Pistele pentru bicicliști, vocea străzii…
Articol de Mircea Apostolescu, 26 aprilie 2018, 10:50
Încă din anul 2013, pe când ministru al mediului era Roxana Plumb, iar Primar General era profesor doctor Sorin Mircea Oprescu, Ministerul Mediului punea la dispozitia Municipalității 10 milioane de euro, proveniți din vânzarea certificatelor verzi ale României, pentru a dezvolta un sistem de transport alternativ, cu bicicleta, în București.
În anul următor, Primarul Sorin Oprescu venea cu un proiect în acest sens care cuprindea două componente, una de Infrastructură constând în 100 de kilometri de piste pentru bicicliști, iar cealaltă constând într-un sistem de bike-shering. Oprescu voia să dezvolte cei 100 de kilometri de piste pe cele două axe principale ale orașului, est-vest, nord-sud, pe trotuarele marilor bulevarde.
O parte dintre ONG-urile „emanate” din rândurile societății civile și mai ales din rândurile bicicliștilor au sărit la gâtul proiectului, spunând că vor piste dezvoltate pe sistemul fagurelui, care să conecteze zone ale orașului, amenajate pe străzile secundare și pe carosabil. „Emanații” au reușit chiar să obțină declararea de către Poliția Rutieră ca ilegale a unor piste existente atunci și foarte folositoare, precum cele de pe Splaiul Independentei și Bulevardul Regina Elisabeta, care îți permiteau să ajungi în siguranță și rapid cu bicicleta de la Unirii până în Regie și de aici la Universitate.
Pistele declarate ilegale au dispărut, în mare parte, în afara celor de pe Kiseleff și Aviatorilor. Programul de 10 milioane de euro s-a blocat și singurele piste amenajate, după blocarea celor 100 de km, au fost cele de pe Buzești – Berzei, Liviu Rebreanu și Calea Victoriei. Și acestea au ajuns, însă, sub tirul necruțător al înjurăturilor. Unele au fost criticate ca fiind prea înguste și nesigure, altele de către șoferi, pentru că au luat din carosabil.
După patru ani de blocaj, la finele săptămânii trecute, Primarul General Gabriela Firea anunța că, din luna iunie, va demara programul de 10 milioane de euro, cu primii peste 60 de km de piste. Din nou, criticile nu au întârziat să apară. Ele vizează atât netransparenţa procesului decizional, lipsa consultării publice, cât și conceptul în sine, adică cele două axe, nord-sud și est-vest, pe care Municipalitatea vrea și acum să dezvolte cei peste 69 de km de piste.
Dat fiind faptul că disputa dintre autorități și „emanați” pare să se reia în aceeași formulă ca și acum patru ani, ceea ce ar putea lăsa să se întrevadă un nou blocaj al programului, am încercat să aflăm ce spun utilizatorii pistelor, adică bicicliștii care circulă pe ele și nu sunt neapărat membrii unui grup sau ONG.
Spre plăcuta mea surpriză, bicicliștii sunt mult mai logici și mai coerenti decât unii dintre „emanați” și vin chiar cu soluții. Astfel, utilizatorii spun că autoritățile ar trebui să elibereze, mai întâi, de mașini pistele existente. Și, aici, pisica moartă e mai ales în curtea Poliției Rutiere, care ar trebui să-i sancționeze pe șoferii care parchează pe pistele pentru bicicliști.
Apoi, bicicliștii mai spun că pistele ar putea fi dezvoltate între stațiile de metrou, astfel încât să poată merge cu bicicleta până la un punct, iar, acolo unde nu se pot face piste, să între la metrou.
În fine, bicicliștii pe care i-am întâlnit pe stradă spun că Municipalitatea ar trebui să dea drumul programului și să facă piste pe oriunde, fie și pe cele două axe, pe marile bulevarde și pe trotuare, numai să le facă!