Raed Arafat: Comitet interministerial pentru eficientizarea timpilor de răspuns în situații critice la nivelul întregului aparat de stat
Articol de , 28 iulie 2019, 15:33
O ședință cu reprezentanții mai multor instituții, în care s-a decis, printre altele, înființarea unui comitet interministerial care are ca scop stabilirea unui plan de măsuri urgente pentru eficientizarea timpilor de răspuns în situații critice la nivelul întregului aparat de stat, a avut loc ieri, la sediul Guvernului.
Secretarul de Stat al Ministerului Afacerilor Interne dr. Raed Arafat a convocat astăzi, la sediul MAI, o primă întâlnire a comitetului, la care au participat reprezentanți ai Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale, Serviciului de Telecomunicații Speciale și ai Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații.
Comitetul are ca obiect analiza modului de preluare și localizare a apelurilor de urgență 112, a apelantului, precum și îmbunătățirea dispecerizării.
La această ședință s-a discutat despre structura raportului care va fi prezentat premierului în termen de 15 zile, fiind stabilite măsuri pe termen scurt, mediu și lung în sarcina tuturor responsabililor implicați.
Printre sarcinile menționate în acest raport se numără modificarea legislației în ceea ce privește modul de implementare a sistemului de localizare, precum și o analiză referitoare la cartelele prepaid neidentificabile.
De asemenea, se are în vedere urgentarea modernizării sistemului informatic 112, inclusiv a infrastructurii sistemului existent prin atribuirea contractului cu clauză suspensivă, fără a mai aștepta decizii suplimentare pe marginea contestațiilor care au condus la blocarea licitației lansate de către STS la 11.08.2018, având în vedere că există deja o decizie recentă a CNSC (26.07.2019) pe baza căreia se poate semna contractul.
Nu în ultimul rând, o măsură importantă se referă la îmbunătățirea procedurilor de gestionare a apelurilor pentru situații deosebite, precum cea a răpirii de persoane.
Reprezentanții instituțiilor nominalizate vor transmite propuneri la proiectul raportului de eficientizare a timpilor de răspuns în situații critice, până la finalul zilei de astăzi.
Începând de mâine vor putea fi prezentate soluțiile care pot fi luate pentru îmbunătățirea activității.
Astăzi a avut loc o primă declaratie de presă, la sediul MAI.
Raed Arafat, declaratie MAI
“ Între timp, noi am mai avut o întâlnire la nivelul Ministerului Comunicaţiilor, la care au participat reprezentanţii mai multor instituţii.
La întâlnire s-au discutat anumite aspecte în ce priveşte apelul 112 şi localizarea şi implementarea unui sistem modern de localizare.
Astăzi am convocat pentru prima întâlnire grupul de lucru sau comitetul care a fost numit ieri şi a fost publicat în Monitorul Oficial şi am avut primele discuţii despre modul în care vom aborda această situaţie şi cu ce propuneri vom veni către guvern, bineînţeles, către executiv şi bineînţeles, probabil, către parlament, prin guvern.
Avem 15 zile că să emitem un raport cu măsuri pe termen scurt, mediu şi lung.
Acest raport trebuie să includă, bineînţeles, care este situaţia actuală, ce demersuri au fost realizate până acum şi din ce am discutat inclusiv cu reprezentanţii STS; au fost demersuri şi discuţii realizate până recent despre modernizarea sistemului de localizare.
Şi, bineînţeles, care sunt măsurile pe care le propunem pentru a urgenta ameliorările pe care le vrem în sistem, ca să putem localiza mai precis şi mai bine apelantul.
Vor fi măsurile, cum am zis, împărţite în trei termeni şi am să spun câteva din cele discutate astăzi.
Pe termen scurt – pe termen scurt există deja o aplicaţie a STS de care s-a vorbit şi care trebuie să fie promovată pentru prima fază, până la implementarea unui alt sistem mai modern, care să fie folosită în apelare. Această aplicaţie trebuie să fie promovată la maxim, astfel încât populaţia să o descarce, cât mai mulţi dintre ei, pentru că ea există şi este o soluţie de termen scurt de a o promova astfel încât populaţia să o descarce pe telefoane, să o folosească. Deci, normal, nu este soluţia definitivă. Vorbesc de o soluţie temporară, care există deja şi trebuie doar promovată.
