Mobilitatea durabilă, singura șansă pentru viitor!
Articol de Mircea Apostolescu, 20 octombrie 2017, 09:56
Sunt unul dintre „adepții”, necondiționați și fără compromisuri ai mobilității urbane durabile! Adică, sunt unul dintre „fraierii” care refuză să-și cumpere mașină personală și, chiar dacă le-ar oferi-o cineva cadou, ar refuza-o!
Asta pentru că sunt convins, și încerc să-i mai conving și pe alții, de faptul că singura noastră șansă pentru viitor, în ceea ce privește mobilitatea, dar și în ceea ce privește reducerea poluării catastrofale a aerului din București, o reprezintă transportul public, alături de modurile de transport alternativ, bicicletă, trotinetă și chiar mersul pe jos!
Cu toată convingerea mea, uneori îmi este foarte greu să „predic” aceste „precepte” unor „necredincioși”, atașați sentimental de mașinile lor …
PMUD O POVESTE PE HÂRTIE …
Avem un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) foarte frumos, adoptat de către Consiliul General, dar care pare că va rămâne un alt document steril, lipsit de orice fel de urmări practice, o poveste frumoasă pe hârtie …
În loc să mergem către mobilitatea durabilă, facem pași mari în direcția opusă: înmatriculăm zi de zi tot mai multe mașini, 100 de mii, de la începutul anului, în București și Ilfov, ne luptăm zi de zi cu traficul infernal și respirăm un aer tot mai otrăvitor. Și nu doar cei care circulă cu mașinile personale, ci și „fraierii” care, crezând în cuvintele frumoase despre mobilitatea urbană și transportul public, stăm prin stații până uităm de ce-am plecat de acasă și, apoi, ne înghesuim în autobuze, tramvaie și troleibuze supra-aglomerate.
Toate astea se întâmplă pentru că factorii de decizie evită să ia niște măsuri simple, care nu necesită investiții mari, ci sunt mai mult organizatorice, precum instituirea benzilor dedicate RATB.
Desigur, lipsește și viziunea pe termen lung. Transportul electric este nepoluant, iar cel cu tramvaiul oferă și o capacitate mare de transport. Bucureștiul duce lipsă de tramvaie, iar multe dintre cele aflate în exploatare troznesc și hodorogesc, de îți e teamă că se vor dezmembra, pe șine, la vreo curbă. În schimb, Municipalitatea deține o fabrică ce ar putea produce tramvaie, dar lipsesc bugetele multianuale, astfel încât banii să vina la început de an și uzină RATB-ului să poată construi tramvaiele de care avem atâta nevoie.
MĂSURI SIMPLE …
Dar, cum despre benzile acestea dedicate pentru RATB am mai vorbit, voi lua, astăzi, un alt exemplu de lipsă a oricărei viziuni. Să zicem că ai treabă în zona Pipera, poate în zona Hotelului Caro și ai vrea să ajungi acolo cu tramvaiul 5. Numai că linia 5 nu funcționează, fiind închisă cu ani de zile în urmă, din cauza lucrărilor la prelungirea magistralei M4 de metrou.
Așa deci, linia 5 de tramvai este înlocuită cu un autobuz, linia 655. Autobuzele acestei linii, deși înlocuiesc tramvaiul și circulă pe un bulevard cu cale de rulare pentru tramvaie, linie pe dale de beton, mearg pe carosabil. Pe linia de tramvai, în schimb, sunt parcate zeci de mașini personale.
Autobuzele liniei 655 stau minute în șir blocate în traficul general. Urmărea este, desigur, aceea că autobuzul abia merge, de la Ramuri Tei până la Hotel Caro făcând 20-25 minute. Nu mai vorbim despre înghesuiala din autobuzele acestei linii de la orele de vârf.
În aceste condiții, cum să convingi oamenii să renunțe la mașinile lor în favoarea transportului public?!
Și aici e vorba doar de organizare, nu de investiții!
DE CE NU MERGE LINIA 5?
Gurile rele spun că linia 5 de tramvai ar fi fost închisă din cauza calității groaznice a infrastructurii dintre Dinamo și Podul Băneasa. O călătorie cu tramvaiul 5 dura foarte mult, din cauza restricțiilor de viteză, impuse de calitatea proastă a căii de rulare. În plus, „șmecherii” de pe Barbu Văcărescu erau deranjați de zgomotul și vibrațiile generate de tramvaie.
Păi, dacă așa merg lucrurile, aș dori să fie scoase și liniile 24 și 45, fiindcă mă deranjează groaznic, când iau virajul, în intersecția de la Piața Chibrit …!
Dar, de fapt, nu acesta ar fi motivul cel mai important, ci faptul că RATB ar avea nevoie de cele 14 tramvaie bidirecționale, cele cu două cabine, care nu au nevoie de un terminal pentru a întoarce, care circulau pe linia 5 pentru a deschide linia 55, cea modernizată de curând, din Pantelimon. Acolo, nu este gata terminalul de la „Granitul”. În locul în care ar trebui să se afle terminalul respectiv, este, în prezent, o groapă mare în care, de câțiva ani, cresc bălăriile.
În ceea ce privește linia 5, situația este cam aceeași, terminalul de la Băneasa fiind blocat de niște exproprieri, nu de multă vreme, doar de vreo 6 ani …
DE CE NU AVEM TRAMVAIE ?
Dacă RATB ar fi avut mai multe tramvaie bidirecționale, ar fi menținut și linia 5. Lipsesc tramvaiele, în timp ce Primăria Capitalei are o întreagă fabrică, cu 2000 de angajați, Uzina de Reparații RATB (URAC), care ar putea să producă până la 10 tramvaie pe an. Da, dar, pe vremea primarilor interimari, am tot auzit cum că URAC va primi bani pentru a construi cel puțin 2 tramvaie pe an, dar nu s-a întâmplat nimic. Acum, sub actuala administratei a Bucureștiului, nu am mai auzit nimic despre URAC.
Oricum, așa cum arată lucrurile în momentul de față, pe traseul liniei 5 nu vor mai circula tramvaie mai curând de 10 ani. Deci, în vreme ce alte orașe europene investesc milioane de euro în transportul cu tramvaiul, pentru a reduce poluarea, noi înlocuim linii de tramvai cu autobuze, care poluează și ele. Asta este, cu siguranță, una dintre măsurile menite să scoată Bucureștiul din infringementul pe calitatea aerului, procedură aflată în stadiul de judecată la Curtea Europeană de Justiție.
Cam așa arată mobilitatea durabilă de București … foarte frumoasă, în vorbe, dar foarte, foarte îndepărtată…