Schimbări importante în topul preferințelor angajaților români! Masa de prânz devine foarte importantă!
Articol de Mircea Apostolescu, 21 septembrie 2018, 08:56
Până nu de mult, visul de aur al tinerilor, care terminau o facultate, era să se angajeze la o „multinațională”, să devină „corporatiști”. Nu sunt deloc departe vremurile când, pentru a-și împlini visul „corporatist”, cei care căutau un job într-o multinațională erau dispuși să stea de dimineață până seara la birou, cu covrigi, pufuleți și alte produse fastfood.
Iată, însă, că acele vremuri par să fi apus. Masa de prânz a devenit esențială în opinia tot mai multor angajați, 24% dintre cei chestionați, iar calitatea acesteia a ajuns să reprezinte un criteriu semnificativ la angajare, după cum arată a treia ediție a Barometrului pieței forței de muncă, realizat de compania de consultanță Frames și cea de traininguri TrainYourBrain.
Cu numai 10 ani în urmă, să lucrezi la o „multinațională” era visul de aur al majorității angajaților din România.
Locuri de muncă stabile, destul de bine plătite în comparație cu restul economiei, prestigiul dat de asocierea cu un brand cunoscut și facilitățile oferite, de la mașina de serviciu la bonuri de masă – acestea erau criteriile semnificative care făceau diferența pe piața muncii. Acum, potrivit analiștilor de la Frames, percepția românilor s-a schimbat destul de mult.
,,Multinaționalele, cu programul lor de muncă infernal, cu taskuri-le multiple și subdimensionarea schemei de personal, au început să nu mai reprezinte un target atât de important. Inclusiv munca la stat, altădată văzută doar drept o soluție de avarie, a devenit atractivă, în condițiile în care salariile bugetarilor au crescut semnificativ, în unele cazuri peste cele practicate în mediul privat’’, au spus angajații intervievați.
Interesant este că, dincolo de salarizare, angajații români și-au schimbat și percepțiile legate de condițiile de la locul de muncă, spune studiului.
Potrivit noului Barometru lansat de Frames & TrainYourBrain, dacă în edițiile precedente, programul de lucru flexibil și timpul petrecut pe drumul acasă-serviciu erau în prim-plan, mai nou, apare în evidență un aspect neluat în calcul de mulți dintre angajatori – masa de prânz. 24% dintre respondenți au trecut masa de prânz în topul celor mai importante beneficii la angajare.
,,Asigurarea unei mese sănătoase, la prânz, a devenit prioritară pentru mulți angajați, mai ales pentru cei trecuți de 30 de ani. Asta în condițiile în care, în multe zone de birouri, oferta este încă insuficientă. Sunt multe fastfood-uri și prea puține unități care să ofere mâncare normală, sănătoasă”, afirmă specialiștii de la Frames.
,,Sunt firme care au înțeles importanța alimentației și oferă deja angajaților o masă de prânz drept beneficiu salarial. Unele apelează la firme de catering, altele și-au construit bucătării și au angajat personal pentru a le oferi angajaților condiții cât mai bune, mai ales că își petrec mare parte din zi la serviciu”, afirmă și cei de la TrainYourBrain.
Puterea exemplului a fost cea care a făcut ca interesul angajaților români pentru masa de prânz să crească atât de mult.
,,Din vorbă în vorbă, românii au aflat de astfel de beneficii și au început să le ceară angajatorilor. Acest fenomen trebuie pus în corelație și cu creșterea interesului angajaților pentru asigurările de sănătate, pentru abonamentele la clinicile private și sălile de sport, semn că aceștia devin tot mai conștienți de importanța alimentației, de sănătatea lor”, mai afirmă realizatorii studiului.
În topul beneficiilor la angajare, asigurările de sănătate și abonamentele la clinicile private au fost menționate de 37% dintre respondenți, clasându-se, astfel, pe locul 4 în top. Potrivit Barometrului Frames&TrainYourBrain, pe primul loc în topul beneficiilor menționate de angajați se află, în continuare, pachetul salarial, menționat de 71% dintre respondenți, urmat de soliditatea firmei (43%) și programul de lucru (41%).
În topul mențiunilor urmează asigurările și abonamentele de sănătate
(37%), decontarea transportului (28%), masa de prânz (24%) și mașina de
serviciu (18%)
,,Față de ediția anterioară, asistăm la un avans semnificativ al interesului românilor pentru asigurările și abonamentele de sănătate și o scădere semnificativă a importanței mașinii de serviciu. Tot în creștere este interesul angajaților pentru training-uri, abonamentele la sala de sport, facilități pentru spectacole și reducerile la diverși parteneri comerciali”, precizează autorii Barometrul.
Cea de-a treia ediție a Barometrului Frames&TrainYourBrain a fost realizată în perioada 1-10 septembrie, pe un eșantion de 500 de respondenți din tot spectrul economic (oameni de afaceri, angajați din companii, responsabili HR etc). Metoda folosită a fost interogarea online&telefonică.
Ce spun angajatorii
Într-o piață a muncii în care recrutarea unor angajați valoroși a devenit o misiune tot mai dificilă, mare parte dintre angajatori par să fi înțeles, cel puțin la nivel declarativ, că angajații își doresc mai mult decât un loc de muncă bine plătit.
Potrivit datelor Frames&TrainYourBrain, 63% dintre angajatori sunt dispuși să ofere mai multe beneficii angajaților, în timp ce 20% spun că au deja un sistem de bonificație care își arată efectele. 7% au declarat că vor menține actualul sistem de plată.
Potrivit “Barometrului semestrial privind perspectivele pieței de muncă”, realizat la începutul anului de Train Your Brain și Frames Media Network, domeniile care atrag cea mai dinamică evoluție pe piața de HR în acest an sunt IT-ul și retailul. 74% dintre managerii chestionați afirmau că vedeta pieței muncii în 2018 este sectorul IT, care continuă să genereze cea mai dinamică evoluție pe piața resurselor umane. Pe locurile următoare, în topul reieșit din opiniile investitorilor, s-au situat retail-ul, menționat de 68% dintre cei chestionați, sectorul construcțiilor (52%), serviciile (48%), sectorul medical/pharma (34%), serviciile de suport (21%) și industria auto, cu tot cu serviciile aferente (18%).