București, orașul inaccesibil pentru persoanele în scaune rulante!?
Articol de Mircea Apostolescu, 9 iulie 2019, 18:50
Bucureștiul, capitală europeană a secolului XXI, care își pune problema să găzduiască anul viitor un important eveniment sportiv, spre exemplu, este complet inaccesibil unor categorii de cetățeni cum ar fi persoanele aflate în scaune rulante și foarte greu accesibil pentru toate persoanele cu nevoi speciale de deplasare, așa cum sunt ele definite de acquis-ul comunitar.
Cine sunt persoanele cu necesități speciale de deplasare …
Potrivit legislației europene în vigoare, noțiunea de persoană cu necesități speciale de deplasare include nu doar persoanele aflate în scaune rulante, ci nevăzătorii, persoanele vârstnice care se deplasează ajutate de anumite dispozitive de sprijin, mamele care își duc copiii în brațe și chiar persoanele care duc un bagaj mai mare.
În București, deplasarea este greoaie pentru toate aceste categorii de persoane, dar pentru cei aflați în scaune rulante este aproape imposibilă! Acestor persoane le este aproape imposibil să se deplaseze singure prin oraș, să poată beneficia de autonomia unei persoane normale.
Ștefan Stoian, un tânăr care refuză să se lase învins de boală …
Ștefan Stoian este un tânăr, care acum a împlinit 18 ani, care este țintuit într-un scaun rulant de o afecțiune nemiloasă numită tetraplegie spastică. Boala nu-i afectează funcțiile cognitive, dar Ștefan nu își poate folosi nici picioarele, nici mâinile. Poate doar să își controleze scaunul rulant electric cu ajutorul unui joystick. Scaunul, cu baterii cu tot, cântărește în jur de 200 de kilograme.
Cu toate acestea, băiatul și mama lui, Luminița Stoian, se străduiesc din răsputeri că Ștefan să aibă o viață cât mai apropiată de cea normală.
Așa că Ștefan iese zilnic din casă, merge la școală, a terminat liceul și a luat bacalaureatul și se gândește să meargă la facultate și să aibă o viață activă.
Infrastructură inaccesibilă …
Nepăsarea autorităților și a societății ridică, însă, în calea lui Ștefan Stoian piedici de multe ori insurmontabile. Luminița Stoian acuză faptul că autoritățile nu au făcut nimic pentru a adapta infrastructura orașului nevoilor persoanelor în scaune rulante.
Peste tot, sunt borduri înalte și scări, astfel încât nu poți coborî sau urca cu scaunul rulant pe și de pe trotuare. Acolo unde sunt scăderi de nivel, la marginile trotuarelor, acestea sunt ocupate de mașini parcate. Adeseori, chiar trotuarele sunt blocate pe de-a-ntregul de mașini parcate și nimeni nu face nimic în privința asta, spune mama băiatului.
Așa că Ștefan și mama lui sunt obligați să circule în continuare pe carosabil, să traverseze pe unde pot, nu prin locurile special amenajate în acest scop, trecerile de pietoni fiind blocate de mașinile parcate, cu mașinile aflate în mers trecând razant pe lângă ei. Riscul de a fi accidentați este imens.
Nici infrastructura și mijloacele de transport în comun nu sunt accesibilizate pentru persoanele în scaune rulante. Ștefan locuiește undeva la capătul tramvaiului 32.
Mama lui se plânge de faptul că, în ciuda proceselor și a promisiunilor făcute, Primăria Capitalei nu ar fi făcut nimic pentru că Ștefan să se poată urca în tramvai cu scaunul rulant și să poată coborî în siguranță. Atât tramvaiele vechi, cu scări înalte, cât și refugiile neadaptate pentru scaune rulante sau chiar inexistente fac imposibilă folosirea tramvaiului 32, spune femeia.
Cele 400 de autobuze noi ale STB nu au centuri de siguranță pentru scaunele rulante!
