Apuseni: Vinovatul de serviciu: salvatorul, medicul, statul, Universul!
Articol de , 14 mai 2019, 06:56 / actualizat: 14 mai 2019, 8:08
Nu, nu suntem așa cum declara zilele trecute un ministru „un popor de infractori”!
Dar, un popor, în parte nepermis de mare de comentatori pe tot ce nu pricepem, de acuzatori, plini de drepturi, la care toți ceilalți sunt datori, suntem, cu siguranță!
Așa se face că, primul vinovat pentru copilul lăsat nesupravegheat în curtea cu fântână neprotejată și căzut la 15 metri, nu, nu sunt nici părinții, nici bunicii care stau la gard la “o vorba”, ci Salvatorul.
Așa se face că, primul vinovat pentru pacientul care habar nu are de prevenție și ajunge în stare critică la cabinet, sau de cele mai multe ori în UPU/CPU, nu, nu el e vinovatul ci Medicul: de familie, urgentist, specialist…
Așa se face că, primul vinovat pentru tânărul teribilist care a urcat băut la volan și a distrus “n” familii, nu, nu e nici el, nici anturajul vinovat ci…Universul!
Cineva dinafară este, clar, responsabil! Și cu protecția și cu salvarea!
Răul pe care ni-l facem singuri, sau unii altora, prin nepăsare, nerespectare de reguli de bun simt, indiferență, nu se pune la socoteală!
O noua plângere penală la 5 ani dupa Apuseni!
Familia Aurei Ion, studenta de 23 de ani decedată în accidentul aviatic produs în 2014 în Munții Apuseni, a formulat o plângere penală la PICCJ împotriva lui Raed Arafat, secretar de stat în MAI și șef al DSU, Mircea Dușa, fost ministru MApN și Dorel Grădinaru, fost inspector general al IGAV.
“Am formulat o plângere în cadrul dosarului de urmărire penală, dosar în care s-a dat o soluție de clasare pe operațiunile de localizare-căutare-salvare, soluție față de care am formulat plângere. Am ajuns cu plângerea în instanță, la ICCJ, iar acum am reformulat toate apărările făcute în cadrul urmăririi penale”, a declarat pentru MEDIAFAX avocata familiei Aurei Ion.
Dosarul ce are în vedere intervenţia autorităţilor pentru localizarea şi salvarea victimelor se află la Înalta Curte de Casație, care va hotărî miercuri dacă va dispune sau nu clasarea acestuia.
În replică secretarul de stat Raed Arafat, a postat pe pagina de socializare:
„Astăzi, fiind în deplasare oficială în afara țării, am început să primesc mai multe telefoane de la diferite redacții ca să comentez faptul că familia Aurei Ion m-a dat în judecată și că intentează o plângere penală împotriva mea, pentru decesul studentei Aura Ion în cadrul tragediei de la Apuseni. Nu este nici prima și nici ultima oară când astfel de știre apare, însă momentul este unul important având în vedere faptul că urmează ca Înalta Curte de Casație și Justiție să se pronunțe asupra clasarii dosarului respectiv. Avocata familiei Ion explică de ce mă dă în judecată și fără să am un resentiment față de familia Ion a căror durere o înțeleg, cred că este momentul să clarificăm câteva aspecte pentru că nici eu nu pot permite să fiu terfelit și denigrat continuu de către persoane care au uitat jurământul și codul lor etic când au intrat în meseria lor de avocați, folosindu-se de orice ocazie ca să dea speranță falsă unei familii îndurerate și să le dezinformeze în privința unor fapte care sunt convins că ei, ca avocați, le cunosc bine.
În primul rând, eu nu eram în țară când a avut loc tragedia de la Apuseni! Eram în deplasare oficială la Budapesta, fiind anunțat telefonic de profesorul Irinel Popescu cum că avionul care transporta echipa a căzut. În urma confirmării acestui fapt de către însuși dr. Radu Zamfir prin telefon, am alertat telefonic șeful IGSU, Ministrul Apărării și șeful aviației Ministerului Afacerilor Interne și l-am solicitat doctorului Zamfir să anunțe situația prin 112. Asta era implicarea mea în tragedia de la Apuseni, ulterior situația fiind preluată în țară de cei care aveau competență să o rezolve.
În al doilea rând, se spune că eu aș fi dat dispoziție elicopterului SMURD să caute avionul știind că acesta „nu poate zbura pe ceață” și aici trebuie să clarific faptul că elicopterul SMURD a fost direcționat imediat să execute misiunea de căutare salvare, decolând de la Târgu Mureș unde existau condiții de zbor, piloții renunțând la misiune când s-au apropriat de zona accidentului și au văzut că vizibilitatea este redusă existând și condiții de givraj, astfel ei au transmis și piloților de la Ministerul Apărării Naționale datele despre condiții ca să nu mai decoleze după ce primiseră ordinul de la Ministerul Apărării. Pentru avocata care nu știe, sau se face că nu știe, elicoptere care să caute pe ceață în zonele montane, pe vizibilitate zero, nu există încă nici în România și nici în altă parte.
Când condițiile meteo nu permit executarea unei misiuni de căutare salvare pe calea aerului, misiunea de căutare salvare se rezumă la forțele terestre, pur și simplu, ca să nu avem și alte victime din rândul salvatorilor. Faptul că elicopterul a decolat, având condiții de zbor, este decizia comandantului și nu a mea. Doar pilotul comandant decide în final dacă decolează sau nu, când este vorba de condițiile meteo și de vizibilitate.
