București, un pod care desparte!
Articol de Mircea Apostolescu, 23 octombrie 2017, 09:36
În general, podurile sunt construite pentru a face legătura între zone geografice, două maluri ale unei ape, doi versanți ai unui munte, și între comunități umane separate de forme de relief, de cursuri de apa etc. În zona de nord a Bucureștiului, noi am reușit „performanța” de a avea un pod care „fracturează” țesutul urban, gâtuiește căile de comunicații, desparte comunitățile umane. Este vorba despre Podul Constanța.
Zona de la intersecția Căii Griviței cu Șoseaua Chitilei și cu Bulevardul Bucureștii Noi este cunoscută ca Podul Constanța, datorită pasajului CFR, care trece pe deasupra Căii Griviței, chiar înainte de intersecția cu celelalte două mari artere de circulație.
Podul Constanța își merită, pe deplin, calificativul de „zonă fierbinte” a traficului bucureștean, deoarece aici se concentrează fluxurile de mașini dinspre centrul orașului către cartierul Bucureștii Noi, către Chitila, dar și spre nou apăruta zonă comercială care s-a format, începând chiar de la intersecția Șoselei Chitilei cu Bulevardul Bucureștii Noi prin apariția a nu mai puțin de trei supermarket-uri. La fluxul de trafic adus de zona comercială se adaugă și explozia dezvoltărilor imobiliare, care, evident, aduce și mai multe mașini în intersecția Griviței-Chitila-Bucureștii noi.
Din păcate, infrastructura rutieră este departe de a fi pregătită pentru o asemenea dezvoltare a zonei. Șoferii care vin de pe Calea Griviței, pe trei benzi, pe sens plus linia de tramvai, care intră pe Calea Griviței după intersecția cu Ion Mihalache, sunt nevoiți să se înghesuie pe două benzi, pentru a trece pe sub podul CFR.
Mai mult decât atât, șoseaua este proastă, plină de gropi, iar Bulevardul Bucureștii Noi a fost blocat, multă vreme, în celălalt capăt al său de lucrările pentru extinderea Magistralei 4 de metrou.Dar cel mai grav este afectat traficul pietonal.
Deși vorbim mereu despre mobilitate urbană durabilă, care presupune îmbinarea modurilor de transport, adică ar trebui să poți merge și pe jos, până la destinație, după ce ai coborât dintr-un mijloc de transport, Podul Constanța reprezintă o adevărată „fractură”, pentru că este aproape imposibil de traversat pe jos. Altfel spus, ca pieton, nu poți ajunge de pe Griviței pe Șoseaua Chitilei sau pe Bulevardul Bucureștii Noi. Asta dacă nu vrei să te aventurezi pe o poteca de picior, care, pe alocuri, trece printr-o mică pădurice plină de fecale și de depozite necontrolate de gunoi, neluminata noaptea, și care trece peste calea ferată. ATENȚIE, însă, trecerea peste șinele de tren este periculoasă, după cum stă mărturie și crucea care tronează în mijlocul acestora, amintind că cineva și-a pierdut viață acolo. Că să nu mai spunem că este și interzis să traversezi calea ferată prin acel loc, după cum avertizează un panou, mâzgălit de către un binevoitor.
În aceste condiții, Primăria Capitalei plănuiește încă de acum patru ani să reabiliteze infrastructura rutieră a zonei, pentru a asigura închiderea inelului principal de circulație în zona de nord a orașului. De aproape un an și jumătate, din mai 2016, Municipalitatea a anunțat demararea licitației pentru atribuirea contractului vizând execuția lucrărilor. În plus a cerut și CFR să reabiliteze pasajul feroviar. Astfel, în mai anul trecut, Municipalitatea anunța că va demara procedurile necesare pentru contractarea unor lucrări în zona „Podul Constanța”, pentru care sunt aprobați și indicatorii tehnico-economici.
Astfel, constatând cei de la Primăria Capitalei „dificultățile de trafic în zona de incidență a Caii Griviței cu Bulevardul Bucureștii Noi și cu Șoseaua Chitilei”, au ”identificat surse de finanțare pentru executarea girației și racordarea acesteia cu lucrările de reabilitare prevăzute în zonă, ca urmare a finalizării lucrărilor la metrou linia M4″, se spunea acum aproape un an și jumătate.
Pentru acest proiect, Municipalitatea ar fi solicitat și sprijinul Ministerului Transportului, în vederea reabilitării și restructurării infrastructurii de cale ferată „Podul Constanța”, aflat în stare avansată de degradare și subdimensionat pentru necesitățile actuale.
Primăria Municipiului București prin HCGMB nr.294/2013 și HCGMB nr. 292/2014 a aprobat la faza de studiu de fezabilitate proiectul: „închidere Inel Median de Circulație la zona de nord/Autostrada urbană/ Tronsonul Lacul Morii-șos. Colentina”.
Proiectul a fost inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București-Ilfov, aprobat de către Consiliul General al Municipiului București. În cadrul acestui proiect, unul dintre obiective este zona „Podul Constanța”. Avem, așadar mărețul Plan de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov, avem un proiect pentru zona Podului Constanța, dar trec anii și toate acestea rămân vorbe goale și documente sterile!