Firea vrea trasee pentru biciclete la preţ de autostradă, sau mai scumpe!
Articol de Mihaela Ioniță, 13 iunie 2018, 13:34
Pentru şedința Consiliului General de joi,14 iunie 2018, administraţia Firea a propus 4 proiecte pentru aprobarea unor tarife privind execuția de piste pentru biciclete și parcări pentru biciclete. Niciun proiect de hotărâre dintre cele propuse nu justifică modul de cheltuire a banilor și niciun proiect n-a fost supus dezbaterii publicului. Nici nu ar putea avea loc o dezbatere, deoarece singurele informații disponibile relevante sunt străzile, prețul și suprafața.
Plecând de la aceste cifre, s-a constatat că pistele pentru biciclete vor avea o valoare apropiată de costul realizării unei autostrăzi. De exemplu, prețul unei autostrăzi construite la şes are un preț mediu de 358 lei/mp (la cursul de astăzi al Euro) în timp ce prețul pentru un mp de pistă pentru biciclete ar costa între 154 lei (traseul 3) și 322 lei (traseul 2).
Totuși, având în vedere diferența dintre nevoile tehnice ale unei autostrăzi (viteze de peste 130 km/h, vehicule cu tonaj de peste 10 t, parapeți de siguranță, garduri de protecție, terasament etc) față de nevoile unei piste pentru biciclete, putem trage concluzia că, de fapt, lucrările la pistele pentru biciclete din București vor fi mai scumpe decât lucrările similare la o autostradă.
Desigur, realizarea unei piste pentru biciclete poate include diverse lucrări cum ar fi realizarea unui sistem propriu de drenare a apei, realizarea unui sistem de încălzire pentru topirea zăpezii și gheții pe timp de iarnă, senzori pentru identificarea fluxului de bicicliști sincronizați cu sistemul de semaforizare pentru a da prioritate bicicliștilor în intersecții, zone acoperite (cu panouri solare) în zona intersecțiilor pentru ca, pe timp ploios, bicicliștii să nu aștepte la semafor în condiții vitrege etc.
Însă, durata de execuție estimată, de numai 6 luni, lasă să sugereze că nu va exista niciuna dintre aceste lucrări. Din contră, e foarte probabil ca lucrările să se rezume doar la refacerea stratului superficial de asfalt și trasarea de marcaje rutiere. Or, aceste costuri nu au cum să se apropie de costul de realizare al unei autostrăzi!
În lipsa unor date certe despre soluțiile de realizare a traseelor pentru biciclete, asociațiile OPTAR și ActiveWatch solicită Primăriei Capitalei să retragă de urgență proiectele de pe ordinea de zi și să respecte procedurile stabilite de lege în privința transparenței decizionale.
De asemenea, traseele propuse nu respectă lista de trasee prioritare stabilite de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov. Conform strategiei adoptate chiar de actualul Consiliu General, din lista de trasee ce urmează a fi realizate până în 2030 este obligatoriu ca 12 dintre ele să fie realizate prioritar (2017-2018), astfel încât să se asigure structura unei rețele funcționale cu trasee principale.