Donează 10.000 de pași pentru un oraș prietenos cu pietonii!
Articol de Andra Radu, 27 mai 2019, 12:50
În perioada 1 – 4 iunie se va desfăşura cea mai amplă campanie de identificare a problemelor pe care le întâmpină pietonii, în special cei cu dizabilităţi, în deplasarea lor prin Bucureşti. Activitatea face parte din campania “Donează 10000 de paşi pentru oraşul tău!”.
Cartografierea obstacolelor aflate pe trotuarele din Bucureşti se va face cu ajutorul celor care vor să sprijine voluntar acest demers. Organizatorii vor pune la dispoziţie o aplicaţie special dezvoltată pentru această campanie. Prezentarea aplicaţiei se va face în zilele de marţi, miercuri, joi şi vineri, de la ora 18:00. (28 – 31 mai 2019)
Aplicaţia permite voluntarilor să identifice, cu ajutorul textelor de lege şi a exemplelor însoţite de imagini, cele mai frecvente norme care sunt încălcate atunci când este vorba despre condiţiile minime care trebuie asigurate pentru ca persoanele cu dizabilităţi să poată circula independent în spaţiul public. Descrierea problemelor de pe traseele pietonale ce pot fi raportate cu aplicaţia “10000 de paşi” poate fi citită în acest link.
Cu ajutorul aplicaţiei, voluntarii vor cerceta o zonă stabilită, fiecare obstacol sau neregulă fiind semnalizată, fotografiată şi amplasată pe o hartă. Pentru asta, Bucureştiul a fost împărţit în 285 de zone în forma unui fagure. După anunţul de mobilizare de voluntari, deja s-au format echipe care ar putea cerceta aproximativ 25% din suprafaţa Capitalei. Pentru o imagine completă a situaţiei trotuarelor din Bucureşti ar fi nevoie ca tot oraşul să fie cartografiat. De aceea, oricine doreşte “să doneze 10000 de paşi” pentru Bucureşti este invitat să se înscrie în proiect, în zonele unde se mai permit înscrieri. Harta cu cele 285 de zone şi formularele de înscriere poate fi accesată în acest link.
10000 de paşi este distanţa aproximativă pe care voluntarii o vor parcurge în munca lor de cercetare şi, în acelaşi timp, este numărul de paşi pe care doctorii îl recomandă să-l facem pentru o viaţă activă.
În medie, munca de cercetare a fiecărui voluntar va dura între două şi patru ore, în funcţie de suprafaţa pe care o alege să o cerceteze. Voluntarii pot desfăşura această cercetare în oricare din cele 4 zile, chiar şi în zile diferite.
Datele colectate vor fi validate manual de membri ai asociaţiei OPTAR, prin studierea fotografiilor transmise cu ajutorul aplicaţiei. Astfel, câteva rezultate parţiale vor fi prezentate pe 13 iunie în cadrul iCEE fest, în secţiunea UDemocracy ca exemplu prin care tehnologia oferă oamenilor instrumente de a produce schimbare în viaţa reală.
Prelucrarea tuturor datelor va dura mai multe săptămâni de muncă urmând ca rezultatele să fie făcute publice.
Ne dorim în primul rând realizarea a două hărţi cu traseele accesibilizate la nevoile persoanelor cu dizabilităţi, una pentru persoanele în scaun rulant şi una pentru personele cu deficienţe de vedere.
A treia hartă va fi de uz general, pentru toate categoriile de pietoni. Cu ajutorul datelor culese, se vor realiza statistici privind situaţia infrastructurii pietonale, foarte utile în procesul de planificare a mobilităţii urbane durabile.
De exemplu, se pot identifica cu precizie numărul unităţilor de învăţământ unde copiii şi părinţii pot ajunge folosind trotuarele şi spre câte dintre acestea nu există trotuare accesibile pietonilor. O astfel de statistică ar fi un instrument util administraţiei şi locuitorilor pentru a înţelege modul în care politicile publice contribuie la congestionarea sau descongestionarea traficului.
În funcţie de rezultatele obţinute, asociaţia OPTAR va propune şi un set de măsuri simple, similar celor aplicate în alte mari metropole.