Companiile municipale, înfrângerea?
Articol de Mircea Apostolescu, 15 aprilie 2019, 09:02
Prefectul municipiului București atacă în justiție companiile municipale!
Astăzi, la ora 16:00, consilierii municipali, liderii grupurilor politice din Consiliului General al Municipiului București, sunt invitați de către primarul general Gabriela Firea, pentru a discuta despre viitorul unora dintre companiile municipale, cea de Consolidări, cea de Parkingul, Compania Municipală Eco-Igienizare și cea de Iluminat Public.
„Primarul General, Gabriela Firea, a invitat liderii celor cinci grupuri politice din cadrul Consiliului General al Municipiului Bucuresti la o reuniune de lucru, luni, 15 aprilie 2019, ora 16:00, pentru a discuta despre situația juridică a următoarelor companii municipale: Compania Municipală Consolidări, Compania Municipală Parking București, Compania Municipală Eco- Igienizare București, Compania Municipală Iluminat Public București”.
Așa sună anunțul. Dar, de ce această invitație la dialog?
După Decizia 6504/22.11.2018 a Curții de Apel București (CAB), edilul Capitalei a declarat, în repetate rânduri, că cele 20 de companii municipale, declarate de către instanță ca înființate în mod ilegal, doar cu votul majorității simple a consilierilor municipali aflați în funcție, sunt legale și vor continua să funcționeze fără probleme.
Numai că, noul prefect al Municipiului București, Sever Romulus Stana, numit la începutul lui ianuarie anul acesta, s-a adresat Tribunalului Municipiului București (TMB) cerând anularea a 17 hotărâri ale CGMB luate pe baza celor anulate de CAB. Aceste hotărâri privesc delegarea de servicii publice de interes local către companiile municipale, majorările de capital și rectificarea bugetelor pe anul trecut ale unora dintre companiile municipale.
Astfel, prefectul cheamă CGMB, în fața Secției a II-a Contencios Administrativ și Fiscal a Tribunalului Municipiului București, pentru anularea următoarelor hotărâri ale Consiliului General al Municipiului București (CGMB) și restabilirea situației anterioare lor:
1. HCGMB 815/22.11.2018 privind încheierea actului adițional la contractul de delegare a serviciului public de interes local privind obiectivele sportive, aparținând domeniului public și privat al municipiului București către Compania Municipală Sport pentru Toți SA aprobat prin HCGMB 535/23.08.2018;
2. HCGMB 814/22.11.2018 privind încheierea actului adițional la contractul de delegare a gestiunii serviciului public de interes local privind serviciile de gestiune, moderni, are, reparare și întreținere a arterelor de circulație, poduri, viaductelor, pasajelor rutiere și pietonale, subterane și supraterane și a lucrărilor de artă din componența acestora din Municipiul București, înclusiv echiparea tramei stradale cu mobilier urban, aprobat prin HCGMB 528/23.08,2018;
3. HCGMB 813/22.11.2018 privind modificarea HCGMB 537/23.08.2018 privind delegarea gestiunii serviciului public de interes local a activităților, privind organizarea publicității, afișajului și reclamelor în locurile publice de către Compania Municipală Publicitate și Afișaj București SA;
4. HCGMB 812/22.11.2018 privind modificarea HCGMB 530/23.08.2018 privind delegarea serviciului public de interes local pentru parcajele, aparținând domeniului public și privat al municipiului București către Compania Municipală Parking București SA;
5. HCGMB 808/22.11.2018 privind participarea Municipiului București prin CGMB la majorarea capitalului social al Companiei Municipale Managementul Transporturilor București SA;
6. HCGMB 803/22.11.2018 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018 al Companiei Municipale Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde București SA;
7. HCGMB 802/22.11.2018 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018 al Companiei Municipale Imobiliara București SA;
8. HCGMB 800/22.11.2018 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018 al Companiei Municipale Protecție Civilă și Voluntariat București SA;
9. HCGMB 799/22.11.2018 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018 al Companiei Municipale Publicitate și Afișaj București SA;
10. HCGMB 798/22.11.2018 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018 al Companiei Municipale Medicala București SA;
11. HCGMB 797/22.11.2018 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018 al Companiei Municipale Parking București SA;
12. HCGMB 796/22.11.2018 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018 al Companiei Municipale Turistica București SA;
13. HCGMB 795/22.11.2018 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018 al Companiei Municipale Agrement București SA;
14. HCGMB 794/22.11.2018 privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018 al Companiei Municipale Eco Igienizare București SA;
15. HCGMB 637/26.09.2018 privind participarea Municipiului București prin CGMB la majorarea capitalului social al Companiei Municipale Parking București SA;
16. HCGMB 636/26.09.2018 privind participarea Municipiului București prin CGMB la majorarea capitalului social al Companiei Municipale Publicitate și Afișaj București SA.
În cererea sa de chemare în judecată, prefectul Capitalei spune că Primăria Municipiului București nu a ținut seama de Decizia 6504/22.11.2018 Curții de Apel București, prin care erau anulate hotărârile de Consiliu General cu ajutorul cărora fuseseră înființate cele 20 de companii municipale.
Prefectul mai spune că a trimis Primăriei Capitalei și Consiliului General al Municipiului București adresa 3597/19./2.2019, prin care le cerea să ia măsuri privind atât hotărârile de Consiliu General anulate de către instanță, cât și actele subsecvente acestora, adică hotărârile ulterioare, adoptate pe baza celor anulate. Tot în cererea de chemare în judecată se menționează că toate actele subsecvente hotărârilor de Consiliu General anulate de către CAB, în noiembrie anul trecut sunt nule, ca urmare a anulării actului inițial.
Oare perspectiva din ce în ce mai clară a desființării companiilor municipale, înființate cu majoritatea simplă a consilierilor aflați în funcție, să fie substratul chemării la dialog a liderilor grupurilor politice din CGMB ?
Oare va încerca primarul general Gabriela Firea să îi convingă pe municipali să confirme, prin vot de două treimi, niște hotărâri anulate, deja de către CAB?
Oricum, este foarte probabil ca USR să își păstreze poziția intransigentă față de Companiile municipale, a căror înființare a și atacat-o în instanță, obținând decizia CAB din noiembrie anul trecut.
Deci, salvarea companiilor municipale ar putea veni doar dinspre PNL, care a părut, de-a lungul celor aproape doi ani de la înființarea companiilor, mai dispus spre un compromis.
Dar există și consilieri PNL, precum Cătălin Deaconescu sau Ciprian Ciucu, care au adoptat o atitudine la fel de intransigentă precum cea a USR față de companii. Deci primarul general ar putea întâmpina dificultăți serioase în realizarea unei majorități de două treimi pentru confirmarea companiilor municipale.