10 lucruri pe care le ştiam greşit despre anvelopele de iarnă!
Articol de Andra Radu, 13 septembrie 2017, 10:40
Șoferii vor avea de luat anumite decizii în privința mașinilor lor, iar cum iarna este la o distanță de 3 luni, cea mai importantă fiind alegerea anvelopelor potrivite. Din păcate, românii preferă să-și achiziționeze astfel de produse atunci când prețurile ating cota maximă de cerere.
“Cu cât cumpărăm din timp anvelopele de iarnă, cu atât prețurile vor fi mult mai jos. De regulă, prețurile în această perioadă pot avea reduceri de pană la 40%. În funcție de parametrii anvelopei și de marcă, prețurile pot varia de la 132 de lei pană la 500 de lei, la începutul lunii septembrie, iar odată cu terminarea lunii, prețurile au tendința de a reveni la cele obișnuite, specifice sezonului rece, când cererea începe să crească”, declară Nicu Avram, administratorul unui site de anvelope.
Totuși, au început să apară anumite mituri cu privire la anvelope, ceea ce nu le fac neapărat adevărate.
1. Anvelopele de iarnă sunt obligatorii de la 1 noiembrie. Acest lucru nu este adevărat pentru că legea spune clar că trebuie să ai pneuri de iarnă acolo unde este zăpada indiferent de perioada anului.
2. Anvelopele de iarnă sunt bune doar pe zăpada. Acesta este un alt mit, mai ales că acestea ar trebui folosite în momentul în care temperatura scade sub 7 grade Celsius.
3. Pneurile de iarnă frânează mai bine vara, deoarece sunt mai profilate. Nu este adevărat! În momentul în care cineva face acest lucru, suprafața de rulare se va uza mult mai repede,iar distanța de frânare va crește.
4. Trebuie să ne montăm anvelopele de iarnă la prima zăpada. Acestea se montează în momentul în care temperaturile sub 7 grade Celsius devin constante.
5. Sunt bune și anvelopele cu profil de 3-4 mm în “carne”.
“Trebuie știut că un pneu de iarnă, atunci când este nou, are un profil de 8-10 mm, în schimb ce un pneu de vară are cam 6-7 mm. Adică, dacă la un pneu de vară, un profil aflat la jumătate (3-4 mm), încă mai poate fi folosit, la anvelopele de iarnă marja de uzură este mai mică. Dacă o anvelopă de iarnă are un profil mai mic de 5 mm, aceasta nu mai corespunde tuturor parametrilor pentru care a fost fabricată. O anvelopă cu „carne” de numai 3-4 mm nu mai este bună de nimic. Profilul nu va mai evacua apa cum trebuie, nu va mai avea aderență pe zăpadă și polei, iar distanța de frânare se va lungi simțitor. Așadar, dacă cumpărați pneuri la mână a două, nu uitați să verificați profilul și să faceți testul monedei de 5 bani”, explică Nicu Avram.
6. Trebuie să avem gume de iarnă pe puntea motoare. În momentul în care ne pregătim de iarnă, anvelopele trebuie să se monteze pe toate roțile, altfel ajungem să dezechilibrăm mașina.
7. Anvelopele all-season sunt la fel de bune că cele de iarnă. Este o informație greșită. Acest tip sunt bunicele, însă au prea puține avantaje.
8. Se poate merge cu anvelope all-season pe zăpada fără probleme. Acestea sunt bune pentru țările în care este frig, însă nu ninge. Nu este cazul în România.
9. “Nu contează prețul unei anvelope, că toate fac același lucru”. Nu este adevărat. Cu cât prețul este mai mare, cu atât calitatea materialelor crește, iar acestea sunt mai bune.
10. Tot ce contează la un cauciuc de iarnă este sa aibă cât mai multă „carne, profil”.
“Este corectă doar partea cu „cât mai multă carne”, dar atât. Pentru că nu doar profilul rămas este important. Degeaba îți cumperi niște anvelope de de iarnă nerulate, care au încă toți martorii de uzură intacți, dacă anvelopa a fost depozitată incorect și a îmbătrânit cauciucul sau sunt crăpături în pereții laterali. Nu doar adâncimea profilului contează la o anvelopă, ci și data de fabricație (DOT-ul), care nu trebuie să fie mai vechi de 5 ani. Chiar și la anvelopele noi, sigilate, vândute în diverse locuri, ne putem trezi cu „vechituri”. Adică pneuri nerulate, dar care au zăcut mult în depozite și se vând acum la prețuri reduse fiind îmbătrânite”, explică Nicu Avram.