Buget 2019 – banii pentru autostrazi
Articol de , 13 februarie 2019, 16:08
Conform proiectului de buget care este discutat in prezent in Parlament, pentru anul 2019 guvernul vrea sa cheltuiasca peste 10 miliarde de euro pentru investitii.
Investițiile în infrastructura de transport ar urma sa se ridice la 5,6 miliarde lei, din care 4,1 miliarde de lei vor fi dati proiectelor finanțate din fonduri europene.
Autostrazile vrajbei noastre
Conform datelor centralizate de site-ul Economica.net podul suspendat de la Braila peste Dunare este prioritatea prioritatilor la bani in 2019: va primi peste 360 de milioane de lei, pentru ca incepe constructia celor doua turnuri, pe ambele maluri, turnuri de care se vor ancora cablurile.
Tot santierul ar urma sa se termine in mai putin de 1 an si jumatate, deci toata lumea este grabita. Tot podul ar urma sa coste 2 miliarde de lei
Pe locul al doilea la bani alocati este Autostrada Transilvania, Brasov –Tg. Mures – Cluj –Oradea, care ar urma sa primesca 164 milioane de lei si tot in Transilvania, Autostrada Sebes – Turda ar urma sa aiba in acest an un buget de 160 de milioane de lei.
Fonduri si pentru sudul Romaniei
Sunt alocate peste 150 de milioane de lei pentru primele lucrari la Drumul Expres Craiova – Piteşti. In decembrie anul trecut au fost semnate contractele de proiectare si executie pentru 57 de kilometric, in doua tronsoane: primul tronson, de la Craiova pana la limita dintre județule Dolj si Olt, va avea proape 18 kilometri, iar al doilea tronson, de la limita dintre judetele Dolj si Olt pana la Slatina, va avea 49 de kilometri.
Mai exista in proiectul de buget bani si pentru Pitesti-Sibiu, dar numai 100 de milioane de lei pentru ca s-au licitat doar tronsoanele 1, intre Sibiu si Boita si tronsonul 5, intre Pitesti si Curtea de Arges. Portiunile cele mai grele, pe Valea Oltului, sunt inca ne-licitate.
In fine, vor mai fi aproape 120 de milioane de lei si pentru Ploiesti-Brasov, autostrada pe care guvernul ar dori-o terminata in 2023.
Centura Capitalei
Centura existenta, va fi in continuare largita la 4 benzi in zona de sud, cu 15 milioane de lei, si tot pentru centura existenta sunt bani pentru pasajul dintre Ghencea si Domnesti, si pentru pasajul de la Mogosoaia, in total 74 de milioane de lei.
Apoi este Autostrada de Centura, care va avea doua parti. Autostrada de Centura Nord ar urma sa aiba 51 de kilometri si sa coste vre-o 3 miliarde de lei, dar nu a fost inca licitata, iar Autostrada de Centura Sud, tot 51 de kilometri a fost deja licitata pentru 2,6 miliarde de lei, dar nu stim inca cine este castigatorul.
In bugetul pe 2019 pentru Autostrazile de Centura Nord si Sud sunt prevazute doar 71 de milioane de lei si respective 30 de milioane de lei.
Autostrada Unirii, Tg. Mures-Iasi.
Compania de Autostrazi (CNAIR) a propus un articol distinct în Legea Bugetului pentru anul 2019 pentru Autostrada A8, tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ. Pentru acest tronson ar urma sa existe credite de angajament de 37 milioane de lei, şi credite bugetare de 9 milioane de lei. Astia ar trebui sa fie bani pentru studiul de fezabilitate, care studiu are, insa, cateva probleme.
Asocia Pro infrastructura a recunoscut, implicit, ca daca A8 se va face pe traseul dorit acum peste Carpatii Orientali nu va deveni niciodată realitate, fiindcă este prea scumpă. Pro Infrastructura a dat un comunicat pe Facebook in care cere, pe de o parte, ca viteza maxima sa nu fie 120 de kilometri pe ora, pentru ca asta impune constructii scumpe, si pe de alta parte, tot se cer “optimizari de traseu” adica modificari de traseu.
Iata cum ONG-urile care militeaza pentru A8 ajung sa dea dreptate guvernului care, anul trecut, a comandat in studiu independent din care a rezultat ca singura legatura rutiera rentabila dintre Transilvabnia si Moldova este autostrada Brasov-Bacau.
La rnadu sau, comisarul european Corina Cretu nu a spus niciodata explicit ca UE va finanta A8, ci a declarat doar ca UE are bani pentru studiul de fezabilitate. Este o diferenta enorma, pentru ca Bruxelles-ul si-a asigurat o portita de scapare daca studiul de fezabilitate va avea ca rezultat costuri de constructie prea mari.
FleetMaster, Soluția completă pentru planificare și optimizare rute, te ține informat și îți prezintă zilnic pe 98,3 FM rubrica „Strada de business”!