România, în zona “roşie” privind accidentele mortale, cauzate de consumul de alcool
Articol de Andra Radu, 13 iulie 2018, 10:39
În România, 5% dintre accidentele rutiere mortale sunt produse ca urmare a consumului de alcool, în contextul în care rapoartele Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii înregistrează o rată de 8,7 decese într-un an la 100.000 de locuitori.
În acest context, psihologul Lenke Iuhoş împreună cu Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – Psihotrafiq, în parteneriat cu Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj şi Medicom demarează luni, 16 iulie 2018, începând cu ora 11, la Cluj Napoca, (în parcarea din faţa Ştrandului Sun, de pe Bulevardul 1 Decembrie 1918), campania “Alcoolul la volan este un … accident!”, menită să-i informeze şi să-i conştientizeze pe şoferi asupra riscurilor la care se expun, atât ei, cât şi pe ceilalţi participanţi la trafic, atunci când se urcă la volan în stare de ebrietate.
Proiectul de responsabilizare socială face parte dintr-o campanie mai amplă iniţiată de o echipă de psihologi şi inspectorate de poliţie din mai multe judeţe. În cadrul campaniei, vor fi împărţite de odorizante şi stickere cu mesajul “Politicos în trafic”!
Care sunt simtompele în funcţie de gradul alcoolimiei?
Potrivit psihologului Lenke Iuhoş, reacţiile la volan ale şoferilor încetinesc simţitor direct proporţional cu creşterea alcoolemiei Astfel, la o alcoolimie de 0,3 la mie, şoferului i se înceţoşează imaginea şi nu mai estimează corect distanţele, la o alcoolimie de 0,5 la mie, i se micşorează viteza de reacţie şi nu mai estimează corect viteza cu care conduce. La o alcoolimie de 0,8 la mie, imaginea scade din claritate cu 10-20%, iar la o alcoolemie de 1,1 la mie, acuitatea vizuală se reduce cu 20-30 de procente, timpii de reacţie cresc semnificativ, are tulburări de echilibru, nu poate vorbi coerent şi capacitatea de a conducere este serios afectată.
“Datorită campaniilor de responsabilizare socială organizate în parteneriat cu PsihoTrafiQ – iniţiatorii de facto ai proiectului – am reuşit, în timp, să conştientizăm un număr din ce în ce mai mare de şoferi din România cu privire la factorii de risc în trafic, printre care şi consumul la alcool, care reprezintă, de altfel, unul dintre cele mai mare frecvente cauze ale producerii accidentelor mortale. Şi în acest an, ca şi în anii trecuţi, ne dorim să interacţionăm cu cât mai mulţi şoferi, să le prezentăm riscurile reale la care s-ar putea expune şi să le oferim odorizante de maşină cu titlul campaniei şi, de asemenea, stickere pentru lunetă sau pentru parbriz cu mesajul Politicos în trafic!, îndemn care sperăm să fie interiorizat de tot mai mulţi şoferi din România”, declară psihologul Lenke Iuhoş