Punem carul înaintea boilor?
Articol de Mircea Apostolescu, 15 iulie 2019, 08:29
Există o vorbă veche și înțeleaptă românească ce zice că nu-i bine a pune carul înaintea boilor.
Municipalitatea bucureșteană a purces, însă, la cumpărarea de tramvaie noi, în timp ce multe dintre liniile de tramvai pe care noile vehicule ar urma să meargă sunt într-o stare foarte proastă, îngăduie viteze de deplasare reduse și pot fi chiar periculoase, din punctul de vedere al siguranței călătorilor.
Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București-Ilfov 2016-2030 vorbește, în mod foarte corect și foarte logic, despre dezvoltarea transportului public și, în cadrul acestuia, a segmentului de transport electric, care este nepoluant și oferă și capacități mari de transport.
Pentru dezvoltarea transportului electric, Primăria Capitalei a purces la accesarea de fonduri europene nerambursabile pentru achiziția de troleibuze, autobuze electrice și tramvaie noi.
Până aici, totul este minunat și se încadrează în strategia PMUD.
Numai că, potrivit documentațiilor de achiziție publică, noile tramvaie ar urma să fie utilizate pe linii ale căror căi de rulare sunt vechi și într-o stare tehnică dezastruoasă, fiind cârpite cu aparatul de sudură de către echipele de intervenție. Spre exemplu, liniile 40 și 56 de pe Calea Călărașilor, spune Cristian Marin de la Asociația „Metrou Ușor”.
”Folosirea tramvaielor noi pe linii a căror cale de rulare este într-o stare atât de precară nu doar că nu va aduce nici un avantaj, deoarece tramvaiele nu vor putea rula cu viteză mai mare decât cele vechi. În plus, noile tramvaie se vor strica, dacă vor fi utilizate pe liniile respective, conform documentelor oficiale ale Primăriei Capitalei”, opinează Marin.
El mai spune că utilizarea tramvaielor, pe o infrastructură veche și într-o stare tehnică dezastruoasă, ar fi și unul dintre motivele pentru care la licitația Primăriei Capitalei nu s-au prezentat decât doi producători, unul local, de la Arad, și celălalt din Turcia.
Alte cauze, pentru care alți producători nu s-au arătat interesați pentru a livra tramvaie Bucureștiului, ar fi boghiurile pivotante și termenele foarte scurte de livrare impuse de către autoritatea contractantă.
”Dacă boghiurile pivotante sunt o cerință impusă din cauza caracteristicilor infrastructurii bucureștene, cu viraje foarte strânse, termenele de livrare foarte scurte ar fi rezultatul dorinței autorităților de a demonstra cât mai rapid că fac ceva”, crede reprezentantul Asociației „Metrou Ușor”.
Marin spune că această scurtare a termenelor de livrare a fost impusă de către Primăria Capitalei și în contractul privind cele 400 de autobuze Euro 6. ”Această grabă a PMB ar fi cauzat gravele probleme tehnice pe care autobuzele le-au avut”, susține Cristian Marin.
Problema stării dezastruoase a căii de rulare a tramvaielor nu este specifică doar pe Calea Călărașilor. Și pe Bulevardul Ion Mihalache, spre exemplu, calea de rulare a tramvaielor liniilor 24, 42 și 45 se află în același stadiu, cel de „descompunere”. Șinele de tramvai sunt rupte, strâmbe, prezintă discontinuități și echipele de intervenție sudează aproape în fiecare săptămână pe câte o porțiune.
Tramvaiele vechi și hârbuite se clatină, zdrăngăne, sar și gem de zici că-și dau duhul și se rup în bucăți. Vatmanii merg încet, încet, cu 20, cu 10 km/h, pe unele porțiuni, între Depoul „Bucureștii Noi” de teamă să nu deraieze.
După Piața Victoriei, în schimb, pe Buzești-Berzei, până la Vasile Pârvan, pe calea de rulare refăcută de către Oprescu, aceleași tramvaie vechi și hârbuite aleargă ca la prima tinerețe, merg lin, fără zdruncinături și gemete.
Așadar, n-oi fi eu expert în tramvaie, dar mi se pare logic și de bun simț că, înainte de a cumpăra tramvaie noi, ar fi fost de cea mai mare importanță să reabilităm infrastructura, calea de rulare!
Și încă ceva, dacă dorim ca tramvaiele să circule cu viteză, să ajungă la timp în stații, pe lângă modernizare, calea de rulare trebuie pusă în zonă proprie, precum în cazul liniilor 41, 21 etc. Astfel încât vatmanii să nu mai sune minute în șir din soneriile lor foarte distincte, atunci când vreun șofer cu șoriciul gros le blochează linia pe la Victoriei, pe la Piața Ion Mihalache (1 Mai, cum o știe lumea) sau pe la Domenii!