Inceputul de an scolar pentru copiii cu dizabilitati
Articol de cristina.toma, 29 august 2017, 09:43
Pentru copiii cu nevoi speciale inceperea anului scolar este un eveniment plin de emotii. Acestia au trecut printr-un proces de orientare scolara in fata unei comisii de la Inspectoratul Scolar. Apoi parintii acestora au decis daca sa ii trimita intr-o scoala speciala sau intr-una de masa. Insa nu intotdeauna acesti copii sunt primiti cu bratele deschise in scolile de masa.
Madalina Turza, presedinte al Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati, este de parere ca, din pacate, atat pentru copiii cu dizabilitati cat si pentru parintii lor, admiterea in scolile de masa si inceperea anului scolar nu sunt intotdeauna simple deoarece micutii se lovesc de multe ori de refuzul dascalilor de a-i primi in clase sau de neacceptarea colegilor si a parintilor acestora. Aici este nevoie de foarte multa informare si de munca de constientizare, dar si de efortul proactiv al parintilor copiilor cu dizabilitati care trebuie sa ii informeze pe profesori, dar si pe ceilalti parinti despre dizabilitatea copiilor lor.
Solutii de integrare a copiilor cu dizabilitati exista, dar este nevoie de o colaborare stransa si sincera intre parinti. Cei care au copii cu dizabilitati trebuie sa informeze atat cadrele didactice cat si ceilalti parinti despre dizabilitatea copilului lor. Insa in scolile romanesti, pentru moment, acest lucru este mai dificil. Pentru a schimba sistemul de educatie din Romania, trebuie pregatite cadrele didactice pentru a sti cum sa gestioneze acesti copii, deoarece dascalii din scolile romanesti de masa nu stiu cum sa lucreze cu copiii cu dizabilitati.
De asemenea, tot potrivit celor spuse de Madalina Turza, trebuie suplimentat personalul din scolile de masa. Atata vreme cat numarul copiilor cu dizabilitati care acceseaza scolile de masa este in crestere, este evident ca este necesar personal de sprijin, iar acesti oameni au nevoie de pregatire pentru a putea lucra in vederea incluziunii copiilor cu dizabilitati.
In prezent, este foarte greu chiar si pentru profesori, cand au treizeci de copii in clasa sa gestiozene si copilul cu dizabilitati fara niciun ajutor. Pentru ca acest lucru sa fie posibil trebuie schimbate mijloacele de predare, dar este necesara si o accesibilizare a scolilor. Acest lucru se refera atat la dotarea scolilor cu rampe de acces, dar si la alte elemente care sa ii ajute pe cei cu handicap fizic, dar si la adaptarea curricumului national, care in prezent este atat de rigid incat nu permite adaptarea lui si la nevoile copiilor cu dificultati de invatare.