Pentru a încuraja bucureștenii să își cumpere mașini electrice, Primăria Capitalei vrea să implementeze cât mai multe stații de încărcare pentru acestea. În această direcție, consilierii municipali au adoptat, ieri, un proiect de hotărâre ce prevede acordarea, în anul 2019, a unui număr de 500 de vouchere, în valoare de 10.000 de lei, pentru persoane juridice sau fizice deţinători de spaţii comerciale sau de unităţi de cazare ori de spaţii de birouri și staţii de distribuţie carburanţi care vor înstala staţii de reîncărcare rapidă pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in.
Programul se va desfăşura în baza unui regulament care urmează a fi elaborat de către direcţiile de specialitate ale PMB şi va fi pus în aplicare printr-o comisie stabilită prin dispoziţie a primarului general.Potrivit expunerii de motive a proiectului, semnată de către consilierii municipali ALDE, în anul 2017, CGMB a aprobat o hotărâre privind amenajarea a 74 de locuri de parcare în vederea implementării unui număr de 30 de module de staţii de încărcare electrice în cadrul parcărilor publice din Capitală, până la 1 ianuarie 2019.
“Faţă de proiectul aprobat în anul 2017, propunem implicarea mediului de afaceri şi a instituţiilor publice, dar şi a persoanelor juridice/ fizice deţinători de spaţii comerciale/ unităţi de cazare/ spaţii de birouri din municipiul Bucureşti în vederea reducerii emisiilor de dioxid de carbon în Capitală, ceea ce are ca rezultat o mai bună calitate a aerului şi o reducere a nivelului de poluare fonică”, spun consilierii municipali ALDE, în expunerea de motive.
Conform raportului de specialitate al aceluiași proiect adoptat ieri, în 2017, în municipiul Bucureşti au fost înmatriculate până în luna iunie un număr de 329 de vehicule electrice, 2.831 hibrid 01, 257 vehicule hibrid 02 şi 6 vehicule hibrid 03. Se menţionează că prin programul Rabla Plus, derulat prin Administraţia Fondului de Mediu, s-a previzionat pentru 2018 achiziţionarea a 1.000 de vehicule electrice.
“Întrucât se urmăreşte ca distribuţia amplasării staţiilor electrice să fie cât mai uniformă pe teritoriul Capitalei, acestea pot fi situate în zonele marilor complexe comerciale, în zonele spaţiilor hoteliere şi în zonele staţiilor de distribuţie carburanţi care acoperă toate sectoarele municipiului Bucureşti. Prin urmare, voucherele pentru stimularea înfiinţării staţiilor electrice de încărcare vor fi acordate: unităţilor comerciale, hoteliere, staţiilor de distribuţie carburanţi, societăţilor cu spaţii de birouri – care au parcări ce depăşesc un număr de 30 de locuri”, se spune în Raportul de specialitate al proiectului. Acest raport mai spune și că prețul de achiziție al unei stații de încărcare electrice este de circa 4000 de euro.
Pe de altă parte, întrebarea este dacă există studii serioase care să demonstreze faptul că absența stațiilor de încărcare ar fi o piedică reală pentru proprietarii de mașini hibrid sau electrice? Adică, bucureștenii nu își cumpără mai multe mașini electrice pentru că nu au unde să le încarce?!
Pentru a găsi un răspuns la aceste întrebări, ar trebui să pornim de la faptul cert că mașinile electrice actuale au o autonomie de 300-400 de kilometri, suficientă pentru a acoperi deplasările unei persoane pe parcursul unei zile. Oare, la finalul zilei, proprietarul nu își poate pune mașina la încărcat, exact așa cum o face oricare dintre noi cu telefonul mobil, fără să i se pară extraordinar de greu?! Și, dacă lucrurile stau așa, nu cumva prețul mașinilor electrice este cel prohibitiv pentru cei mai mulți bucureșteni?! Poate cheltuim bani publici în mod inutil, încercând să soluționăm o falsă problemă, aceea a stațiilor de încărcare, în timp ce adevărata problemă este aceea că cei mai mulți dintre noi nu ne permitem, din punct de vedere financiar, să achiziționăm o mașină care costă aproape cât apartamentul în care locuim?!
Pe de altă parte, intorcandu-ne la problema traficului infernal din București, aceasta nu se va rezolva nici dacă un număr mare dintre actualele mașini cu motoare termice va fi înlocuit de tot atâtea mașini electrice. Blocajul din trafic va rămâne la fel de mare.
Așadar, ce eficiență au asemenea măsuri, în lipsa prioritizarii transportului public, a taxării accesului cu mașina în zonele centrale, a desființării parcării gratuite pe trotuar și pe banda întâi, a interzicerii mașinilor poluante, no-euro măcar etc?!