Ascultă Radio București FM Live

Cum se simte un pieton în București….

Cum se simte un pieton în București….

Articol de Mircea Apostolescu, 31 mai 2018, 09:02

Avem un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București – Ilfov 2016 – 2030 adoptat de către Consiliul General al Municipiului București (CGMB), plan în care se vorbește foarte frumos despre prioritizatrea transportului public față de cel individual ca unică soluție viabilă atât pentru problema congestiei traficului, cât și pentru aceea a calității aerului, pentru care suntem în procedură de infringement declanșată de către Comisia Europeană. În cuvinte mai simple, înseamnă că autobuzele și troleibuzele ar trebui să circule nestingherite pe o bandă special creată pentru ele, separată de traficul general, că tramvaiele ar trebui să aibă calea de rulare pusă în zonă proprie, așa cum se întâmplă cu liniile 41 și 21.

Astfel, văzând că pot ajunge mai rapid unde au treabă cu transportul în comun, oamenii ar renunța, treptat, la mașinile personale. Tot în PMUD se vorbește, la fel de frumos, despre încurajarea modurilor de transport alternative, nepoluante și negeneratoare de congestie în trafic, precum mersul pe jos, cu bicicleta, cu trotineta etc.

Sigur, teoria este foarte frumoasă și, încet-încet, lucrurile au început să se miște, așa cum s-a putut vedea cu linia tramvaiului 21. Numai că, pe lângă prioritizarea transportului public, trebuie adoptate și puse în practică și alte măsuri sau aplicate altele, care țin de ordine publică dar și de Investiții în Infrastructură.

Spre exemplu, din prima categorie, cea a reglementărilor care trebuie aplicate, ferm și prompt face parte o reglementare deja existentă în Codul Rutier, aceea care interzice parcarea în stațiile RATB. Numai că această prevedere legală este încălcată cu nonșalanță, cu obrăznicie și în mod atât de regulat, încât încălcarea a devenit ea însăși o regulă.

Chiar în centrul Bucureștiului, în stația RATB Nicolae Golescu, unde opresc autobuzele liniilor 300, 368, 126, 226, 268, nu numai că se parchează, în mod obișnuit, regulat, dar staționează și camioane care descarcă marfă pentru magazinele din zonă. Autobuzele ajung să facă stație pe banda întâi, de altfel singura disponibilă, blocând traficul, iar călătorii urcă și coboară pe unde pot și cum pot.

Nu doar stațiile de autobuz sunt o problemă. Există încă multe refugii de tramvai vechi, nemodernizate, spre exemplu pe bulevardele Ion Mihalache și Bucureștii Noi sau pe Șoseaua Giurgiului. Aceste refugii sunt înalte, fără scăderi de nivel pentru acces și fac dificil accesul persoanelor vârstnice, al mamelor sau bunicilor cu copii în cărucioare sau chiar al celor care duc un bagaj mai voluminos ori greu, un troler, spre exemplu, fiindcă despre accesul persoanelor în scaune rulante nici nu poate fi vorba. În același timp, ele sunt lipsite de elemente de protecție față de traficul general.

Când aștepți tramvaiul 24, 45 ori 42 cățărat pe limba îngustă și fără garduri de protecție a refugiului, te simți expus, în pericol ori de câte ori trec mașini în viteză pe partea carosabilă sau chiar pe linia de tramvai. Iar, când trec autobuze sau camioane mari, eventual cu trailere și gabarit depășite, trebuie să te ții bine pe picioare, ca să nu fi smuls de pe refugiu și târât sub roți. Aceasta este o problemă de Investiții în Infrastructură, care avem speranța că se va rezolva, după cum ne-a asigurat Primarul General Gabriela Firea.

Și mai sunt și lucrările la rețelele edilitare subterane și șoferii care parchează, gratuit, pe trotuare, lăsând prea puțin loc pentru pietoni sau nelăsând deloc.

Pentru ca prevederile PMUD să devină realitate, pentru ca oamenii să renunțe la mașini, să meargă cu autobuzul, tramvaiul și troleibuzul și chiar să mai meargă și pe jos, cum recomandă și medicul, ar trebui ca parcarea neregulamentară să fie sancționată prompt și aspru, ar trebui să nu mai existe conceptul de parcare gratuită pe trotuar, pe banda întâi sau unde se nimerește.

