Piața auto accelerează
Articol de , 22 august 2018, 22:55
de Răsvan Roceanu
Iulie 2018 a fost cea mai bună lună iulie din ultimii zece ani ca număr de automobile noi vândute în România, dupa cum spune Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA). Conform aceleiași surse, pe ansamblul primelor 7 luni din 2018 românii, persoane fizice și companii, au cumpărat peste 105.000 de mașini noi, cu 23,8% mai multe decât în primele 7 luni din 2018
Creșterea economică, inclusiv creșterea producției industriale și, mai ales, încrederea consumatorilor în viitor sunt motivele care explică acest scor remarcabil, care nu ține cont de previziunile sumbre ale unor specialiști.
Este adevarat că în continuare vânzările sunt susținute de către persoanele juridice, firmele, care au cumpărat cam două treimi din toate mașinile noi, dar achizițiile făcute de persoanele fizice au ajuns să reprezinte mai mult de o treime din vânzări.
Companiile se simt bine, își fac planuri de viitor, își dezvoltă activitatea și drept consecință își modernizează, sau extind flotele auto, ceea ce nu poate să fie decât un semn bun, în ciuda sportului național al catastrofismului bine argumentat.
La rândul lor și simplii salariați simt că își pot permite să se angajeze la investiții mari pe termen lung așa cum este cumpărarea unei mașini noi și acesta este alt semn bun .
Consecința, previzibilă, a fost scăderea cu aproape 7 procente a numărului de automobile vechi cumparate din Occident, scădere înregistrată deși taxa auto nu mai există. Pur și simplu cumpărătorii se simt suficient de siguri pe veniturile lor ca să prefere mașinile noi.
Așa cum era de așteptat, la clasamentul pe mărci Dacia rămâne lider de piață, cu aproape 32% din vânzările totale de mașini noi, iar «urmăritorii» adică Volkswagen și Skoda se limitează la 10,4, respectiv 9,1% din vânzări.
Deși uzina de la Craiova a reîntinerit dupa cvasi-eșecul mașinii B-Max, Ford nu a ajuns încă să concureze liderii de pe piața românească, dar vestea bună este că cele peste 84.000 de mașini fabricate la Craiova în primele 7 luni înseamnă o creștere de 146% față de aceeași perioadă din 2017. Pe cale de consecință România poate acum să afirme că are doi exportatori auto care contează.
Alt semn că românii au mai mulți bani este creșterea continuă a numărului de Duster-e cumpărate. Încet-încet, vânzările de Duster pe piața autohtonă se apropie de cele de Logan-uri și asta nu este puțin lucru.
În fine, altă veste foarte bună – sau, poate, cea mai bună veste din piață – este creșterea cu 225% a numărului de mașini 100% electrice vândute. Altfel spus, după cum precizează APIA, în primele 7 luni românii au cumpărat de 3,2 ori mai multe mașini 100% electrice noi decât în aceeași perioadă din 2017. Numărul total este, evident, mic, doar circa 490 de unități până la 31 iulie, dar evoluția este mai mult decât promițătoare.
Un simptom este și înmulțirea punctelor de încărcare a bateriilor. Proiectul autorităților de a construi o rețea de stații de încărcare în București și în toată țara nu s-a concretizat până acum, în schimb punctele de încărcare sunt deja vizibile în parcările multor mall-uri din București, semn că investitorii privați se pregătesc pentru viitor.