Luminița Stoian acuză faptul că nici cele 400 de autobuze noi Euro 6 achiziționate de către Primăria Capitalei nu ar ține cont de cerințele privind siguranța persoanelor în scaune rulante. Astfel, deși i s-ar fi promis că noile autobuze vor avea centuri magnetice, care să permită asigurarea scaunelor rulante și a pasagerilor aflați în acestea, Municipitatea a achiziționat autobuze fără aceste centuri de siguranță speciale, spune mama lui Ștefan.
Instituțiile publice nu au rampe de acces …
Nici instituțiile publice nu au dotările necesare pentru a asigura accesul persoanelor cu dizabilități. Lipsa rampelor și a locurilor de parcare rezervate persoanelor cu dizabilități, ocupate în mod abuziv de către șoferi care sunt perfect sănătoși, face ca, adeseori, Ștefan să fie nevoit să se întoarcă acasă, fără a-și fi rezolvat problemele, acuză femeia.
Mașinile speciale ale Primăriei Capitalei, niște improvizații care pun viața în pericol …
Din păcate, nici flota de mașini cu adaptări speciale, creată de către Primăria Capitalei prin Direcția Generală de Asistență Socială a Municipiului București (DGASMB), flotă destinată transportului persoanelor aflate în scaune rulante, nu îndeplinește cerințele de siguranță pentru ca aceste persoane să poată fi îmbarcate, transportate și debarcate în condiții de maximă siguranță, a declarat pentru București FM Luminița Stoian.
Femeia spune că, pe 24 august anul trecut, fiul ei ar fi suferit un accident într-una dintre mașinile special adaptate de către DGASMB. Astfel, centurile de siguranță nefiind cele potrivite, a fost asigurat numai scaunul rulant, nu și pasagerul din acesta. La o frână bruscă, Ștefan, care nu se poate ține cu mâinile, ar fi zburat, pur și simplu, din scaunul rulant, lovindu-se puternic la față.
Luminița Stoian consideră că vina pentru accidentul lui Ștefan o poartă Primăria Capitalei, DGASMB și fundația ReStart România. „Primăria Capitalei și DGASMB, împreună cu ReStart și cu toate aceste proiecte care privesc transportul persoanelor speciale, sunt obligate să facă transport adaptat și, de fapt, ei au făcut niște improvizații care pun viața în pericol. Și, din cauza lor, fiul meu a avut accident și nu poate să circule cu nici un vehicul de transport adaptat ilegal, așa cum au ei. Iar mașinile ReStart sunt adaptate pentru scaune, nu pentru cărucioare”, a declarat Stoian pentru București FM.
Mama lui Ștefan susține că accidentul de acum aproape un an s-ar fi petrecut din cauză că mașina era adaptată pentru scaune, nu pentru cărucioare. Scaunele sunt cele manuale, iar cărucioarele sunt cele electrice, explică ea.
Luminița Stoian acuză grave nereguli în privința centurilor de siguranță și a omologării acestora de către Registrul Auto Român. Centurile nu ar îndeplini cerințele de siguranță pentru cărucioarele electrice, spune mama lui Ștefan, iar pentru fiul ei ar fi chiar periculoase, deoarece l-ar strânge de gât la frânare sau în caz de impact, mai spune Stoian.
DGASMB versus DGASPC Sector 5…
Directorul general adjunct al DGASMB, Ion Purcărea, a declarat pentru București FM că mașinile pentru transportul persoanelor cu dizabilități au fost modificate și omologate potrivit prevederilor legale în materie. Mașina la bordul căreia s-a petrecut accidentul din august anul trecut a fost predată, după modificare și omologare, de către DGASMB Direcției Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului (DGASPC) Sector 5, care asigura operarea acestui vehicul, la momentul producerii incidentului, spune Purcărea.
Șeful de la DGASMB spune că atât instituția pe care o reprezintă, cât și DGASPC Sector 5 fac eforturi pentru a-i asigura tot sprijinul posibil lui Ștefan Stoian. Spre exemplu, deoarece tânărul a împlinit vârsta de 18 ani și, potrivit mamei sale, ar locui singur, este în desfășurare o procedură de achiziție publică pentru achiziționarea de servicii de îngrijire la domiciliu pentru Ștefan, a declarat Ion Purcarea.