importatorilor de Autovehicule (APIA).
56.000 de unitati este un numar inca departe de nevoile Romaniei, dar oricum, cu o crestere a pietei de +21,7% pe semestru stam mult mai bine decat Franța (+3,0%), Germania (+3,1%), Italia (+8,9%), sau chiar si decat Spania (+7,1%).
Companiile reprezinta in continuare doua treimi dintre vanzarile dealerilor auto, dar procentul achzitiilor facute de persoanele fizice a crescut pana la 34%. Altfel spus, sunt din ce in ce mai multi romani care isi permit sa cumpere o masina noua pentru familie.
La fel de adevarat este ca acest ritm ar fi fost mult mai mare daca Bruxelles-ul nu ar fi impus eliminarea taxei de mediu. In lipsa acestei taxe, in primele 6 luni au fost inmatriculate de aproape 6 ori mai multe masini la mana a doua aduse din Occident decat masini noi.
Vorbind de clasamente, previzibil, Dacia ramane lider al pietei autohtone, cu 30% din totalul vanzarilor de masini noi, si, pe deasupra, aceasta pondere a crescut cu 3 puncte procentuale intr-un an.
Dealtfel, APIA afirma ca, pentru prima oara in utimii ani vanzarile de masini fabricate in Romania au crescut cu 10 puncte procentuale mai mult decat vanzarile de masini din import.
Pe modele, Logan, Sandero si Duster sunt cele mai cumparate, in aceasta ordine, urmate, dar la mare distanta, de Skoda Octavia și Renault Clio.
In plus, romanii care au bani pentru o masina noua au din ce in ce mai multi bani: vanzarile de masini 4X4 au crescut mult peste ritmul general al pietei.
Chiar si piata masinilor hibride si electrice 100% incepe sa capete culoare in obraji. Poate din motive de moda, poate ca urmare a stimulentelor oferite de guvern, poate din motive de constiinta ecologica, sigur este ca vanzarile de masini electrice 100% si cele de masini hibride s-au triplat fata de anul trecut. Motiv in plus pentru ca guvernul sa-si respecte angajamentul de a instala zeci de mii de puncte de incarcare pentru masinile electrice pana in 2020.
În fine, dar nu cel mai putin important, dupa foarte multi ani achizitiile de masini noi pe benzina au depasit cele Diesel (50,4% in comparatie cu 49,6%). Motivele sunt scaderea pretului petrolului, cresterea pretului motorinei pana aproape de cel al benzinei, dar si scandalurile cu repetitie in care au fost si sunt implicati practic toti fabricantii de masini Diesel.
Una peste alta, daca tinem cont ca dupa construirea unei case cumpararea unei masini este cea mai importanta investitie pe termen lung, concluzia este ca in timp ce tonul previziunilor economice aparute in spatiul public variaza de la sceptic (in cel mai bun caz), pana la sumbru, romanul mediu are mult mai multa incredere in viitor decat au analistii.