”Pod peste timp ” pentru Salomon Jadassohn
Articol de cristina.toma, 5 iulie 2019, 10:32
Pentru melomanul zilelor noastre numele de Salomon Jadassohn s-ar putea să nu spună foarte mult dar când îi asculti muzica romantică scrisă în secolul 19 te întrebi cum asemenea comori au putut cădea în uitare.
Pentru readucerea la viață a acestei muzici inghițite de timp și de absurditățile istoriei au contribuit ansamblul Camerata Elite, care sub bagheta fermecată a dirijorului Vincent Grüger au făcut ca muzica lui Salomon Jadassohn să fie auzită pentru prima oară în țara noastră.
Concertul s-a desfășurat în ambiața specială a Templului Coral din Bucuresti unde intrarea publicului a fost liberă în limita locurilor.
Insă atât pentru obișnuiții sălilor de concerte cât și pentru cei care ajung mai rar să asculte muzică clasică dar și pentru cei care vor ajunge cândva pentru prima dată la un concert de muzică clasică sau care ascultă muzică online câteva cuvinte despre Salomon Jadassohn și destinul lui fabulos și, in același timp nedrept – sper că doar până acum.
Salomon Jadassohn s-a născut in anul 1831 într-o familie evreiască din Breslau, locul unde s-a deschis primul seminar rabinic modern. Salomon Jadassohn făcea parte din prima generatie de după Emanciparea evreilor în ținuturile în care se vorbea limba germană și în care, pe atunci se putea simți o oarecare toleranță față de evrei.
Jadassohn a fost educat acasă în primii ani. Apoi, în anul 1848 începe cursurile conservatorului din Leipzig, la doar câtiva ani după ce această instituție fusese fondată de Felix Mendelsohn, nepotul filosofului Moses Mendelsohn. Acolo a studiat cu profesori străluciți precum Moritz Hauptmann, Ernst Richeter și Julius Reitz la compoziție și, cu Ignatz Mosheles, pianul. A mai urmat și studii particulare de pian cu Frantz Liszt la Weimar. Și, tot la Weimar el va avea primul său concert ca solist sub îndrumarea lui Frantz Liszt care, se pare că îl îndrăgise pe acerst tânăr care părea că trăiește doar pentru muzică.
Este remarcat ca fiind un talent cu totul iesit din comun de către profesorii săi și mulți erau gata să îi dea scrisori de recomandare dintre cele mai elogioase. Insă apărea o problemă: nefiind catolic Jadassohn nu putea ocupa nici un post de organist într-una din bisericile germane, chiar dacă la Conservatorul din Leipzig studiase cu asiduitate și toată muzica ce se cânta în cadrul liturghiei catolice.
Avea insă, să lucreze pentru sinagoga din Leipzig, câteva societăți corale și să dea lecții private de muzică. În cele din urmă a devenit profesor chiar la Conservatorul din Leipzig pe care îl absolvise. A avut, de asemenea, elevi din toată lumea, din Norvegia si până în America dintre care unii au devenit celebri precum Edward Grieg, Ferruccio Bussoni, Felix Weingarter si multi alții.
Salomon Jadassohn a compus peste 140 de lucrări-simfonii, sonate, lucrari pentru pian și flaut, cvartete, sextete, cvintete si chiar o serenada.
Avea să moară la Leipzig in anul 1902.
Din păcate, din cauza anrtisemitismului din Germania perioadei Wilhemine și apoi a celui care a urmat, muzica lui Salomon Jadassohn a fost atacată pe nedrept SI a căzut într-o nemeritată uitare.
Abia în secolul 21 lui Salomon Jadassohn i s-a făcut dreptate iar melomanii au început să redescopere muzica lui romantică. Iar în această vară muzica lui Salomon Jadassohn a reînviat în linistea răcoroasă Templului Coral. Melomani de toate vârstele au putut asculta Uvertura Opus 27, Simfonia nr 2 pentru orchestra in La Major și Serenada nr 3. Talentul dirijorului Vincent Grüger dar și a ansamblului Camerata Elite fiind pe lângă tălmăcirea muzicii lui Salomon Jadassohn aceea de a reuși să dea impresia că am ascultat o mare orchestra iar aceasta datorită măiestriei cu care au adus la viață această muzică.
Concertul a fost un mare succes care nu ne face decât să așteptăm cu nerăbdare următoarea ediție a concertului ”Mari compozitori evrei” –”Pod peste timp”, concert organizat de către Federația Comunităților Evreiești din România, Fundația Caritatea și Ministerul Culturii și Identității Naționale.