Europa investește în transportul electric cu tramvaiul și pe calea ferată!
Articol de Mircea Apostolescu, 12 ianuarie 2018, 10:01
Vorbim, deja, de ani buni despre mobilitate urbană durabilă, despre prioritizarea transportului public și dezvoltarea celui electric și, în special, al celui cu tramvaiul și pe calea ferată, ambele nepoluante și de mare capacitate. Avem, de anul trecut și un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 pentru zona București-Ilfov. Dar lucrurile nu par să meargă cu mult mai departe de nivelul declarațiilor de bune intenții.
Abia spre finele anului trecut au apărut primele semne ale unor măsuri vizând mobilitatea urbană durabilă, precum punerea căii de rulare a tramvaiului 21 în zona proprie și anunțul făcut de către primarul general cu privire la adoptarea unor măsuri similare pentru căile de rulare ale liniilor de tramvai 1, 10, 16 și 32.
În timp ce Bucureștiul face pași mici, încă timizi și tremurători, la începutul drumului spre mobilitatea urbană durabilă, alte orașe și capitale europene aleargă pe acest drum, într-un galop de sănătate. Spre exemplu, Copenhaga va semna, în 2018, contracte de peste 400 milioane de euro pentru dezvoltarea transportului feroviar.
Hovedstadens Letbane, compania responsabilă de proiectul liniei light rail din Copenhaga, a anunțat că intenționează să semneze trei contracte cu grupul Aarsleff în vederea derulării primei etape a proiectului de transport urban. Contractele se ridică la valoarea de 3,06 miliarde de coroane daneze, adică 411 milioane de euro..
Primele două contracte vor fi semnate cu Per Aarsleff, parte a aceluiași grup și se referă la lucrările de construcție a unei secțiuni în lungime de 12 kilometri pe ruta Vallensbæk-Brøndby-Glostrup, precum și o altă secțiune, de 5,7 kilometri, în Lyngby. Valoarea estimată pentru aceste două contracte este de 1,16 miliarde de coroane daneze (156 milioane de euro).
Cel de-al treilea contract cuprinde sistemele și aparatele de cale precum și furnizarea materialului rulant. Acest contract va fi semnat cu un consorțiu format din Aarsleff Rail, Siemens Germania și Siemens Danemarca. Valoarea contractului este estimată la 1,9 miliarde de coroane daneze (255 milioane de euro).
Semnarea contractelor va avea loc în primul trimestru din 2018; tot atunci vor demara și lucrările de construcție, însă, în primii doi ani, acestea vor fi alcătuite în cea mai mare parte din lucrări preliminare și de proiectare. Autoritățile estimează că toate cele trei contracte vor fi finalizate până la mijlocul anului 2023.
Budapesta își ia tramvaie noi!
Compania de transport din Budapesta, BKK, a acordat companiei CAF un contract în valoare de 55 de milioane de euro pentru furnizarea a 26 de tramvaie suplimentare capitalei Ungariei. Conform contractului, CAF va produce 2 tipuri de tramvaie dintre care 21 de tramvaie cu cinci module și 5 tramvaie cu nouă module. Livrarea primelor unități va începe în februarie 2019.
În 2014, CAF a semnat primul contract cu BKK care acoperă livrarea a 37 de unități de tramvai cu o opțiune pentru suplimentarea numărului de vehicule. Practic, câteva luni mai târziu, a fost acordat o primă extindere a contractului cu 10 unități care sunt în prezent în operare în oraș. Valoarea ambelor tranzacții se ridică la peste 115 milioane de euro.
Tramvaiele propuse pentru Budapesta au la bază platforma Urbos. Aceste vehicule cu podea joasă, bidirecționale, au patru uși duble pe fiecare parte pentru tramvaiele cu cinci module și șapte uși duble pentru tramvaiele cu nouă module. Vehiculele sunt proiectate pentru liniile cu ecartament de 1435 mm și o viteză operațională de 50 km/h.
Tramvaiele cu cinci module au o lungime de 34 de metri și pot transporta până la 326 de călători, în timp ce tramvaiele cu nouă module au o lungime de 56 de metri și o capacitate de transport de până la 562 de călători, fiind unele dintre cele mai lungi din lume. Întreaga suprafață a tramvaiului se află la același nivel, facilitând accesul persoanelor cu mobilitate redusă.
Și Bucureștiul se află în procedura de achiziție pentru 100 de tramvaie și tot atâtea troleibuze, dar nu se știe când se va finaliza licitația și când vor veni primele tramvaie și troleibuze. În context, trebuie amintit faptul că transportul electric este cel mai nepoluant mod de deplasare și prezintă și avantajul de a oferi o capacitate mare de transport.