Între manualul unic şi alternativ …elevul
Articol de cristina.toma, 3 ianuarie 2018, 16:58
Anul școlar 2017-2018 a început pentru elevii de clasa a cincea fără a găsi, ca de obicei, manualele școlare așteptându-i pe bancă. Aceasta s-a întâmplat datorită numeroaselor contestări a rezultatelor licitațiilor organizate de Minister pentru manualele școlare. Pentru a salva situația, până la tipărirea manualelor, Ministerul Educație a tipărit un „Îndrumător” care conținea lecțiile ce trebuiau predate la toate materiile timp de două luni, până la tipărirea manualelor școlare la fiecare obiect de studiu.
Elevii și profesorii au început anul școlar, așadar, cu acest „Îndrumător”. În timp manualele au început să sosească dar în noiembrie elevii nu aveau încă toate manualele. Ce-i drept elevii pot găsi în formă digitală toate manualele aprobate pe platforma www.manuale.edu.
Însă această întâmplare a condus la ideea unui manual unic pentru fiecare materie, reprezentanții Ministerului susținând că aceste manuale au devenit mai mult o simplă afacere pentru edituri, ceea ce a provocat reacții diferite din partea profesorilor dar și a unei părți a părinților. Aceștia au afirmat că adoptarea pe viitor a unui manual unic elaborat doar de o singură editură înseamnă întoarcerea la vremurile dinainte de 1989 dar și faptul că ar conduce doar la o învățare mecanică a materiei. Au existat însă și părinți care, pe diverse forumuri, au afirmat că nu întotdeauna găsesc manualul recomandat de profesori și materialele auxiliare aferente, fie din cauză că sunt prea vechi fie -presupuneau aceștia – nu s-au tipărit în număr suficient.
Pentru a evita probleme asemănătoare pe viitor, Ministerul Educației a elaborat un proiect de lege a manualului pe baza ”Ordinului ministrului Educației Naționale nr 5645/2017” care a fost afișat în 14 decembrie pe site-ul Ministerului Public. Motivația acestui proiect de lege este, cum spune și prima frază a proiectului de lege, anume că, „Manualul școlar este un bun de interes public, potrivit unui proiect de lege ce reglementează regimul manualului școlar de bază în învățământul preuniversitar”.
Conform proiectului de lege, proiectul unui manual este realizat de către autori sau co-autori, după caz, și se depune în manuscris la Ministerul Educației Naționale, în vederea evaluării calității științifice.
Evaluarea manualelor se va face prin Centrul Național de Evaluare și Examinare și Institutul de Științe ale Educației pe baza metodologiei aprobate recent prin ordin al ministrului Educației Naționale de către grupuri de evaluatori formate din cadre didactice, selectate pe baza apelului public de selecție.
Evaluarea calității științifice și didactice a conținutului fiecărui proiect de manual școlar este realizată de către trei evaluatori cooptați, cadre didactice din învățământul preuniversitar și un specialist extern în domeniul Științe ale Educației. Un proiect de manual școlar este declarat admis din punctul de vedere al criteriilor de evaluare a calității științifice și didactice dacă întrunește minimum 85 de puncte din 100 de puncte posibile.
Autorii nemulțumiți de rezultat au termen de 48 de ore pentru depunerea contestației de la comunicarea rezultatului evaluării. Apoi în termen de 15 zile lucrătoare, Centrul Național de Evaluare și Examinare organizează o nouă sesiune de reevaluare a proiectelor de manuale școlare ale autorilor care au depus contestație. Aceasta va fi identică cu procedura de evaluare a proiectelor de manuale cu mențiunea ca, în acest caz vor fi cooptați alți patru evaluatori pentru evaluarea calitătii științifice și didactice.
Manualele școlare admise în urma evaluării vor fi publicate pe platforma www.manuale.edu cu scopul de a selecta manualul școlar de bază prin proceduri transparente aprobate prin ordin al ministrului.
Ministerul Educației achizitionează conceptul și conținutul manualului de la autori iar manualele școlare de bază, în format pdf și în variantă digitală interactivă, vor putea fi accesate și de pe site-ul Ministerului, în cadrul Bibliotecii Școlare Virtuale, devenind resurse educaționale deschise. Înainte de reeditare, fiecare manual școlar va fi reevaluat de grupuri de experți. În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ, MEN va elabora normele metodologice de aplicare a legii, care vor fi aprobate prin ordin de ministru.
Poate nu toate manualele alternative s-au dovedit a fi perfecte pentru cei cărora au fost scrise dar poate nici manualul unic nu trebuie să fie unica soluție. Proiectul de lege este încă afișat pe site-ul Ministerului. Să nu uităm însă că, dincolo de toate disputele pe marginea manualelor și hotărârile care se vor lua, cei care au fost și vor fi afectați, sunt elevii care vor trebui să învețe după aceste manuale. Iar aici cei mari care hotărăsc deocamdată pentru cei mici, trebuie să fie atenți pentru ca modul în care aceștia din urmă vor învăța, ce vor învăța și prin ce metodă vor învața, ne va afecta în viitor pe toți