O oră cât o viață, un Shakespeare cu totul altfel și un cântec doar pe jumătate!
Articol de Andra Radu, 17 octombrie 2017, 11:49
Zile intense, pline de emoții și de evenimente de tot felul. Spectacole frumoase, spectacole distractive și pline de miez. Multe crize explicate dramatic, impresionante sau amuzante, în spiritul temei ediției de anul acesta. Care… se apropie de sfârșit. Festivalul Internațional de Teatru „FEST(in) pe Bulevard” (7-18 octombrie), organizat de Nottara, a ajuns la a unsprezecea, adică penultima zi.
De la ora 18:00, la Teatrul Nottara, Sala Horia Lovinescu, Festivalul a programat ”Ursul” de Anton Pavlovici Cehov, în regia lui Felix Alexa, o producție a Teatrului de Stat din Constanța. Felix Alexa își explică astfel opțiunea:
„Pentru mine, ”Ursul” nu este numai o farsă, așa cum a numit-o însuși Cehov. De fapt, și această denumire trebuie înțeleasă în sensul în care sub titlul uneia dintre marile lui piese, ”Pescărușul”, Cehov scrisese comedie. Ironii subtile ale unui geniu. ”Ursul”, în viziunea mea, este o piesă despre stări extreme, oameni în criză aflați la granița fragilă dintre ridicol și tragic, excesiv de sensibili și de o duritate inconștientă. O tragicomedie. Toată acțiunea se petrece în timp real și e fascinant să vezi cum o umanitate dezlănțuită trece prin toate stările posibile în doar o oră de viață. O viață concentrată și minunat de nuanțată. O comedie umană ce-ți lasă un gust dulce-amar. Astăzi, când trăim atât de rapid și de intens, iar viața trece pe lângă noi în ritm alert, această bijuterie cehoviană ne tulbură pe toți cu cinismul ei ascuns”.
Distribuția este formată din Marius Bodochi, Dana Dumitrescu și Marian Adochiței.
De la ora 19:30, la Teatrul Țăndărică, Sala Studio, publicul va putea vedea o bijuterie de spectacol, ”Visul unei nopți de vară”, după William Shakespeare, în regia lui Cristian Pepino, producție a Teatrului Țăndărică.
Frenezia, exuberanța personajelor și magia întâmplărilor născocite de Marele Will se dovedesc un material perfect pentru imaginația debordantă a regizorului. Mai întâi, montarea câștigă prin modul în care Cristian Pepino speculează la maximum limbajul animației. O trăsătură distinctă a păpușii individualizează personajul, de regulă un detaliu spumos menit să dea seama de statut, tipologie, caracter. Dar construcția păpușilor este responsabilă nu numai de portretizarea personajelor în sine, ci și de contextul general, ba chiar de tipul de ordine politică.
Îmbrăcate în costume de militar, cu tot cu fală și epoleți, păpușile din suita Ducelui rezumă, prin simpla apariție, regimul de disciplină autarhică, strictețea ierarhiilor de putere, ba chiar forma discreționară de conducere care se perpetuează în jos, în straturile cele mai umile. Pe scurt, un Shakespeare concentrat datorită limbajului specific animației, cu numeroase momente pline de umor.
Distribuția este formată din actorii Mihai Dumitrescu, Simina Constantin, Florin Mititelu, Cristina Țane, Andreea Ionescu, Roxana Vișan, Leonard Dodan și Robert Trifan.
Ziua se încheie cu ”Pe jumătate cântec”, un spectacol de Crista Bilciu, programat la ora 21:00, la Teatrul Nottara, Sala George Constantin. Un one woman show interpretat de Anda Saltelechi care spune povestea Francescăi, de la cinci până la treizeci și trei de ani, în nouă tablouri, fiecare surprinzând o vârstă, un univers, o întâmplare dintre cele care contează și care pot modela sau frânge un destin.
O poveste despre ratare, despre ce se întâmplă atunci când nu ai curajul să-ți urmezi visele și te încurci în propria ta viață, ca într-o haină cu câteva numere prea mare. Despre cum ajunge viața netrăită să te roadă pe dinăuntru ca un cancer.
Regizoarea Crista Bilciu dă detalii:
„Pe jumătate cântec este primul meu text dramatic, născut într-o perioadă de criză, după zece ani de teatru independent care nu m-au dus nicăieri. Este un text despre ratare, pentru că întotdeauna m-a preocupat de ce se ratează oamenii, de ce își neglijează potențialul creator sau cel emoțional, de ce ajung să trăiască altfel decât își doresc și altfel decât au visat la vârsta aceea la care toate ușile par deschise”.
Spectacolul este urmat de discuții cu publicul, moderate de Claudiu Sfirschi-Lăudat.