Transportul de suprafață – între provocări și transformări
Articol de cristina.toma, 12 septembrie 2018, 22:02 / actualizat: 13 septembrie 2018, 12:29
Subiectul emisiunii ”În Comunitate” de astăzi a fost transportul de suprafață în București. Din sondajul făcut pe stradă de către colegă noastră Olga Stancu, a reieșit că bucureștenilor le convine prețul biletelor și abonamentelor și marea majoritate folosesc foarte des mijloacele de transport RATB, unii chiar zilnic dar au obiecții în privința condițiilor de călătorie și chiar ar fi dispuși să plătească mai mult dacă acestea s-ar îmbunătăți. Oamenii reproșează faptul că multe nu au instalație de climatizare iar vara călătoria cu acestea devine foarte neplăcută, mai ales la orele de vârf când căldură în autobuze, troleibuze sau tramvaie devine insuportabilă.
Mai există nemulțumiri față de curățenia care lasă de dorit dar și de atitudinea controlorilor care verifică doar documentele de călătorie doar anumitor categorii de călători în vreme ce pe alțîi prefer să ii ignore chiar dacă aceștia au o atitudine necivilizată . De asemenea, călătorii s-au mai arătat nemulțumiți că în cazul unora dintre colegii de călătorie care afișează ostentativ o atitudine sfidătoare derajand intenționat alți călători nu se ia nici o măsură.
Nici un reprezentant RATB nu a participat la emisiune din motive obiective dar Regia de Transport București a trimis câteva răspunsuri la problemele ridicate de București FM, după cum urmează:
- Ce mai este nevoie pentru parcul existent : autobuze, troleibuze, tramvaie?
Răspuns: În prezent, Regia Autonomă de Transport București dispune de un parc programat de 1.322 de vehicule care asigură transportul călătorilor pe 164 de linii, dintre care 21 de linii preorășenești și 26 de linii de noapte. începând cu luna septembrie, RATB a suplimentat parcul programat cu 113 vehicule (circa 10%) față de perioada de vară. Astfel, în prezent, asigurăm un parc de 861 de autobuze, 280 de tramvaie și 181 de troleibuze.
- Gardurile pentru separarea liniilor de tramvai sunt o idee foarte bună. În ce zone veți extinde aceste linii de separare?
- Bandă unică v-ar ajută în reducerea timpilor de circulație?
Răspuns: După finalizarea lucrărilor de separare a căilor de rulare ale liniilor 1/ 10 și 21 s-au obținut timpi mai mici de așteptare în condițiile unui trafic normal, fără incidente. La linia 1/ 10, prin soluția de instituire a benzii proprii, se obține o viteză sporită de exploatare și o capacitate de transport cu 20% mai mare decât în prezent, aproximativ 2.700 de călători pe oră și sens.
Conform legilor actuale, reglementările de trafic sunt apanajul administrației locale a Capitalei și al Poliției rutiere. Aceste entități pot decide în funcție de datele deținute, unde și mai ales când se pot face astfel de lucrări pentru obținerea căilor propria de transport.
Pentru o bună ritmicitate a mijloacelor de transport, ar fi bine că locuitorii să renunțe la mașinile personale și să utilizeze vehiculele RATB, având în vedere că, în urmă creării de cale proprie, tramvaiele de pe aceste linii importante nu mai sunt întârziate de indisciplina celorlalți participanți la trafic.
Așa s-a întâmplat în cazul liniei 21, care s-a dovedit un mare succes: printre beneficiile oferite deja de calea proprie a liniei 21 se numără creșterea ritmicitățîi, precum și posibilitatea de realizare a călătoriilor într-un timp mai scurt cu până la 20 de minute. În plus, pe tronsonul aglomerat de pe Șos. Colentina a scăzut cererea de transport pe liniile RATB paralele, ai căror călători au început să prefere tramvaiul. Vehiculele devenite astfel disponibile au fost utilizate pe alte linii, care aveau o cerere mai mare. Totodată, redistribuirea vehiculelor RATB creează efecte benefice pentru traficul general al orașului.
- Vor apărea noi linii și trasee de transport?
- Care mai este situația și perspectivele de dezvoltare ale transportului preorășenesc?
Răspuns: Introducerea de noi linii de transport sau eliminarea ori modificarea unora existente nu sunt la îndemâna RATB, ci a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (ADITPBI). RATB trebuie să execute în anumiți parametri un program de transport stabilit de această entitate.
- În ce stațîi veți pune copertine și refugii pentru ploaie?
Răspuns: RATB are în administrare doar stațiile aflate pe refugiile de tramvai. În funcție de venituri, RATB a programat modernizarea acestora, în timp ce altele sunt parte ale unor programe municipale de modernizare a întregii infrastructuri rutiere și de transport de pe marile bulevarde, iar atunci realizarea de stațîi cu adăposturi îi va reveni constructorului stabilit prin achiziție publică.
- Nu peste foarte mult timp va veni și sezonul rece. Sunt suficiente instalații de încălzire în mijloacele de transport?
Răspuns: Toate vehiculele dispun de instalațîi de încălzire, fără probleme în sezonul rece.
- În anul 2019 intenționați să puneți mai multe instalațîi de aer condiționat în mijloacele de transport?
Răspuns: RATB are în derulare mai multe programe de modernizare/ echipare a vehiculelor cu instalațîi de climatizare, pentru circa 200 de tramvaie procedura de licitație fiind în curs. În plus, 538 de autobuze din 993 existente sunt prevăzute cu aer condiţionat în saloanele călătorilor. La acestea, se adaugă un contract aflat în derulare de echipare cu AC pentru călători un număr de 125 autobuze. La cele menţionate mai sus, se vor adăuga cele 400 de autobuze achiziţionate de Primăria Capitalei, care vor avea aer condiţionat din construcţie şi vor întregi flota RATB treptat, începând cu luna octombrie 2018.
Totodată, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de călătorie, RATB are în derulare şi un contract pentru dotarea cu instalaţîi de climatizare a 100 de troleibuze Astra Iribus, primele 24 fiind deja în traseu.
- În ultimii anii actele de huliganism/distrugere în mijloacele de transport au scăzut sau au crescut?
Răspuns: În anul 2017, când este realizat ultimul raport, regia a înregistrat un prejudiciu de 1.034.384 lei (cu 8,8% mai mult faţă de anul precedent) că urmare a producerii de către cetăţeni răuvoitori a 654 acte de vandalism (cu 20,53% mai puţîn faţă de anul 2016). Au fost sparte 330 geamuri şi parbrize şi au fost distruse 7 validatoare CFC, în valoare de 20.537 lei (2,00% din valoarea totală a pagubelor).
RATB le amintește călătorilor că de fiecare dintre noi depinde în ce condițîi călătorim și face apel la respectarea regulilor de conduită civilizată și păstrarea curățeniei în mijloacele de transport în comun.
În present Regia de Transport București trece printr-o transformare de proporții urmând să devină în scurt timp societate comercială.
În schimb ne-a răspuns la unele întrebări colegul nostru Mircea Apostolescu care este acreditat la Primăria Capitalei și care este de părere că îmbunătățirea activității și serviciilor RATB nu trebuie așteptată doar de la angajații companiei care își fac meseria cu onestitate zi de zi ci și de la călători. Este nevoie de multe îmbunătățiri și multe dintre cele reclamate de călători sunt –din păcate adevărate – dar și din partea celor care folosesc RATB este nevoie de schimbare a atitudinii.
Desigur în cadrul emisiunii au mai fost discutate și alte probleme ale Capitalei. Mai multe despre discuție puteți afla din VIDEO.