Karl-Heinz Lambertz, președintele Comitetului Regiunilor: Putem să ne dezvoltăm economia și să diminuăm emisiile poluante!
Articol de Mircea Apostolescu, 12 iunie 2019, 15:41
Karl-Heinz Lambertz : Mesajul UE este clar, putem să ne dezvoltăm economia și să tăiem emisiile!
Prezent la București cu ocazia conferinței comune a Comisiei ENVE și a Set Planului Comisiei Europene, președintele Comitetului Regiunilor Europene, Karl-Heinz Lambertz, a declarat că Uniunea și Comisia Europeană pun securitatea energetică și schimbările climatice în topul preocupărilor lor. Iar mesajul european este unul clar: putem să ne creștem economia și să reducem emisiile poluante!
”Trebuie să ne îndreptăm spre surse alternative de energie, să ne reducem dependența de importurile de energie, să cerem locuri de muncă și să ne protejăm comunitățile. Este posibil. În această dimineață, pentru prima oară în viața mea, am avut ocazia să fac un drum de 300 de kilometri cu o mașină bazată pe hidrogen. A fost fantastic. Ne-am oprit o singură dată din cauza celeilalte mașini( cea cu motor clasic n.r.).
Este posibil! Dar avem nevoie de ambiție. Din 2015, mai multe orașe cer o Europă liberă de emisii de carbon, până în 2050. Clima noastră este în criză! Uniunea Europeană trebuie să acționeze! Avem nevoie de o tranziție clară și justă, care să nu lase pe nimeni în urmă. Este complet inacceptabil faptul că, astăzi, 18 milioane de europeni trăiesc sărăcia energetică, în fiecare zi. Uniunea Europeană trebuie să demonstreze solidaritate și să susțină fiecare regiune, fiecare oraș sau sat pentru a face tranziția către energia curată. Putem face această tranziție numai lucrând împreună că o uniune. Regiunile și orașele sunt pionierii tranziției la o energie curată. UE poate asigura cadrul corect, dar regiunilor și orașelor trebuie să li se permită să își dezvolte propriile lor strategii.
UE trebuie să continuie să investească în regiunile și orașele sale, pentru a transforma această tranziție la energia curată în realitate. Avem nevoie de cercetare și inovare. Dar nu este de ajuns. Avem nevoie de o puternică politică de coeziune europeană în acest domeniu și sunt foarte bucuros că președinția României a însemnat o luptă foarte viguroasă pentru viitorul politicii de coeziune. Să încetăm politica de coeziune ar însemna că regiunile și orașele noastre să nu își poată reduce emisiile de carbon din economie. Fără coeziune, nu vom avea Uniunea pe care ne-o dorim”, a declarat președintele Comitetului Regiunilor Europene, Karl-Heinz Lambertz.
Primarul Clujului, Emil Boc: Trebuie să ne îndreptăm atenția spre tehnologiile și sursele de energie nepoluante!
La rândul său, primarul Municipiului Cluj, Emil Boc, a declarat, pentru București FM, că ”resursele tradiționale de energie sunt poluante și pe sfârșite. De aceea, trebuie să ne gândim la resurse alternative. Astăzi, 70% din poluarea globală se întâmplă în orașe și tot orașele trebuie să fie responsabile de diminuarea acestei poluări, în aducerea unor surse alternative de energie.”
Edilul Clujului mai spune că atenția orașelor trebuie să se îndrepte către tehnologiile și sursele de energie nepoluante, care nu pun un pericol viața oamenilor.
”În Uniunea Europeană mor anual 400 de mii de oameni din cauza poluării, de la mașini în special. De aceea, este absolut imperativ și obligatoriu să ne preocupe soarta cetățenilor noștri. Degeaba spunem că discuțiile despre energii nepoluante sunt doar discuții de laborator, fiindcă ele afectează viața oamenilor în fiecare zi. Asta nu se înțelege suficient în România: faptul că avem mașini ultra-poluante pe străzi ne afectează pe fiecare dintre noi. Le simțim când ajungem la spital. De aceea trebuie să ne concentrăm cât mai mult pe energii alternative, precum cea solară. Soarele nu ne-a trimis încă nici o factură pe Pământ, dar Electrica ne trimite facturi pentru consumul de energie pe care îl facem
În privința transportului, fie că este vorba despre transportul electric, pe care noi, la Cluj, deja l-am impus destul de consistent prin autobuzele electrice, stații de încărcare pentru mașinile electrice, acest nou tip de mașină, bazată pe hidrogen, cu siguranță va revoluționa viitorul. Până în 2030, vor fi milioane de mașini cu hidrogen pe străzile Europei. Astăzi, în UE, există vreo 160 de stații. Astfel, poți traversa (cu mașina cu hidrogen n.r.), de la nord la sud și de la est la vest, Uniunea Europeană, care se oprește, însă, la Viena. Deci și noi trebuie să ne racordăm la această dimensiune europeană, să avem stații de încărcare și noi, ca autorități, să le prezentăm oamenilor alternative și să dăm stimulente ca ei să renunțe la mașinile poluante și să treacă spre transportul alternativ, fie că este electric sau cu hidrogen”, a spus primarul Clujului.
Primarul sectorului 3, Robert Negoiță: Mașinile cu motoare cu combustie internă poluează nu doar prin emisii, ci și prin căldură!
Primarul Sectorului 3, Robert Negoiță a subliniat „diferența colosală” dintre mașinile pe combustibil fosil, benzină sau motorină, și cele electrice sau pe hidrogen.
”Mașinile cu motoare pe ardere internă poluează nu doar prin emisiile de la țeava de eșapament, ci și prin emisiile de căldură”, spune Negoiță.
”Puțină lume realizează că motoarele cu combustie internă produc energie mecanică pentru propulsarea mașinii doar în proporție de 30%. Restul este energie termică cu care mașinile poluează, încălzind aerul din jurul lor. Astfel, acum, când este cald afară, în oraș este și mai cald, din cauza mașinilor”, a explicat Robert Negoiță.