Cele 400 de autobuze noi pentru RATB sunt, încă, foarte departe de București!
Așa cum anticipam încă înainte de lansarea procedurii de achiziție publică, cele mașinile nu vor circula foarte curând pe străzile Bucureștiului!
La începutul acestei luni, Primăria Capitalei urca pe SEAP anunțul de participare pentru licitația având drept scop achiziționarea noilor autobuze.
Documentele licitației au fost minuțios pregătite de către specialiștii Municipalității, timp de un an întreg, așa cum declara chiar primarul general Gabriela Firea, la bilanțul primului an de guvernare locală, de la sfârșitul lunii iunie.
Ultima zi pentru primirea ofertelor ar fi fost 15 august.
Numai că aceasta licitație se arată a fi una cu bucluc!
Ea a fost contestată încă înainte de declararea câștigătorului și nu după această etapă, așa cum se întâmplă de obicei.
Astfel, o companie turcească, importatoare în țara noastră a produselor companiei BMC a contestat licitația, pe motiv că autoritatea contractantă ar restrânge concurența.
Turcii spun că Primăria Capitalei dorește să încheie contractul, în valoare de circa 112 milioane de euro, cu un singur agent economic.
Astfel, prin caietul de sarcini, Municipalitate solicită livrarea tuturor celor trei tipuri de autobuze, 320 cu o lungime de 12 metri, 50 cu o lungime de 10 metri și 30 de autobuze articulate, cu o lungime de 10 metri.
Turcii susțin că refuzul Primăriei Capitalei de a împărți pe loturi contractul ar dezavantaja acele firme care nu produc autobuze articulate de 18 metri, spre exemplu.
Ei mai susțin că alte autorități contractante fie ar fi publicat anunțul de participare pe loturi, fie ar fi organizat proceduri de achiziție separate, pe tipuri de autobuze.
Tot ca motiv al contestației lor, turcii invocă și faptul că, prin caietul de sarcini, Municipalitatea cere ca autobuzele cu o lungime de 10 metri să aibă ușa dublă și să ofere o capacitate de transport de minimum 70 de persoane.
La nivel internațional, acest tip de autobuze oferă doar o capacitate de transport de 60 de persoane.
De aici ar rezulta o altă restrângere a concurenței, pretind turcii.
Așadar, vom mai avea de așteptat până la soluționarea contestațiilor.
La această perioadă, care nu poate fi anticipată, se adaugă și timpul necesar pentru ca aceia care vor câștiga în final licitația să construiască autobuzele respective, fiindcă nici un producător nu stă cu un stoc de 400 de autobuze gata de livrare, așteptând un posibil contract.