Să nu inventăm roata de trotinetă
Articol de Mircea Apostolescu, 17 mai 2019, 12:09
Cum aplică Primăria Capitalei PMUD
Avem un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București-Ilfov care spune, foarte corect, că una dintre soluțiile pentru această mobilitate durabilă este aceea de a dezvolta, pe lângă transportul public, și pe cel alternativ, adică cu bicicleta, cu trotineta, atât cele clasice, pe care le știm din copilărie, cât și cele electrice, foarte la modă astăzi, dar și mersul pe jos. Da, să nu uităm de acest mod de transport, cel mai natural, cel mai nepoluant, pentru că nu consumă nici un fel de energie, nici măcar electrică, și benefic pentru sănătate, pe deasupra.
În aplicarea acestui principiu de bază al PMUD București-Ilfov, Primăria Capitalei a acordat, în 2017, 5.000 de vouchere și, în 2018, în urma succesului programului „Bicicliști în București”, alte 25 de mii de vouchere a câte 500 de lei fiecare, pentru achiziționarea de biciclete și trotinete simple sau electrice, dispozitive de timp Segway și Ninebot.
În felul acesta, Municipalitatea a dorit să impulsioneze dezvoltarea transportului alternativ. Din păcate, la capitolul infrastructură pentru transportul alternativ, adică piste pentru bicicliști, trotinetiști etc, eforturile Primărie Capitalei nu au fost la fel de încununate de succes. Ceea ce a făcut ca ONG-urile bicicliștilor să reproșeze Municipalității că ar fi pus carul înaintea boilor, cum zice o vorbă din bătrâni.
Să nu inventăm roata de trotinetă
Tot o vorbă de duh spune că nu trebuie să inventezi roata, de fiecare dată. Adică, atunci când vrei să introduci un element de noutate într-un domeniu oarecare, este bine să te uiți la experiențele altora, care au introdus înaintea ta acel element nou, pentru a nu repeta aceleași greșeli ca și ei.
De aceea, vă propun să luăm de exemplu Parisul.
Trotinetiștii electrici sunt, deja, o parte integrantă a peisajului parizian. Îi găsești peste tot, de la Arc de Triomphe, la Place de la Concorde, de la Jardin de Tuileries, până pe Promenada Senei, de la Luvru până la Jardin du Luxembourg, de la Dome des Invalides, până la Tour Eiffel, din Montparnasse până în Montmartre.
Poți găsi trotinete parcate, unele civilizat, în locuri special amenajate, altele haotic sau chiar trântite pe jos pe toate marile bulevarde ale Parisului, dar și pe străduțele laterale.
Asta, pentru că, în Paris, există 10 firme care oferă spre închiriere o flotă de circa 15.000 de trotinete electrice.
Trotinetele electrice sunt folosite de către parizienii care merg la lucru sau la școală, în fiecare zi, dar și de către milioanele de turiști, care doresc să se plimbe prin Paris și cărora le este mult mai ușor să se deplaseze prin oraș și să admire monumentele cu ajutorul acestui mijloc de transport. Această flotă ar urma să crească la 40 de mii de trotinete.
Printre cele 10 companii se numără și giganții americani de la „Bird”, compania „Lime” și chiar cei de la „Uber”, care au stârnit, la noi, în București, o acerbă controversă în ceea ce privește serviciul de car-sharing.
Ce zic parizienii
Numai că, așa cum notează Agenția France Presse (AFP), deși utilizatorul de trotinetă face parte din peisajul parizian, mulți dintre locuitorii marii metropole europene cer o reglementare mai strictă pentru folosirea acestor vehicule. Multe voci denunță pericolul pe care îl reprezintă utilizarea anarhică a acestui mijloc de transport, mai notează AFP.
Ce spun statisticile
Cerințele parizienilor privind reglementarea transportului cu trotinetele electrice par a fi susținute de statistici. Astfel, în 2017, s-au înregistrat, în Paris, 284 de răniți și 5 decese cauzate de accidente provocate de către utilizatorii de trotinete electric și role. Și asta se întâmpla înainte de explozia flotei de trotinete electrice oferite spre închiriere de către marile firme despre care am pomenit.
Ce fac companiile care închiriază trotinete electrice
Așa se face că, de curând, cele 10 companii care închiriază trotinete electrice s-au reunit la Primăria Parisului pentru a semna o „cartă de bună conduită pentru utilizarea durabilă a acestui mod de transport, precum și pentru respectarea spațiului public și a securității parizienilor”.
Autoritățile locale și centrale iau atitudine
Mai mult decât atât, de curând, Consiliul Parisului a adoptat o serie de reglementări vizând trotinetele electrice și utilizarea acestora. Printre aceste reglementări se numără o amendă de 135 € pentru cei care circulă cu trotinetele electrice pe trotuar, precum și o amendă de 35 € pentru „staționarea sălbatică”.
Ministerul Francez al Transporturilor preconizează adoptarea unor reglementări care să pună capăt „legii junglei”, în ceea ce privește utilizarea trotinetelor electrice. Astfel, ar urma să fie interzise complet trotinetele electrice a căror viteză nu este limitată la maximum 25 km/h. Trotinetiștii vor fi obligați să circule numai pe pistele pentru bicicliști, iar casca va fi obligatorie pentru copiii până la 12 ani.
În Europa, unii spun nu trotinetelor electrice
Alte orașe mari din Europa au adoptat chiar măsuri mai drastice. Astfel, Barcelona a interzis pur și simplu închirierea de trotinete electrice. Orașul este unul cu un mare aflux de turiști și a considerat prea periculos acest mijloc de transport, având în vedere marile aglomerări de persoane.
Ce ar trebui să facem noi?
Privind la experiențele altora, pentru a nu inventa și roata de trotinetă, nu ar fi, oare, mai logic ca, pentru dezvoltarea transportului alternativ, în paralel cu amenajarea unei infrastructuri dedicate acestuia, să adoptăm și reglementări care să ne protejeze pe toți de utilizatorii prea entuziaști sau de-a dreptul agresivi de biciclete și trotinete, fie ele simple ori electrice?!
Poate că îmi veți spune că este prematur să ne gândim la reglementări, că ar trebui să avem, mai întâi, o dezvoltare cât mai mare a transportului alternativ, cât mai mulți bicicliști, trotinetiștii etc.
Nu cred că este așa. Cine nu a văzut, prin oraș, bicicliști care fac slalom uriaș printre mașini, care le taie fața șoferilor, care se aventurează în manevre atât de riscante încât se află la limita dintre un sport extrem și un seppuku cu bicicleta?!
Apropo, nu de multă vreme, a avut loc un accident în care a fost implicat un biciclist chiar pe Bulevardul Regina Elisabeta, chiar în fața sediului Primăriei Capitalei.
Cine nu a mers prin parc, prin Herăstrău spre exemplu, și nu a trăit teama de a nu fi lovit sau acroșat, el sau poate copilul de-o șchioapă, de către un biciclist, de către un grup de bicicliști sau de către un trotinetist electric care merg în viteză, se aleargă între ei și nu doar pe pistele pentru bicicliști, ci și haotic, pe toată aleea?!
De aceea, cred că ar trebui să învățăm din experiența Parisului și să introducem reglementări pentru siguranța noastră, a tuturor, înainte să avem un număr impresionant de victime ale accidentelor provocate de biciclete și trotinete, fie ele simple sau electrice.