Vom avea metrou de la Gara de Nord la Gara Progresul! Când?!
Articol de Mircea Apostolescu, 12 septembrie 2017, 06:40 / actualizat: 12 septembrie 2017, 8:03
Studiile internaționale ne spun că trăim într-un oraș foarte aglomerat, care depășește, la capitolul congestia traficului, metropole cu 15-20 de milioane de locuitori.
Pentru a scăpa de traficul infernal, pentru a nu mai pierde ore întregi din viețile noastre în ambuteiaje și pentru a respira un aer mai curat, avem nevoie de soluții care să micșoreze numărul de mașini de pe străzi.
Desigur, una dintre aceste soluții ar fi scoaterea traficului de tranzit din oraș, prin finalizarea lărgirii Șoselei de Centură. Numai că, până ce acest eveniment se va petrece, cele două benzi pe sens vor fi devenit, deja, insuficiente.
O alta solutie ar putea fi aceea a dezvoltarii transportului subteran, nepoluant, predictibil si care nu genereaza aglomeratie la suprafata. Numai ca cele patru magistrale de metrou care se afla in exploatare, in prezent, sunt facute inainte de 1989. Cele doua statii care prelungesc M4, „Laminorului” si „Straulesti”, abia de curand au fost date in folosinta, iar promisul metrou de la Eroilor spre Drumul Taberei ramane, parca, un vis irealizabil …
Nu este vorba despre o carte sau despre un film de sience-fiction, ci despre faptul că au fost anunțate companiile care au câștigat licitația pentru alcătuirea Studiului de Fezabilitate pentru tronsonul de metrou care va lega Gara de Nord de Gara Progresul.
Asocierea formată din companiile Metroul SA – Amberg Engineering a câștigat licitația pentru întocmirea studiului de pre-fezabilitate și a celui de fezabilitate pentru construcția tronsonului respectiv. Contractul este estimat la suma de 38 milioane lei.
Licitația pentru atribuirea serviciilor de proiectare, asistență și consultanță de specialitate aferente realizării Studiului de Pre-Fezabilitate (SPF) și Studiului de Fezabilitate (SF) pentru construcția Liniei 4 de metrou: Lac Străulești – Gara Progresul, tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul a fost lansată în luna februarie a acestui an.
Durata contractului pentru alcătuirea celor două studii, de pre-fezabilitate și de fezabilitate, va fi de 22 de luni începând de la data atribuirii.
Potrivit Metrorex, contractul va fi finanțat cu bani elvețieni. În iulie 2012, regia de transport subteran anunța că Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice (SECO) al Confederației Elvețiene aprobase finanțarea studiului de pre-fezabilitate și fezabilitate al magistralei de metrou M4 Gara de Nord – Gara Progresul. N-au trecut decât 5 ani de atunci.
Odată cu finalizarea Magistralei 4 și conectarea cu linia metroului de la Aeroportul Otopeni, atunci când acesta va există în realitate, nu doar pe hârtie, Bucureștiul ar putea dispune de cea mai lungă diametrala de metrou pe axa Nord-Sud, în lungime de circa 33 km, având 28 de stații cu puncte intermodale de transport.
În septembrie 2013, reprezentanți ai statului român semnau un acord cu oficiali elvețieni, acord prin care Elveția urmă să finanțeze cu 8,5 milioane de franci studiul de fezabilitate pentru prelungirea magistralei M4, tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul. Proiectul era estimat atunci la o valoare totală de 12,4 milioane de franci elvețieni și urmă să aibă o perioadă de implementare de 30 de luni de la data semnării acordului.
Secțiunea de metrou Gara de Nord – Gara Progresul, care ar urmă să aibă, cel mai probabil, 10 stații, este un proiect în valoare de 1 miliard de euro și ar urmă să deservească aproximativ 300.000 de bucureșteni.
Racordul cu rețeaua de metrou existentă se va face în zona centrală, la Eroilor sau Izvor, iar traseul probabil ar putea fi Palatul Parlamentului – Filaret – Eroii Revoluției – Șoseaua Giurgiului – Gara Progresul.
Totodată, la Gara Progresul ar urmă să fie realizat un nod intermodal de transport pentru conexiunea cu liniile RATB și cu inelul feroviar al Capitalei.
În martie anul acesta, directorul general al Metrorex, Marin Aldea anunță că lucrările la tronsonul Gara de Nord –Gara Progresul vor începe în anul 2019 urmând să se finalizate în anul 2023.
Deocamdată, bucureștenii din Drumul Taberei încă mai așteaptă finalizarea primului tronson al magistralei M5, care ar fi trebuit, deja, de ceva timp, să lege Eroilor de cartierul lor și al cărui termen de finalizare a fost amânat de nenumărate ori.
Oricum extinderea magistralei M4 până la Gara Progresul pare o adevărată operă sience-fiction pentru bucureștenii care își amintesc foarte bine câți ani a durat extinderea M4 prin darea în folosință a stațiilor „Laminorului” și „Străulești”, care au devenit funcționale abia în luna iunie a acestui an.