Doi, tot pe termen scurt, vine modificarea legislaţiei în vederea implementării sistemului de localizare AML (Advanced Mobile Location) şi/sau alte sisteme similare.
Aici au fost discuţii care s-au oprit la nivelul modificărilor legislative; modificările legislative trebuie să fie realizate urgent. Noi vom pregăti inclusiv textele pe care le propunem, de modificare, astfel încât la decizia doamnei prim-ministru, la decizia guvernului, pot fi aprobate chiar printr-o ordonanţă de urgenţă, la revenirea parlamentului din vacanţă. De exemplu, şi am să dau exemple aici, şi ce vreau să subliniez, că astea sunt aspectele care sunt din prima discuţie. Urmează să le aprofundăm şi poate că vor suferi modificări încă; dar, un exemplu: s-a ridicat problema consimţământului localizării persoanei care apelează 112, nu numai din partea autorităţilor statului care au discutat, dar şi din partea firmelor de telefonie mobilă, pentru că, cu toate reglementările despre accesul la datele personale, toată lumea e speriată că dacă noi dăm poziţia unei persoane şi persoana nu e de acord… De exemplu, aici, modificarea legislativă poate să fie prin faptul că în momentul în care ai sunat la 112, ai dat deja consimţământul să fii localizat, dar acest lucru trebuie să apară înregistrat şi acest lucru se va lucra pe el, în textul legislativ care urmează să îl propunem. Acesta este un exemplu.
Al doilea exemplu care trebuie modificat: natura apelului 112.
Până acum, apelul 112 se referă la el ca şi apel voce mai mult şi nu intră în el apelul de date şi trebuie o modificare. Asta este o modificare simplă prin care se scrie că apelul 112 înseamnă şi apel voce şi apel date, şi gratuitatea transmiterii apelului date, pentru că apelul date pleacă pe un alt număr, pe care nu îl formează omul, dar este un alt număr care transmite pe el poziţia persoanei, aşa funcţionează sistemul AML. Şi atunci trebuie să fie pus la dispoziţie acest număr scurt care, iarăşi n-are nimic cu el omul de rând, dar trebuie să fie pus la dispoziţie, ca să se transmită prin el poziţia care vine printr-un SMS, şi atunci legislaţia trebuie modificată şi în acest sens.
După care e un subiect pe care l-am abordat, încă nu ştim şi analizăm dacă vom veni cu propuneri asupra lui, şi acesta este: cartelele neidentificabile.
Deci, cartelele neidentificabile îngreunează în unele apeluri de urgenţă realizarea unei corelări, să zicem, sau identificare a persoanei care apelează sau a telefonului de la care se apelează şi care poate să fi corelat cu o adresă, cu un număr de buletin, cu tot, care să ne permită să ştim cine este persoana sau a cărei persoana este telefonul care este folosit. Acesta este încă un lucru care a fost discutat, o să vedem care va fi abordarea pe care o vom propune în raportul către doamna prim-ministru.
Mai este un aspect pe care îl considerăm foarte important pe termen scurt, şi acesta este semnarea contractului cu clauză suspensivă de către STS pentru modernizarea sistemului 112.
Aici o să vin cu o explicaţie un pic mai largă, pentru că am văzut astăzi nişte precizări în presă, cum ar fi că au existat bani, dar că nu au fost folosiţi.
Deci, pe segmentul de Urgenţă, pe fondurile europene, eligibil este Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
În cursul anului 2017, către sfârşitul anului 2017, s-a ridicat problema modernizării sistemului 112 pe axa respectivă. S-au discutat două forme, forma de a intra 112 în parteneriat cu IGSU şi să realizeze modernizarea şi forma prin care să se modifice ghidul introducând 112, deci STS-ul, ca instituţie eligibilă. Şi s-a ales forma a doua, deci a fost introdus 112 sau STS-ul ca o instituţie eligibilă. Ghidul a fost modificat în cursul anului 2018 şi licitaţia pentru 112 a început în 11 august 2018, conform datelor pe care le am. Unde este problema acum? Din 11 august 2018 şi până în ziua de astăzi, suntem dintr-o contestaţie în alta.
