Mobilitate durabilă: terminalul de tramvai Băneasa blocat, cel de la Granitul încă în fază de avizare…
Articol de Mircea Apostolescu, 26 octombrie 2017, 08:02
Atunci când vorbim despre „mobilitate durabilă” această sintagmă se referă la alegerea unor moduri de transport care să aibă un impact cât mai mic asupra mediului. Un astfel de mod este, pe lângă cele alternative, bicicleta sau mersul pe jos, transportul electric. Pe lângă faptul că este nepoluant, tramvaiul mai oferă și avantajul unei capacități mai mari de transport decât autobuzul. De aceea, multe orașe europene fac investiții masive în dezvoltarea infrastructurii pentru tramvaie și în achiziționarea de material rulant. Ce se întâmplă la noi? Vorbeam, cu ceva vreme în urmă, despre situația liniei 5 de tramvai, înlocuită cu o linie de autobuz, 655. Spuneam că unul dintre motivele înlocuirii tramvaielor cu autobuze, care au o capacitate de transport mai mică și sunt poluante, constă în faptul că cei de la RATB au nevoie de cele 14 tramvaie cu două cabine, bidirecționale, pentru linia 55, din Pantelimon. Problema este cauzată de faptul că terminalul de tramvai „Granitul” este, în momentul de față, o groapă în care cresc bălăriile, iar construcția terminalului „Băneasa” este blocată și ea. Așa încât, RATB are două linii 5 și 55, ale căror tramvaie nu pot întoarce, la câte un capăt fiecare, și doar 14 tramvaie bidirecționale.
Conform unui răspuns al Primăriei Capitalei la o solicitare București Fm, pentru terminalul de tramvai „Granitul”, în momentul de față este în curs de emitere avizul definitiv al Arhitectului Șef pentru faza Plan Urbanistic Zonal. Va urma aprobarea PUZ-ului de către Consiliul General.
„După aprobarea PUZ-ului, se va trece la proiectarea terminalului și va fi demarată execuția lucrării”, spun cei de la Primăria Municipiului București.
Cât despre data la care terminalul „Granitul” ar putea fi gata, durata de execuție a terminalului va fi de 16 luni de la data începerii execuției, spun reprezentanții Municipalității. Deci, cum nu știm, încă, momentul în care ar putea demara lucrările, nu putem estima nici data finalizării acestora. Putem spune doar că, dacă totul merge bine, ne mai desparte cel puțin un an și jumătate de acest moment fericit.
Situația terminalului RATB „Băneasa” este și mai descurajatoare. Conform răspunsului reprezentanților Municipalității, „realizarea Terminalului este, în momentul de față, suspendată.
Problemele ce au dus la această situație sunt probleme legate de reglementări noi de urbanism și de instituirea zonei de protecție pentru monumentul Aerogară Băneasa, care afectează amplasamentul obiectivului”.
Reprezentanții Primăriei Capitalei ne oferă și o speranță, dar foarte vagă și foarte îndepărtată. Astfel, potrivit răspunsului la solicitarea București Fm „În acest moment se studiază o soluție urbanistică de prelungire a liniei de tramvai și realizarea terminalului Park&Ride în zona Băneasa Shopping City”.
Nu se poate face, însă, o estimare de timp, în ceea ce privește momentul când terminalul „Băneasa” ar putea fi terminat, deoarece acest termen depinde de soluția care va fi adoptată, explică cei de la Primăria Capitalei. Ei mai spun că „Dacă se va realiza obiectivul așa cum a fost proiectat, durata de execuție prevăzută este de 6 luni de la data începerii execuției.”