Fluidizarea traficului înseamnă investiții în Infrastructură…
Articol de Mircea Apostolescu, 13 iunie 2018, 12:01
Știm cu toții că, foarte mult timp, de mai bine de 20 de ani, în București nu au fost luate măsuri coerente de rezolvare a conflictelor de trafic. Situația s-a agravat an după an atât din cauza lipsei investițiilor, dar și din cauza înmulțirii autovehiculelor, atât cele înmatriculate în Capitală, cât și cele care tranzitează orașul.
Singura excepție a fost primul mandat al primarului general Profesor Doctor Sorin Mircea Oprescu, care a reușit să finalizeze câteva proiecte mari de Infrastructură, precum Pasajul Basarab, Pasajul Pipera, Pasajul Mihai Bravu și Pasajul Piața Presei.
Și noul primar general, Gabriela Firea, încă de la preluarea mandatului, a acționat energic pentru deblocarea principalelor proiecte de Infrastructură aflate în derulare, care fuseseră începute în timpul celui de-al doilea mandat al lui Sorin Oprescu, dar erau complet blocate.
De asemenea, parcul auto al RATB era învechit și nu exista niciun demers inițiat pentru înnoirea acestuia, sistemul de management al traficului funcționa la cote de avarie, principalele bulevarde ale orasului erau pline de gropi, iar prima bandă de circulație pe multe dintre acestea era blocată de mașini parcate neregulamentar.
În ultimii doi ani, Municipalitatea a semnat recent un contract important pentru achiziționarea a 400 de autobuze noi, dotate la cele mai înalte standarde de calitate. Până la sfârșitul acestui an, începând cu luna octombrie, vor ajunge la București primele 100 de autobuze, urmând ca anul viitor să vină și restul de 300.
De asemenea, se vor achiziționa, atât din fonduri europene, cât și cu bani de la bugetul local, 100 de autobuze GNC, 100 de tramvaie, 100 de troleibuze și 100 de autobuze electrice.
Desigur, înnoirea parcului circulant al RATB, prin achiziționarea de vehicule noi, moderne, mai puțin poluante sau chiar electrice, este un pas foarte important. Numai că sunt necesare investiții susținute în Infrastructură pentru transportul electric.
Ieri, calea de rulare a tramvaielor s-a ridicat ca o panglică luată de vânt, între Timpuri Noi și Tineretului. Pe bulevardele Ion Mihalache și Bucureștii Noi calea de rulare a tramvaielor liniilor 24, 45, 42 și 41, atunci când ies din depou, este într-o stare avansată de degradare. Tramvaiele gem, sar, se clatină și zdrăngăne din toate încheieturile, de îți vine să crezi că fie se vor rupe, fie vor sări de pe șine.
Tot în ultimii doi ani, au fost deblocate mari lucrări de Infrastructură rutieră.
Astfel, s-a reușit finalizarea Pasajului rutier de la Piața Sudului, unul dintre proiectele foarte importante pentru fluidizarea traficului în Capitală. Început pe vremea lui Sorin Oprescu, pasajul trebuia să se termine la finele anului 2015, dar finalizarea sa a fost amânată succesiv.
Un alt proiect deblocat este Podul Ciurel -Străpungere A1. În acest caz, s-a reușit împărțirea proiectului în mai multe cadrane, care să permită avansarea lucrărilor.
A fost finalizat Bulevardul Liviu Rebreanu. Lucrările de reabilitare și modernizare a uneia dintre cele mai importante artere din București, Bulevardul Liviu Rebreanu, au fost finalizate, în ultimii doi ani. Pe toată lungimea arterei au fost amenajate piste pentru biciclete și 500 de locuri de parcare.
Municipalitatea derulează o serie de proiecte de Infrastructură importante:
– Modernizare Piața Eroii Revoluției și Pasaj
– Străpungere Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu etapa 1
– Penetrație Splaiul Independenței – Ciurel
– Supralărgire Fabrica de Glucoză
În ultima vreme s-au făcut și pași, timizi, ce-i drept, în direcția prioritizării mijloacelor de transport în comun. Astfel linia tramvaiului 21 a fost prioritizată prin amplasarea de garduri delimitatoare și urmează ca, în viitorul apropiat, acolo unde trama stradală o permite, proiectul să fie extins și pe alte linii de tramvai.
De asemenea, pentru fluidizarea traficului rutier din Capitală, Administrația Străzilor a implementat noi reglementări de circulație în zonele cele mai aglomerate, cum ar fi instituirea culorii verde intermitent la semafor în intersecțiile în care virajul la dreapta nu influențează semnificativ traficul. Astfel, au fost montate lămpi de culoare verde intermitent pentru virajul la dreapta în intersecțiile importante din Capitală.
De asemenea, Administrația Străzilor a executat lucrări de reparații pe 120 de artere din Capitală.
A început implementarea unui sistem de transport public cu biciclete
A fost, deja, aprobat în Comisia Tehnico- Economică a Ministerului Mediului proiectul pentru realizarea pistelor de biciclete, pe o distanță de 63.5 km, proiect în valoare de 10 milioane de euro care a fost deja demarat și va fi extins anul acesta pe mai multe zone.
