Brexit- amanare sau anulare?
Articol de , 11 decembrie 2018, 16:21
Intr-o miscare politica absolut surprinzatoare, ieri seara premierul britanic Theresa May a anuntat ca va amana sa supuna votului Camerei Comunelor, camera inferioara a Parlamentului Britenic, acordul pentru Brexit.
Ea a recunoscut, explicit, ca daca votul ar fi avut loc astazi, asa cum era prevazut, acordul ar fi fost respins.
Theresa May se intoarce le Bruxelles ca sa renegocieze un acord pe care Bruxelle-ul l-a declarant deja drept definitiv si ne-renegociabil.
De fapt premierul britanic vrea sa discute un anumit capitol din acord, si anume cel referitor la viitoarea relatie dintre Irlanda de Nord, care, fiind parte a MB va iesi din UE si Irlanda, tara care va ramane in UE.
Ieri, seful guvernuloui de la Londra spus clar : ″Este clar că, în timp ce există susţinere pentru multe dintre aspectele esenţiale ale înţelegerii, într-o chestiune, cea a backstop-ului pentru Irlanda de Nord, există o preocupare profundă şi extinsă”.
Daca Bruxelles-ul nu accepta sa re-negocieze
Acordul va si repins in Camera Comunelor, ceea ce este aproape sigur in forma actuala a textului si dupa cum s-au manifestat si deputatii din Irlanda de Nord si multi deputati din Partidul Conservator.
Asta ar insemna ca in martie anul viitor Regatul Unit iese pur si simplu din UE fara niciun acord cu consecinte economice imprevizibile.
Cele previzibile au fost facute publice la sfarsitul lunii noiembrie de Banca Angliei: economia s-ar putea contracta cu până la 8%, lira sterlină s-ar deprecia cu 25%, ajungând aproape la paritate cu dolarul, inflaţia ar urca la 6,5%, de la nivelul actual de 2,4%, iar dobânzile ar creşte.
In plus, mai estimeaza Banca Angliei preţurile locuinţelor ar putea scădea cu 30%.
Plus ca incaz de Brexit dur exporturile britanice in Europa s-ar scumpi din cauza de taxe vamale, deci ar fi mai putin competitive
Consecintele rele pentru UE in caz de Brexit fara acord
Spre deosebire de Banca Angliei, nicio institutie de la Bruxelles si nici BCE nu au emis vre-o estimare, in cifre, a pierderilor pe care l-ar suferi celelelate 27 de styate comunitare in caz de Brexit dur.
Cu siguranta vor pierde toate companiile din restul UE care vand produse pe piata britanica, inclusiv Dacia, pentru ca ar re-aparea taxele de vama la intrarea pe teritoriul britanic
Dar ar pierde si companiile europene care au contracte de investitii in Marea Britanie, de exemplu gigantul francez EDF care are un contract de peste 5 miliarde de euro pentru noua centrala nucleara de la Hinkley Point.
Ar fi haos si in domeniile in care produsele sunt in cooperare intre uzine britanice si uzine din restul Europei.
De exemplu partile componente ale avioanelor Airbus care acum se construiesc in MB si se trimit la Toulouse pentru asamblare ar fi supuse taxelor vamale la intrarea in UE, deci ar deveni mult mai scumpe, deci si avioanele Airbus ar deveni mai scumpe, ceea ce le-ar da o lovitura dura in competitia de pe piata globala a aviatiei civile cu rivala americana, firma Boeing.