Asociația „Telefonul Copilului” – statistici alarmante
Articol de cristina.toma, 6 februarie 2018, 09:04
Asociatia „Telefonul Copilului” si-a prezentat bilantul pe anul 2017. Din document reiese că în anul ce a trecut principala formă de abuz asupra copiilor în anul 2017 a fost abuzul emotional-reclamat în 38,81% dintre apelanţi, urmat de neglijare 30,52% şi molestarea fizică reclamat de 22,46%.
Numărul total de apeluri înregistrate la 116 111 a fost de 110.699, o creștere de 24,4% față de anul 2016. 76.93% dintre copiii care au apelat Telefonul Copilului – la numărul 116 111 – au afirmat că persoanele semnificative cu care discută despre problemele personale sunt din afara familiei, în timp ce doar 11.55% au afirmat că aceste persoane semnificative sunt din familie adică părinți, rude, frați, surori.
Mediul în care au avut loc abuzurile semnalate a fost în principal cel familial în procentaj de 80.84%, urmat de spațiul public în procentaj de 11.63%, mediul școlar în procentaj de 4.90% și alte medii (centrul de plasament, casa de tip familial) în procentaj de 2.63%.
Agresorii copiilor au fost: părinţii sau unul dintre părinţi -75%, un alt adult – 8.36%, un alt copil – 7.72%, rudă a copilului agresat – 2.45% și alte categorii – 6.47% din care fac parte: concubin/concubină a părintelui alături de care creşte copilul, cadru didactic, asistent maternal, personal al centrului de plasament.
Cele mai multe dintre cazurile care au necesitat consilierea de lungă durată a specialiștilor Asociației Telefonul Copilului se referă la consilierea psihologică și juridică, respectiv 6.277 astfel de cazuri, faţă de doar 4.277 astfel de situaţii înregistrate în anul 2016, o creştere de 46% față de anul 2016.
Abuzul sexual a înregistrat o nouă tendinţă în ceea ce privește tipul agresorului: 53.73% dintre agresori sunt adulţi din afara mediului social al copilului, înregistrându-se astfel o creştere alarmantă față de anul 2016, când un procentaj de doar 28% era înregistrat pentru acest tip de agresor, în cazuistica Asociației Telefonul Copilului. Cele mai multe dintre victime sunt fete, în procentaj de 65.68%, iar mediul de proveniență este preponderent cel rural, în procentaj de 62.68%. Grupele de vârstă și gen ale copiilor abuzați sexual sunt urmatoarele: băiat 6 – 12 ani – 20.89%, băiat 13 – 16 ani – 13.43%, fată 6 – 12 ani – 32.83%, fată 13 – 16 ani – 32.85%..
Consilierea psihologică a fost solicitată în principal de copii și s-a evidenţiat cu preponderenţă în următoarele categorii: nevoia de dezvoltare a relaţiilor în familie-nevoia de comunicare şi nevoia de îmbunătățire a relaţiei copil – părinte/părinţi – în procentaj de 31.45%, lipsa de încredere în sine, respectiv probleme legate de aspectul fizic în procentaj de 31.34%, consumul de alcool, droguri și tutun, dar şi probleme specifice adolescenților – criză de identitate, probleme sentimentale, dificultăţi în relaţionare, anxietăţi – în procentaj de 29.76% şi disfuncţionalităţi în relaţionare-depresii, tulburări de comportament, manifestarea unor gânduri/gesturi extreme, în procentaj de 7.45%.
Consilierea juridică a fost solicitată în principal de părinţi şi s-a evidenţiat cu preponderenţă în următoarele categorii: probleme legate de familie – încredințarea minorului, violenţa în familie, menţinerea legăturilor personale ale copilului cu părintele care nu a obţinut încredinţarea – în procentaj de 60.76%, drepturile copilului în procentaj de 24.28% și alocații/prestații sociale în procentaj de 14.96%.
2017 a fost primul an în care şi copiii au solicitat consiliere juridică privind aspecte legate de familie, într-un procentaj de 11.35%: este vorba despre probleme legate de divorţul părinţilor, măsuri de combatere a violenţei în familie precum ordinul de protecţie și ordinul de restricţie sau probleme legate de relaţiile extraconjugale ale unuia dintre părinți.
Cei mai mulți dintre copiii care au contactat Asociaţia Telefonul Copilului sunt preadolescenţi şi adolescenţi 64.72%. Segmentul „grupe de vârstă” raportat la gen indică drept principale categorii: fete 13 – 15 ani – 27.07%, fete 10 – 12 ani – 17.59%), fete 16 – 18 ani – 10.08%, fete 6 – 9 ani – 6.71%, băieți 13 – 15 ani – 14.79%, băieți 16 – 18 ani – 10.32%, băieți 6 – 9 ani – 6.79% și băieți 10 – 12 ani – 6.65%.
Copiii și adolescenții care au contactat 116 111 în anul 2017 au provenit din: familii nucleare 75.06%, familii monoparentale 14.04%, familii extinse 6.51% și alte tipuri precum familii adoptatoare sau familii care au luat copii în plasament fără să existe grade de rudenie 4.39%.
Mediul de proveniență cel mai frecvent raportat la nivelul tuturor apelurilor înregistrate a fost mediul rural (46.46%), urmat de mediul urban (40.03%). În 13.51% dintre situațiile înregistrate la 116 111, apelanții nu au dorit să menționeze mediul de proveniență.
Regiunea cea mai frecvent raportată a fost Regiunea Sud – Est (24.16%), urmată de Regiunea Sud – Muntenia (14.92%), Regiunea București – Ilfov (14.36%), Regiunea Nord – Est (13.24%), Regiunea Sud – Vest Oltenia (9.37%), Regiunea Centru (5.54%) Regiunea Vest (5.23%) și Regiunea Nord – Vest (4.08%). Apelanții au solicitat confidențialitate privind regiunea din care provin în 9.10% dintre situații.
În ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judeţele Vrancea, Constanța, Teleorman, Vaslui, Buzau, Iaşi, Ilfov, Dolj, Neamț, București sector 2, iar cele mai puţine au fost sesizate din judeţele Harghita, Bihor, Sălaj, Mehedinți, Brăila, Tulcea, Satu Mare, Mureș, Suceava, Caraş-Severin.
S-au observat si tendinte noi care de asemenea ar trebui să ne alarmeze: Copiii aşteaptă mai puţin ajutor de la autorităţi şi preferă să caute singuri solutii pentru a face față problemelor. Astfel, consultanții Asociației Telefonul Copilului au oferit cu precădere consultanță psihologică și juridică. De altfel, ei lucrează în strânsă legătură cu autoritățile pentru cazurile grave și continuă să semnaleze acestora nevoia de interventie atunci cand este cazul.
Cifrele prezentate de Asociația Telefonul Copilului sunt îngrijorătoare deoarece arată o altă față a copilăriei, una tristă care poate lăsa urme adânci în sufletul copiilor cuprinși în aceste statistici.
Cu o experienţă de 17 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional. 7 zile din 7, între orele 08.00-20.00, Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 31 decembrie 2017, un număr total de 2.373.972 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 75.332 cazuri care au necesitat consiliere de lungă durată și/sau intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Telekom Romania si Telekom Romania Mobile Communications. Pentru informaţii detaliate legate de Asociaţia Telefonul Copilului şi activitatea acesteia, vă rugăm să ne contactaţi la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulco pilului.ro sau să accesaţi website-ul organizaţiei noastre www.telefonulcopilului.ro