Articol de Mircea Apostolescu,
23 octombrie 2018, 08:08 / actualizat: 23 octombrie 2018, 10:44
Metrorex anvizajează investiții în valoare totală de circa 6,4 miliarde de euro, pentru următorii 12 ani. Este vorba atât despre modernizarea rețelei de metrou existente, cât și despre extinderea unor magistrale de metrou deja existente și construirea a nu mai puțin de trei magistrale noi, M6, M7 și M8.
Astfel, până în 2030, cei de la Metrorex își propun extinderea M2 de la Pipera cu încă două stații, extindere în lungime de 1,6 km și care va costa 120 de milioane de euro fără TVA. M2 va fi extinsă și în partea dinspre Berceni, tot cu două stații și tot pe o lungime de 1,6 km, investiție în valoare de 180 de milioane de lei.
Și magistrala M1 va fi extinsa dincolo de stația Păcii cu 3,7 km și 4 stații, ceea ce presupune o investiție de 280 de milioane de euro. Investiția este preconizată a se realiza între 2021 și 2023.
La capitolul magistrale noi, este vorba, evident despre M6, care va asigura legătura cu Aeroportul Henry Coandă. Pentru această investiție, au fost obținute toate Avizele necesare, iar lansarea licitației ar putea avea loc în primul semestru al anului viitor. Termenul estimat pentru semnarea contractului privind execuția structurii de rezistență este semestrul al doilea din 2019. Termenul de execuție este de 48 de luni, iar valoarea estimată a proiectului este de 1 miliard de euro.
Vor urma M7, Bragadiru-Voluntari, care va avea o lungime de 26 de km și va costa 2,47 de miliarde de euro și M8, Inel Sud Crângași – Dristor, cu o lungime de 17 km și o valoare a investiției de 1,8 miliarde de euro.
Întorcându-se cu picioarele pe pământ, Metrorex spune că, în această perioadă, se efectuează, în sfârșit, recepția extensiei magistralei M4 între stațiile Parc Bazilescu și Străulești, cea a terminalului multimodal Străulești Park&Ride și a Depoului Străulești. Valoarea investiției pentru depou și parcare este de 64,3 milioane euro. Terminalul multimodal dispune de un pasaj de corespondență cu rețeaua de transport public de suprafață și cu stația de metrou Străulești.
Cât privește soarta metroului spre Drumul Taberei, M5, secțiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv Valea Ialomiței, această ar putea fi gata abia în semestrul al doilea al anului viitor, deoarece, în prezent, Metrorex se confruntă cu dificultăți în ceea ce privește un contract de automatizare, contract pentru care se așteaptă soluționarea contestațiilor.
În schimb, Metrorex va publica documentația pentru procedura de achiziție publică pentru atribuirea serviciilor de proiectare pentru cel de-al doilea tronson al M5, Eroilor – Iancului. Valoarea investiției este estimată la 547 milioane de euro. Tronsonul va avea o lungime de 4,8 km și șase stații. Lucrările propriu-zise ar putea incepe in 2021.
În context, trebuie amintit faptul că prima serie de termene a fost aceea de începere a lucrărilor în 2011 și de finalizare în 2013. Apoi, au urmat amânări succesive, până la acest nou termen, semestrul doi al anului viitor. Între timp, lucrările la M5 au făcut și obiectul unui control al Oficiului European Antifraudă (OLAF), în prima parte a anului trecut.