95 de milioane de euro pentru modernizarea căii ferate Gara de Nord – Aeroportul Otopeni
Articol de Mircea Apostolescu, 13 septembrie 2018, 08:58
Una din variantele modernizării liniei Gara de Nord-Aeroport Otopeni ar putea costa 95 de milioane de euro. Proiectul prevede realizarea a încă 2 km de cale ferată, pe lângă cea existentă, până la Aeroportul Internațional Henri Coandă . Acest obiectiv de investiții este cuprins în Master Planul General de Transport al României cu suma de 97,15 milioane de euro, fără TVA.
Proiectul „Elaborarea documentației tehnico-economice pentru modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroport Henri Coandă ” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT) și este propus pentru finanțare din POIM, Axa Prioritară (AP) 1. Îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a transportului cu metroul, Obiectivul Specific (OS) 1.2. Creșterea mobilității pe rețeaua feroviară TEN-T centrală . În același obiectiv specific este inclus proiectul „Modernizarea liniei de cale ferată Bucuresti Nord – Aeroport Henri Coandă ”.
O întâlnire de lucru a avut loc, pe 21 august, între ministrul Transporturilor, Lucian Șova, și cei implicați în derularea proiectului de construire a unei linii de cale ferata între Gara de Nord și Aeroportul Internațional Henri Coandă București .
În urma reuniunii, CFR SA, anunță că, prin sprijinul factorilor implicați în obținerea informațiilor necesare corelării proiectului cu alte obiective de Investiții precum și pentru obținerea avizelor (Primăria Otopeni, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, Romatsa, CNAIR, CNAB, METROREX, Apele Române, MAI, SRI, MApN, deținători de Utilități publice, apă , canal, energie electrică , gaze, telefonie), este posibil ca Studiul de Fezabilitate să fie finalizat în noiembrie anul acesta.
Potrivit discuțiilor de la sediul Ministerului Transporturilor, elaborarea și aprobarea unor hotărâri de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și a exproprierilor din Faza 1, ar putea avea loc în ianuarie 2019. În plus, tot pentru ianuarie 2019 se estimează și obținerea finanțării lucrării aferente obiectivului.
Emiterea deciziilor de expropriere pentru accesul la teren este prognozată pentru aprilie 2019. Denumirea Fazei I va fi „Racord c.f . la Terminalul T1, Aeroportul Internațional Henri Coandă București ”.
”Documentația necesară exproprierilor va fi întocmită de către proiectant, dar este necesar sprijinul Primăriei Otopeni pentru constituirea comisiilor de evaluare. Termenele sunt optimiste, dar s-a luat în considerare susținerea factorilor de decizie din Ministerele Transporturi, Finanțe , Fonduri, Justiție pentru accelerarea procedurilor de aprobare a proiectului în CTE MT, Consiliul Interministerial, pentru promovarea hotărârilor de guvern, precum și pentru obținerea finanțării lucrărilor”, precizează CFR SA.
Reamintim că, în iulie anul acesta, CFR SA și compania Baicons Impex au semnat contractul, în valoare de 2,5 milioane lei, pentru reactualizarea studiului de fezabilitate necesar modernizării liniei de cale ferată București Nord – Aeroportul Internațional Henri Coandă (AIHCB). Contractul se va desfășura pe o perioadă de 12 luni, iar finanțarea va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile.
După finalizarea activităților aferente studiului de fezabilitate, prestatorul va stabili valoarea lucrărilor. Aceasta va fi influențată de soluția tehnică aleasă (debleu sau estacade).