În plus, șantierele de orice natură ar trebui gândite în așa fel încât să nu afecteze traficul pietonal, mai ales în zone foarte circulate, precum strada Alexandru Constantinescu, ce face legătura între Bulevardul Ion Mihalache și Bulevardul Mărăști și zona Cașin – Arcul de Triumf – Kiseleff – Bulevardul Mareșal Constantin Prezan, ori strada Constantin Noica, pe care se află prestigioasa instituție de învățământ superior Universitatea de Educație Fizică și Sport.

Acestea din urmă probleme nu trebuie să le rezolve Edilul Capitalei, care nu se poate ocupa cu sancționarea celor ce parchează neregulamentar sau a celor care execută lucrări blocând trotuare întregi cu lunile, ci consilierii municipali din Legislativul Bucureștiului, organele specializate ale statului, ce ar trebui să vegheze la respectarea legii, precum Poliția Rutieră, și, nu în ultimul rând vejnicii polițiști locali și măreții inspectori ai primăriilor.

Sector 3: Ridicare gratuită a deşeurilor provenite din construcţii
Actualitate miercuri, 29 ianuarie 2025, 18:37

Sector 3: Ridicare gratuită a deşeurilor provenite din construcţii

Cetăţenii din sectorul 3 pot beneficia de un serviciu gratuit, de ridicare a deşeurilor provenite din construcţii, în limita a 30 de saci pe an,...

Sector 3: Ridicare gratuită a deşeurilor provenite din construcţii
Se reia activitatea la Patinoarul Berceni Arena
Actualitate miercuri, 29 ianuarie 2025, 18:26

Se reia activitatea la Patinoarul Berceni Arena

Patinoarul Berceni Arena din Sectorul 4, deschis în august 2024 și închis la începutul lui ianuarie 2025, și-a reluat activitatea. Acesta a fost...

Se reia activitatea la Patinoarul Berceni Arena
Târgul de Turism al României, ediția de primăvară 2025
Actualitate miercuri, 29 ianuarie 2025, 18:06

Târgul de Turism al României, ediția de primăvară 2025

O nouă ediție a Târgului de Turism al României va reuni cele mai importante oferte turistice din România și din întreaga lume. Între 20 –...

Târgul de Turism al României, ediția de primăvară 2025
UPDATE – Noi indicii în cazul furtului tezaurului dacic. Poliţia olandeză publică imagini cu un suspect
Actualitate miercuri, 29 ianuarie 2025, 17:51

UPDATE – Noi indicii în cazul furtului tezaurului dacic. Poliţia olandeză publică imagini cu un suspect

UPDATE 19:45 : Muzeul Drents din Olanda anunţă, miercuri, că trei suspecţi au fost arestaţi în cazul pieselor de tezaur dacic, furate. Poliţia...

UPDATE – Noi indicii în cazul furtului tezaurului dacic. Poliţia olandeză publică imagini cu un suspect
Actualitate miercuri, 29 ianuarie 2025, 17:27

Sterilizări gratuite, în Berceni, pentru câini și pisici fără stăpân!

Protecția Animalelor CJ Ilfov organizează în perioada 3-14 februarie, o campanie de sterilizare gratuită pentru câini și pisici, atât cu...

Sterilizări gratuite, în Berceni, pentru câini și pisici fără stăpân!
Actualitate miercuri, 29 ianuarie 2025, 16:41

Alexandru Leuțu Cotroceanu:“Avem o scădere de peste 10% a violențelor înregistrate în mediul școlar”

Violența în școli este o realitate tot mai vizibilă, iar soluțiile pentru combaterea ei trebuie să implice atât autoritățile, cât și...

Alexandru Leuțu Cotroceanu:“Avem o scădere de peste 10% a violențelor înregistrate în mediul școlar”
Actualitate miercuri, 29 ianuarie 2025, 16:40

Jandarmeria Bucureşti: Un elicopter va sprijini jandarmii la meciul dintre FCSB şi Manchester United, pe Arena Naţională

Forţele de ordine vor beneficia de sprijinul unui elicopter din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie, care va survola zona stadionului Arena...

Jandarmeria Bucureşti: Un elicopter va sprijini jandarmii la meciul dintre FCSB şi Manchester United, pe Arena Naţională
Actualitate miercuri, 29 ianuarie 2025, 15:48

Sector 6: Peste 30.000 de amenzi în valoare de 19,5 milioane de lei, aplicate anul trecut de Poliţia Locală

Peste 30.000 de amenzi, în valoare totală de 19,5 milioane de lei, au fost aplicate, anul trecut, de Poliţia Locală Sector 6, cele mai frecvente...

Sector 6: Peste 30.000 de amenzi în valoare de 19,5 milioane de lei, aplicate anul trecut de Poliţia Locală