În al treilea rând, avionul cu care a zburat echipa „lărgită” de prelevare organe a fost al Școlii Superioare de Aviație, aflat în contract cu Agenția de Transplant.
Nu am avut nici o implicare în organziarea și desfășurarea misiunii de transplant iar pentru misiunea respectivă nu s-a primit nici o solicitare de sprijin de către Agenția de Transplant. Avionul SMURD achiziționat din 2% era în revizie, lucru pe care l-am probat prin documentele de comandă a pieselor necesare realizării reviziei. Când Agenția de Transplant solicită sprijin, întotdeauna s-a pus la dispoziție mijloc de transport aerian fie prin Ministerul Afacerilor Interne, fie prin Ministerul Apărării Naționale. Pentru misiunea respectivă nu s-a depus nicio cerere de sprijin.
Am zis mai sus echipa „lărgită” pentru că echipa de prelevare era mai mică decât numărul total de persoane în avion, și în mod deosebit mă refer aici la studenta Aura Ion care nu făcea parte din echipa de transplant, mergând în calitate de voluntar de bună voie. Responsabilitatea stabilirii echipei și alte aspecte prvind zborul nu se aflau nici atunci și nici acum în responsabilitatea mea. Chiar dacă punem elicopter sau avion la dispoziția echipelor de transplant, membri echipei se stabilesc de către coordonatorul de transplant și nu de către transportatorul echipei.
În al patrulea rând, chiar dacă aș fi fost în țară, responsabilitatile mele se rezumau la activitatea de acordare a primului ajutor și asistență medicală de urgență și în niciun caz la misiunea de căutare salvare.
Eu la momentul tragediei de la Apuseni eram secretar de stat la Ministerul Sănătății și nu șeful Departamentului pentru Situații de Urgență care a luat ființă abia în 28 Ianuarie 2014, după accidentul de la Apuseni. Deci este hilar că o avocată nu știe amănunte de baza și îndeamnă o familie să mă dea în judecată pentru aspecte de care nu am răspuns. Chiar și dacă răspundeam, misiunile de căutare salvare sunt misiuni foarte complexe care nu sunt comparative cu accidentele rutiere la care găsești mașina accidentată pe șosea sau lângă șosea. Condițiile în care s-a desfășurat misiunea de căutare salvare în Apuseni erau extrem de dificile fiind noapte, ceață, zăpadă, munte și pădure. Era normal că operațiunile să dureze iar chestiunea cu localizarea tot nu era în responsabilitatea mea și nu am să intru în amănunte aici lăsând explicățiile experților în domeniul respectiv care pot explica clar ce înseamnă localizare prin triangulatie și ce limitări are metoda respectivă. Faptul că primii sosiți la locul accidentului erau localnici este un lucru normal întrucât ISU alertează toate comunele și satele din zona în astfel de situații in vederea începerii căutărilor de către cei aflați aproape, până sosesc și echipele specializate.
Ca să concluzionez, de la tragedia din Apuseni încoace, se încearcă să fie gasiți vinovați cu orice preț pentru fiecare deces, pentru orice accident și pentru oricare situație atacând în mod deosebit pe cei care încearcă să salveze viețile în cele mai dificile condiții. Avocații îndeamnă rudele pentru că așa pot să facă bani pe seama lor, fără să generalizăm acest mod de comportament la toți avocații, ei dau speranța că dreptatea va fi făcută și că trebuie luptat în justiție când și ei știu că trag de o ață subțire și creează cazuri și iluzii care nu au fundament nici în realitate si nici în logică. Se referă în articolele pe care le-am văzut la schimbarea probelor, la secretizarea documentelor și la alte situații de care nu am cunoștință și nu intră nici astăzi în sfera mea de responsabilitate. Din nou afirm că înțeleg durerea unei familii însă nu înțeleg pe cei care continuă să îndemne familia respectivă să se bazeze pe acuzații și argumente bazaconice și rupte de realitatea situației. Faptul că familia Ion, cu avocata acestora, încearcă să mă acuze penal este dreptul lor, și este un sport des practicat în România, dar să nu se aștepte la tăcere din partea mea. Sunt multe argumente care vin în sprijinul ideii că studenta Aura Ion a decedat la scurt timp după prăbușirea avionului și nu la ore după prăbușirea acestuia cum unii încearcă să insinueze ca să pună vina totală pe echipele de salvare.
Sunt multe întrebări care trebuie puse, cum ar fi întrebarea dacă în avion toată lumea avea centurile de siguranță puse respectând regulile de baza în timpul zborului și dacă decizia de a zbura în condițiile meteorologice de atunci era una înțeleaptă din partea pilotului, și așa mai departe. Nu intru în aceste detalii la acest moment însă a trebuit să răspund măcar la o parte din acuzațiile lansate astăzi, și care mă privesc pe mine personal, pentru că nu pot să le las fără un punct de vedere din partea mea.”a incheiat Raed Arafat.
Pe 20 ianuarie 2014, un avion de dimensiuni reduse care avea la bord un echipaj medical s-a prăbușit într-o zonă împădurită din Munții Apuseni, la peste 1.400 de metri, între județele Alba și Cluj. Echipa medicală se îndrepta din București către Oradea, unde urma să preleveze ficatul unui donator. Adrian Iovan, pilotul avionului si tânăra studentă la Medicină, Aurelia Ion, au murit.
În urma accidentului aviatic, au supraviețuit copilotul și celelalte 4 cadre medicale care se aflau la bordul avionului.