Ce am propus noi şi va fi recomandarea noastră în raport?
Şi am avut reprezentanţii STS-ului cu noi astăzi, bineînţeles, în şedinţa comitetului de lucru – este că având în vedere că prima instanţă deja s-a pronunţat în favoarea deciziei STS-ului, STS-ul să meargă mai departe, semnând contractul cu entitatea care a decis că este câştigătoare, cu clauza suspensivă că, dacă următoarele instanţe schimbă ceva, să se analizeze situaţia dacă se anulează contractul sau dacă se continuă, că legea permite continuarea şi atunci există un mod de compensare pentru cel care ar pierde profitul de la decizia celei de-a doua instanţe.
Ce înseamnă asta? Că nu mai aşteptăm alte contestaţii. Avem o primă instanţă, este legea care permite acest lucru. Nu facem nimic în afara legii şi pe baza deciziei primei instanţe, se poate semna deja contractul cu clauza suspensivă şi pot începe demersurile de implementare a modernizării sistemului 112, care este pe termen mediu, pentru că vor dura aproximativ doi ani, după calculele pe care le avem, până când sunt implementate integral măsurile de modernizare, care vor include, bineînţeles, modernizarea software-ului, modernizarea sistemului de localizare şi inclusiv modernizarea infrastructurii şi calculatoarelor care sunt învechite, cu software învechit. Asta nu înseamnă că, dacă luăm măsura pe termen scurt de introducere a AML-ului, noi trebuie să aşteptăm doi ani. Deci asta o subliniez: din discuţiile pe care le-am avut, rezultă că în cazul în care adoptăm măsurile pe termen scurt, pe care le-am zis iniţial, modificările legislative pe care le-am zis iniţial, vom putea deja să folosim sistemul AML cu limitările sale, care există, de exemplu tipul terminalului telefonic iniţial funcţionează pe android, acum se pare că IOS a introdus o modificare care va permite folosirea sistemului AML. Dar asta înseamnă că putem să-l introducem în termen scurt, în cursul acestui an sperăm să poată să fie introdus, după care venim pe termen mediu, termen mediu, cum am zis: finalizarea implementării noului sistem informatic 112 şi înlocuirii infrastructurii sistemului, care va fi în urma semnării contractului pe licitaţia respectivă, îmbunătăţirea procedurilor de gestionare a apelurilor pentru situaţii de urgenţă deosebite, care sunt mai rare şi pentru care trebuie mare atenţie, precum situaţiile de răpire şi, dacă suni la o persoană răpită la telefon, care trebuie să fie procedura de preluare a apelului şi gestionare a apelului.
Aici trebuie lucrat pe îmbunătăţire acestor proceduri şi dezvoltarea unui program de pregătire a dispecerilor din cadrul dispeceratelor integrate regionale a celor care preiau apelurile 112.
Deci, trebuie pe termen mediu să avem un program de pregătire şi specializare pe domeniul dispecerizării, cum se întâmplă în alte ţări.
Pe termen lung, aici o să analizăm propunerile pentru ameliorarea integrării dispecerizării şi poate chiar reducerea numărului dispeceratelor care vor funcţiona ca dispecerate integrate, în loc să fie pe judeţe, să fie pe zone.
Iarăşi, este un lucru care se discută şi se va aprofunda şi vom veni cu aceste propuneri propuneri în cadrul raportului. Deci, ce am vrut să vă expun astăzi, este că noi luăm rolul acestei comisii în serios.
Comisia nu are rol pe anchetă, pe situaţia care s-a întâmplat din păcate la Caracal şi comisia are un rol de acum înainte să găsească soluţii să amelioreze modul de preluare-gestionarea a apelurilor şi mai ales de localizare şi dispecerizare a echipelor de intervenţie şi acest lucru vom lucra pe el în următoarea perioadă.