Traseele pe care au început deja lucrările de amenajare:
– Traseu 1- Piața Victoriei- b-dul Aviatorilor – b-dul Beijing – Str. Nicolae Caramfil – Șoseaua Pipera – Str. Alexandru Șerbănescu – b-dul Aerogării – DN1- Piața Presei Libere-Șoseaua Kiseleff- b-dul Constantin Prezan.
– Traseul 2 – Piaţa Victoriei – Bd. Iancu de Hunedoara – Şos. Ştefan cel Mare – Şos. Mihai Bravu;
– Traseul 3 – Calea Victoriei – Bd. Regina Elisabeta – Splaiul Independenţei – Bd. Naţiunile Unite;
– Traseul 4 – Bd. Libertăţii – Piaţa Constituţiei – Bd. Unirii – Bd. Dececbal – Bd. Basarabia – Stadionul Naţional.
A fost inițiat un program de achiziţie biciclete pentru public
Prin această măsură PMB a asigurat facilităţile necesare achiziţionării a 30.000 de biciclete de către bucureşteni, prin acordarea unor vouchere în valoare de 500 de lei. Primele 5.000 au fost distribuite anul trecut, iar restul anul acesta, începând din luna mai.
De asemenea, Municipalitatea are în vedere în viitorul apropiat o serie de lucrări de Investiții în infrastructura rutieră și fluidizarea traficului:
– Supralărgire Șoseaua București – Măgurele
– Prelungirea str. Brașov între șos. Alexandriei și Prelungirea Ghencea
– Supralărgire Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu – intersecția Vitan Bârzești etapa a II a
– Pasaj rutier Șoseaua Colentina – Doamna Ghica
– Pod planșeu Piața Unirii
– Întregire Splaiul Unirii – Zona B-dul Mărășești – Hanul lui Manuc
– Supralărgire Calea Griviței și Bd. Bucureștii Noi
– Străpungere și Supralărgire Str. Avionului, între Șos. Pipera și linia de Centură prin Drumul Nisipoasa, Str. Câmpul Pipera și str. Vadul Moldovei cu pasaj denivelat peste calea ferata București – Constanța, pe sub pista aeroportului Aurel Vlaicu
– Reabilitare Bulevardul Basarabia, între Șos. Mihai Bravu și Șos . Dudești-Pantelimon
– Supralărgire Calea Călărași și Bd. Corneliu Coposu, între str. Sf. Vineri și Șos. Mihai Bravu
– Pasaj denivelat Șos. Petricani – Șos. București Nord
– Pasaj denivelat peste intersecția Șos. Andronache – B-dul Eroilor
– Continuarea lucrărilor la obiectivul de Investiții „Modernizare și consolidare Pod Mihai Bravu”
– Reabilitare Pod Grant
– Pasaj pietonal subteran Arcul de Triumf
De asemenea, PMB a semnat săptămâna trecută cu Compania Municipală Dezvoltare Durabilă contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru supralargirea străzii Prelungirea Ghencea de la 2 la 4 benzi și realizarea unei linii de tramvai în această zonă, de la Strada Brașov până la linia de Centură, unde se va realiza un terminal intermodal și o parcare de tip Park and Ride.
În ceea ce privește Podul Constanța, aflat în prezent în administrarea Companiei Naționale de Căi Ferate, PMB a solicitat prin hotărâre de consiliu preluarea acestui obiectiv în administrare, pentru a putea demara investiția privind consolidarea și modernizarea acestuia.
Se vor amenaja parcări de tip Park & Ride la punctele cheie de intrare în oraș:
– Străulești – investiție derulată de Metrorex și care va fi finalizată în iulie 2018, având o capacitate estimată de 650 de locuri de parcare (autoturisme) și 11 locuri de parcare pentru autocare/autobuze.
Se vor construi 3 stații intermodale:
– Pantelimon – Vergului (la noul terminal intermodal de la capătul tramvaielor 14 și 55),
– Prelungirea Ghencea Domnești (la viitorul terminal intermodal de pe DNCB Domnești),
– Șos. Berceni (la stația de metrou Dimitrie Leonida).
De asemenea, se vor construi mai multe parcări subterane, în regim de concesiune lucrări publice:
• Parcare subterană Edgard Quinet – 3 niveluri; 380 locuri.
• Parcare subterană P-ța Dorobanților – 2 niveluri; 254 locuri.
• Parcaj subteran Gara de Nord. 867 Locuri.
• Parcaj subteran P-ța Lahovari – 207 locuri.
• Parcaj Subteran P-ța Cantacuzino – 206 locuri;
• Parcaj subteran P-ța Constituției – 988 locuri.
Parcaje care vor fi realizate de către Companiile Municipiului Bucureşti
Parcaj zona Floreasca strada Donizetti nr. 8-10, Sector 2 – 215 locuri.
Fluidizarea traficului în zona centrală
– reducerea traficului rutier prin instituirea regimului parcărilor şi introducerea regimului obligatoriu de plată la parcările de utilitate publică generală cu aplicarea de sancţiuni în cazul staţionării neregulamentare a maşinilor.
– introducerea unui sistem de transport public (linia verde) care să lege zonele de interes administrativ – instituționale din centrul Capitalei,
– utilizarea sistemului de semaforizare inteligentă în vederea restricționării și redistribuirii accesului în zona centrală;