Poluarea aerului și mobilitatea durabilă…
Articol de Mircea Apostolescu, 20 martie 2019, 13:51
Organizația pentru promovarea Transportului Alternativ (OPTAR) a depus astăzi, la registratura Primăriei Capitalei, o plângere prealabilă împotriva Planului Integrat pentru Calitatea Aerului (PICA).
Marian Ivan, de la OPTAR, spune că PICA ar conține măsuri pentru fluidizarea traficului rutier. Astfel de măsuri vor duce la sporirea numărului de mașini din București, iar poluarea aerului va crește, în loc să se diminueze, este de părere Ivan.
Depunerea plângerii prealabile este primul pas procedural înainte de atacarea PICA în contencios administrativ, a mai declarat reprezentantul OPTAR.
Toți vorbim despre problema numărul unu a Bucureștiului, traficul rutier, care generează, în proporție de cel puțin 70% poluarea aerului, și spunem că ar trebui neapărat soluționată. Numai că soluția depinde de filozofia pe care o abordăm.
Dacă dorim un oraș cu tot mai multe mașini, atunci, vom construi pasaje rutiere sub și supraterane, pasaje și pasarele pentru pietoni și parcări sub și supraterane de mii de locuri. Necazul este că, dacă alegem această variantă, oricât de mult și de repede am construi infrastructura, nu vom putea ține niciodată pasul cu creșterea numărului de mașini. Așa că orașul se va sufoca și noi odată cu el.
Cealaltă variantă este să diminuăm numărul de mașini din oraș. Pentru asta, însă, trebuie ca cineva, un primar general, să aibă curajul să le spună verde-n față bucureștenilor și, în egală măsură, celor care vin cu treburi în Capitală că nu putem circula cu toții cu mașinile în orașul ăsta. Și, apoi, trebuie să adopte măsuri pentru descurajarea traficului cu mașinile personale.
Aceste măsuri, de la prioritizarea transportului public în dauna celui individual, prin crearea benzilor unice pentru mijloacele de transport ale STB, până la diminuarea infrastructurii destinate mașinilor și sporirea celei pentru transportul alternativ – celebrele piste pentru biciclete, de la desființarea parcării gratuite pe trotuare și pe banda întâi, până la taxarea accesului cu mașina în centrul orașului, aceste măsuri vor fi impopulare, cel puțin în rândul șoferilor. Dar, în timp, ele își vor arăta eficienta.
Transportul public va putea deveni predictibil, eficient și civilizat, o alternativă viabilă ei mai ieftină la cel cu mașina personală.
Transportul alternativ va deveni, însfârșit, un mod de transport și nu un hobby pentru timpul liber.
Și, nu În ultimul rând, se va reduce poluarea aerului, noi vom fi mai sănătoși și se vor reduce cheltuielile din sistemul de sănătate.
Asta numește dezvoltare durabilă și mobilitate durabilă!