Bineînţeles, cu cât evoluează raportul şi propunerile în acest raport, cu atât o să ne vedem cu dumneavoastră şi o să venim cu explicaţii suplimentare, iar raportul bănuiesc că o să fie după asta făcut public în care o să vedeţi principalele propuneri şi bineînţeles după asta începem la executarea lor, speranţa noastră fiind că primele modificări legislative să poată să aibă loc chiar la începutul lunii septembrie şi care să permită începerea implementării sistemului AML.
Deci, asta este ce pot să vă spun astăzi.
Bineînţeles, o să ne mai vedem poate în următoarele zile. Comisia se va întruni din nou în două zile. În timpul acestor două zile, începând cu astăzi deja se lucrează pe structura acestui raport.
Aşteptăm propuneri din partea instituţiilor participante, după care începem bineînţeles să completăm datele din raport, unde trebuie să venim cu analize cu analize internaţionale care există, cu toate aceste aspecte care vor face parte din raportul care va fi înaintat doamnei prim-ministru. Mulţumesc.”
In urma cu cateva minute si STS a transmis precizari, intr-un comunicat de presa:
“Serviciul de Telecomunicații Speciale a inițiat demersuri, în anul 2017, privind implementarea soluției Advanced Mobile Location (AML), care permite localizarea apelantului la momentul inițierii apelului, împreună cu cei patru operatori de telefonie mobilă (Orange, Vodafone, Digi, Telekom) și ANCOM.
În 2018, în baza testelor realizate împreună cu cei patru operatori de telefonie mobilă, Serviciul de Telecomunicații Speciale a anunțat ANCOM că poate să implementeze funcționalitatea AML.
Transpunerea acestei funcționalități în cadrul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU) presupune actualizarea legislației primare existente.
Serviciul de Telecomunicații Speciale a demarat, la începutul anului 2017, activitățile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor Deciziei ANCOM nr. 1170/2016, privind implementarea soluției Advanced Mobile Location (AML).
În acest sens, STS a implementat o platformă pilot de preluare și procesare a informațiilor de localizare în format AML și a efectuat teste cu operatorii de telefonie mobilă. În urma testelor operatorii mobili au confirmat că pot prelua și transmite datele de localizare în format AML, însă doar de pe terminale tip smartphone noi și de ultimă generație. La nivelul STS, aceste date se pot prelua și afișa ca informație de localizare în cadrul aplicațiilor de tip GIS.
Serviciul de Telecomunicații Speciale a încheiat cu succes etapa de testare a conexiunilor cu cei patru operatori de telefonie mobilă și de integrare a informației de localizare de tip AML în SNUAU, urmând ca după actualizarea legislației primare aplicabile, această funcționalitate să fie pusă la dispoziția cetățenilor care apelează numărul de urgență.
Până la actualizarea legislației, fiind preocupat de îmbunătățirea capabilităților de localizare a apelanților la 112, Serviciul de Telecomunicații Speciale a prevăzut, în august 2018, cerințe specifice privind implementarea facilităților de tip AML/ESL în cadrul unui proiect, cu finanțare europeană, de modernizare a infrastructurii hardware și software a SNUAU.
Ca urmare a unor contestații înaintate de unii operatori economici participanți la procedura de achiziție publică, atât la nivelul Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cât și la Curtea de Apel, proiectul de modernizare, aflat acum în stadiul de derulare a procedurii de achiziție, cu termen de finalizare în 2021, prezintă o întârziere de aproximativ 6 luni.
În paralel cu aceste demersuri privind utilizarea standardului AML, Serviciul de Telecomunicații Speciale a dezvoltat o aplicație pentru telefoanele mobile de tip smartphone denumită „APEL 112” care permite transmiterea în SNUAU a coordonatelor de localizare (GPS) pentru o mai mare acuratețe și precizie în determinarea localizării terminalului de pe care se face apelul.
Practic, Serviciul de Telecomunicații Speciale a derulat activități pentru îmbunătățirea preciziei localizării pe trei paliere:
- implementarea AML în SNUAU, testată cu operatorii de telefonie mobilă – necesită actualizarea legislației primare
- implementarea AML în SNUAU prin proiectul de modernizare – suferă întârzieri din cauza contestațiilor
- dezvoltarea aplicației Apel 112 – deja operațională și eficientă în salvarea de vieți omenești.
Biroul de Presă al STS