Reacţia Ministerului Transporturilor, după acuzațiile Gabrielei Firea
Articol de Stefania Grigore, 7 septembrie 2018, 08:20 / actualizat: 7 septembrie 2018, 9:42
Ministerul Transporturilor a propus ca proiectul de act normativ ce va reglementa transferul Şoselei de centură a Capitalei din proprietatea publică a statului şi concesiunea CNAIR în proprietatea publică a Municipiului Bucureşti să fie elaborat în cadrul Primăriei Generale.
Precizările vin după ce primarul Gabriela Firea a acuzat Guvernul, joi, că a minţit în legătură cu Centura Capitalei, spunând că, deşi i s-a spus că s-ar pierde fonduri europene dacă acest obiectiv va fi transferat de la CNAIR la municipalitate, precizând că Guvernul nu a depus până acum nicio cerere pentru obţinerea acestor fonduri. Firea a mai spus că această cerere nici nu poate fi făcută prea curând, pentru că Centura nu are nici cadastru, nici intabulare.
Ministerul a mentionat ca se cauta solutie legala de modul in care o Unitate Administrativ Teritoriala (UAT), precum Municipiul Bucuresti, va putea administra un drum national aflat in afara teritoriului sau, avand in vedere faptul ca acest obiectiv nu se afla pe teritoriul UAT, fiind un drum national cuprins intr-un proiect finantat prin fonduri europene nerambursabile.
„Soluţia privind rezolvarea acestei probleme urmează să fie propusă de Primăria Generală în cadrul proiectului de act normativ sus menţionat”, precizează MT.
De asemenea, MT a adus menţiuni şi cu privire la Podul Constanţa, precizând că în data de 4 mai 2018, CGMB a solicitat transmiterea imobilului Pod CF Bucureşti-Constanţa km 4+327 din domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Transporturilor în domeniul public al Municipiului Bucureşti şi administrarea CGMB.
„Au loc discuţii în care se convine completarea hotărârii Consiliului General al Municipiului Bucureşti cu prevederi referitoare la garanţii în ceea ce priveşte predarea imobilului fără pretenţii de plată a valorii lucrărilor executate şi fără condiţionarea vreunei plăţi pentru traversarea podului de liniile de cale ferată. Pentru acest obiectiv, s-a lucrat ritmic, sistematic, fără sincope sau blocaje. În acest moment, CFR SA deţine certificatul de urbanism pentru realizarea lucrărilor de reparaţie capitală pentru zona administrată de companie”, spune MT.
Pasajul Domneşti este un alt obiect al disputei între Primăria Generală şi Ministerul Transporturilor.
Referitor la Pasajul Domneşti, în urma discuţiilor purtate între Primăria Generală şi CNAIR, a fost elaborată o foaie de parcurs privind responsabilităţile pe care urmează să le îndeplinească fiecare dintre participanţi, în vederea schimbării soluţiei de proiectare şi realizării pasajului în conformitate cu solicitările făcute de PMB, potrivit ministerului.
”După 6 luni, s-a reliefat faptul că proiectul stagnează, pentru că Primăria Generală nu şi-a îndeplinit obligaţiile privind elaborarea şi avizarea documentaţiilor tehnico-cadastrale aferente exproprierilor suplimentare, rezultate ca urmare a introducerii în proiectul tehnic al liniei de tramvai. Acest fapt a pus în dificultate obiectivul de investiţie”, se arată în comunicat.
La întâlnirea din 30 august, de la Ministerul Transporturilor, ministrul a înmânat Primarului General un tabel însoţit de documentele pe care PMB trebuia să le refacă, urmând ca acesta să le analizeze şi să le retransmită CNAIR rectificate, astfel încât să poată fi promovată Hotărârea de Guvern pentru exproprierile suplimentare.
Tronsonul de pe DN 1
Referitor la tronsonul de pe DN 1 (km 7+50 – km 12), cu o suprafata totala de 19.43 ha, ministerul sustine ca transferul acestuia către PMB a fost initiativa Ministerului Transporturilor, prin CNAIR, inca din 2013.
„Primaria Generala a refuzat preluarea pe baza de protocol de predare-primite, asa cum prevede art. 21 alin 2 al O.G. nr. 43/1997, privind regimul drumurilor si a solicitat promovarea unei Hotarari de Guvern pentru preluarea in administrare”, se arata in comunicat.
Ministerul a precizat ca, in prezent, este in desfasurare procesul de remediere a unor observatii formulate de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), astfel incat dupa rezolvarea tuturor problemelor, proiectul de act normativ sa fie repus pe circuitul de avizare.
„Pentru acest obiectiv nu exista niciun blocaj, ci doar proceduri legale ce trebuie parcurse. Este o stare de fapt, impusa de probleme concrete, a caror rezolvare legala cere timp. S-a ajuns aici dat fiind ca PMB a preferat transferul obiectivului prin HG si nu prin modalitatea operativa propusa initial – protocol de predare-primire”, se arata in comunicat.
Referitor la trecerea unui teren din domeniul public al statului aflat în administrarea Ministerului şi concesiunea Companiei Naţionale CFR în domeniul public al municipiului Bucureşti şi administrarea Consiliului Local al Sectorului 5, instituţia precizează că a iniţiat proiectul de Hotărâre de Guvern şi a documentelor transmise de CFR către Primăria Sectorului 5.
”În cadrul discuţiilor din 30.08.2018, la care au participat atât ministrul Transporturilor, cât şi Primarul General al Capitalei, reprezentanţii Primăriei Municipiului Bucureşti au susţinut că este obligatoriu ca terenul să fie transferat Primăriei Generale în mod exclusiv, deşi la acea dată nu exista nicio solicitare oficială în acest sens. Ulterior, pe 3 septembrie, PMB a transmis la Ministerul Transporturilor o informare că a solicitat Guvernului să emită o Hotărâre de Guvern pentru transferul terenului”, se arată în comunicat. spune ministerul.
Un alt subiect ridicat de primarul Capitalei a fost trecerea metroului în administrarea Primăriei Municipiului Bucureşti, despre care ministerul spune că nu există nicio solicitare oficială adresată de către PMB în acest sens.
”Nu au avut loc niciun fel de discuţii cu privire la acest subiect. In ultimul an, nu a existat corespondenţă oficială pe aceasta temă. La ultima întâlnire între reprezentanţii Primăriei Generale şi Ministerul Transporturilor care a avut loc pe 30 august, subiectul Metrorex nu a fost pe agendă. Transferul metroului de la Ministerul Transporturilor la Primăria Generală nu există ca proiect concret iniţiat şi asumat oficial de primărie”, se arată în comunicat.