Bomba taximetriei din București pe cale să explodeze?
Articol de Mircea Apostolescu, 26 ianuarie 2018, 16:54
Primăria Capitalei a organizat, astăzi, dezbaterea publică a Proiectului de hotărâre privind aprobarea Regulamentului-cadru, a Caietului de sarcini și a contractului de atribuire în gestiune delegată și executarea serviciului public de transport local în regim de taxi și abrogarea HCGMB 178/2008.
Proiectul de hotărâre vine după ce, în luna decembrie a anului trecut, consilierii municipali au adoptat un proiect de hotărâre privind modificarea HCGMB 178/2008. Principala noutate era, atunci, cea a instituirii obligației ca activitatea de taxi să se desfășoare numai prin intermediul dispeceratelor autorizate, în condițiile în care se asigură posibilitatea utilizatorilor de a apela la servicii, prin comenzi telefonice sau prin intermediul aplicațiilor online care aparțin respectivului dispecerat și pot fi identificate ca atare.
Printre modificările pe care ar urma să le aducă noua hotărâre, se vizează modificarea regimului sancțiunilor pe care autoritatea de autorizare le poate aplica operatorilor de taxi, respectiv amenzi, suspendări sau chiar anulări de licențe, precum și cu privire la cesionarea licențelor.
De asemenea, ar putea deveni obligatorie afișarea în toate taxiurile a unui număr de TELVERDE la care clienșii ar urma să facă reclamații direct la autoritatea de autorizare (PMB) și nu prin intermediul dispeceratelor de taxi, dotarea tuturor taxiurilor cu POS-uri, astfel încât cursele să poată fi achitate cu cardul bancar, precum și utilizarea de mașini care să îndeplinească normele de poluare minim Euro 5.
Pe de altă parte, una dintre principalele federații ale transportatorilor, „FORT” spune, printr-un comunicat de presă că Primăria Capitalei ar încerca „să amorseze bomba ilegalităților din taximetrie, păcălind cetățenii Capitalei cu un regulament ce sfidează orice logică”.
Potrivit celor de la „FORT”, „bomba” ar consta în faptul că, de ani buni de zile, autorizațiile de taxi ar fi obiectul înțelegerii între Primăria Capitalei și „grupul mafiot din taximetrie”, lucru ce ar fi vizibil chiar pe site-ul instituției. Astfel, ”față de 15 iulie 2012, numărul autorizațiilor de taxi ar fluctua de la o lună la alta, în vreme ce legea spune clar că o autorizație de taxi se eliberează doar prin lansarea procedurii de atribuire de către autoritatea de autorizare (PMB) ori prin depunerea actelor de prelungire cu 30 de zile înainte de expirare”, spun cei de la ”FORT”.
Ei mai spun că, ”în 2010, autoritatea de autorizare ar fi eliberat, în octombrie, autorizații antedatate a căror valabilitate începea de la data de 1 martie a aceluiași an”. Acest artificiu ar fi fost necesar pentru a da posibilitatea „caracatiței taxi” să promoveze Legea 168/2010, prin care se permitea cesiunea autorizațiilor de taxi de pe o firmă pe alta, fără ca aceste autorizații să își piardă valabilitatea.
”Primăria Capitalei a reușit, pe 1 martei 2010 să elibereze autorizații de taxi unor firme care încă nu fuseseră înființate la acea dată”, spun cei de la Federația Operatorilor Români de Transport.
Cu privire la regulamentul supus astăzi dezbaterii publice, cei de la „FORT” spun că, ”prin adoptarea acestuia, Municipalitatea s-ar preda total mafiei taximetriei. Iar o parte dintre modificările propuse în noul regulament ar depăși cadrul legal stabilit de legea taximetriei”, spun cei de la Federația Operatorilor Români de Transport. Ei spun că ”noul regulament, care îl modifică în proporție de 80% pe cel existent, ar avantaja, prin modificarea criteriilor de departajare în cadrul procedurii de retatribuire a autorizațiilor de taxi retrase, neprelungite sau anulate, „caracatița taximetriei”, în defavoarea celor mici. Miza acestor modificări ar fi cele 1000 de autorizații de taxi, aflate de 8 ani „în analiză”.
Gabriel Staniloiu, de la Sindicatul Taximetriștilor spune că ”Municipalitatea are obligația de a reglementa două servicii, cel de taxi, care este supusă autorizării, și cea de transport în regim de închiriere cu Șofer. În vreme ce transportatorii în regim de taxi sunt obligați să se licențieze iar taximetriștii trebuie să aibă un atestat profesional, ceea ce generează cheltuieli, transportatorii în regim de închiriere cu șofer nu suportă cheltuieli pentru autorizarea și pregătirea profesională a șoferilor. În plus, transportatorii în regim de închiriere cu șofer nu au asigurări de persoane și pentru bagaje, așa cum sunt obligați să le facă. Astfel apare o concurență neloială. Staniloiu a cerut ca Primăria Capitalei și Consiliul General să reglementeze și transportul de persoane în regim de închiriere cu șofer.
Mama unui copil cu dizabilitate motorie severă a atenționat Municipalitatea că nu a făcut nimic pentru a pune în aplicare obligația pe care legea o impune operatorilor de taxi de a avea cel puțin o mașină echipată pentru transportul persoanelor în cărucioare rulante electrice sau manuale.
Reprezentantul COTAR, Vasile Ștefănescu s-a pronunțat împotriva aplicațiilor integratoare care ar face transport de persoane în regim de taxi neautorizat, în opinia sa. Ștefănescu spune că fiecare dispecerat trebuie să aibă propria aplicație, care să permită accesarea unui taxi online.
Alți reprezentanți ai taximetriștilor au reclamat faptul că actualele dispecerate de taximetrie acționează ca un cartel, impunând condiții grele șoferilor și distorsionând piața, după cum a arătat o investigație a Consiliului Concurenței din 2015. Alte probleme ridicate de către reprezentanții taximetriștilor sunt lipsa stațiilor de taxi, necesitatea unor tarife de noapte și interurbane și concurența neloială a taximetriștilor din Ilfov, împotriva căreia Municipalitatea nu ar fi luat măsuri.
Vom vedea dacă, în urma adoptării regulamentului de taxi de către consilierii municipali, bucureștenii vor fi obligați să aibă în smartphone-uri tot atâtea aplicații câte dispecerate de taxi există…?