Magistrala M4 nu crește odată cu Țara …!
Articol de Mircea Apostolescu, 5 iulie 2019, 08:17
Mobilitatea urbană durabilă, o sintagmă îndelung mestecată de toți responsabilii și iresponsabilii de ceea ce se întâmplă cu transportul în București, înseamnă să folosim acele mijloace de transport care nu generează congestie în trafic, care poluează cât mai puțin și care oferă și avantaje precum celeritate, predictibilitate și capacitate mare de transport.
Ei bine, modul de transport care întrunește un punctaj maxim la toate aceste criterii este cel subteran. Metroul nu generează congestie în traficul de la suprafață, nici nu poluează, căci este electric. Metroul este predictibil, adică poți ști cu exactitate când sosește în stație următorul tren în direcția care te interesează. Mai mult decât atât, îți poți planifica orice călătorie cu metroul foarte exact. Știi la ce oră trebuie să pleci de acasă că să ajungi la o anumită destinație.
Dacă, la toate acestea, mai adăugăm și capacitatea foarte mare de transport, este cât se poate de clar că dezideratul stabilit de către Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București-Ilfov 2016-2030 de dezvoltare a transportului subteran este unul imperios necesar pentru un oraș cu un trafic infernal, care generează o poluare distrugătoare a aerului cum este orașul nostru.
Orașul, Bucureștiul, crește. Apar, zi de zi aproape, noi zone rezidențiale, noi clădiri de birouri, acolo unde nu erau decât maidane sau curți goale ale unor foste fabrici comuniste abandonate. Iar transportul subteran ar trebui „să crească odată cu Țara”, pentru a parafraza titlul unei culegeri de texte patriotice pentru clasele I-IV din vremurile „nefericite” când eram învățați la școală sentimentul patriotic.
În teorie, în PMUD, totul este frumos și logic. Practica, însă, ne omoară, ca de obicei. Dezvoltarea transportului subteran bate pasul pe loc. Nu doar că punerea în funcțiune a magistralei de metrou către Drumul Taberei, M5, se tot amână de ani de zile, dar chiar și unele dintre magistralele existente îți dau impresia că metroul bucureștean este un fel de dinozaur anchilozat care nu se poate adapta la realitatea cotidiană.
În această situație se află magistrala M4, care relativ de curând s-a mai prelungit cu două stații, „Laminorului” și „Străulești”. Prelungirea a adus un nou flux de călători, care merg către extremitatea Bulevardului Bucureștii Noi și către noile ansambluri rezidențiale și complexe comerciale care au apărut, ca ciupercile după ploaie, pe această arteră din nordul Capitalei.
Mai mult decât atât, dacă atunci când a fost dată în folosință stația „1Mai” aceasta atrăgea relativ puțini călători, oamenii care locuiau spre capătul Căii Griviței și cel al Bulevardului Ion Mihalache, acum situația s-ar schimbat dramatic.
Pe Bulevardul Expoziției, în capătul înspre intersecția cu strada Aviator Popișteanu, sunt Școala Națională de Studii Politice și Administrative, SNSPA-ul, cu sutele ei de studenți, și o companie de software cu alte sute de angajați.
Doi pași mai încolo, pe strada Parcului, este o aglomerare de firme private. Apoi, pe Bulevardul Expoziției, de o parte și de cealaltă, se înșiră Romexpo, campusul de la Agronomie, Universitatea Româno-Americană și o suită de clădiri de birouri, Spitalul CFR 2 și World Trade Center. Alte sute de studenți și de corporatiști care vin zi de zi, dimineața, pe la ora 9, și pleacă după-amiaza, începând de pe la 17, până pe la 19.
La aceste ore de vârf, peroanele stației „1Mai” și cele ale stației „Basarab” sunt pline de n-ai loc să arunci un ac. Pentru că, indiferent de numărul călătorilor, trenurile se succed la un interval de minim 8 minute.
La asta se adaugă și cozile de la intrarea în stația „1Mai”. Porțile de acces sunt vechi, merg încet, de multe ori se blochează sau chiar unele dintre ele se detectează și puhoiul de studenți și corporatiști se scurge extrem de greu către persoane.
Nu mai vorbim despre trenurile vechi și hârbuite. Rablele scoase de pe toate celelalte magistrale circulă pe M4. Vopsite în toate culorile posibile de către grafferi, vagoanele scârție, zdrăngăne, se detectează, de ai impresia că acuși-acuși se vor dezmembra.
Toată această aglomerație și harababură, dublată de un panou publicitar imens, montat la una dintre intrările stației „1Mai”, care ne îndeamnă să ne luăm mașină second-hand, dacă ne-am săturat să mergem cu metroul, îți creează impresia nu doar că M4 nu crește odată cu Țara, ci și că șefii de la Metrorex ar fi pur și simplu agasați de atâția călători …!
Și te umple groaza, când te gândești că, tot pe Bulevardul Expoziției, tot spre intersecția cu Aviator Popișteanu se construiesc de zor noi clădiri de birouri și noi ansambluri rezidențiale, care vor atrage un flux și mai mare de călători pe M4 și, mai ales, spre stația „1 Mai”… !
S-ar putea ca, într-o bună zi, nu prea departe de acum, metroul să devină noul lux din cartier, să dai șpagă să intri la metrou …?!