Volum dedicat realizărilor la New York ale pictorului Costin Petrescu, lansat la Palatul Suțu
Articol de Andra Radu, 30 iulie 2019, 15:56
Muzeul Municipiului București găzduiește, la Palatul Suțu (Bdul Ion C: Brătianu), în ziua de joi, 1 august 2019, orele 18:00, lansarea volumului „Pictorul Costin Petrescu la New York, 1919-1920”, Editura Paideia, autor Eduard Andrei.
Vor prezenta Dr. Adrian-Silvan Ionescu, Directorul Institutului de Istoria Artei „G. Oprescu” al Academiei Române, Dr. Elena Olariu, Director adjunct al MMB – Secția Artă și Dr. Eduard Andrei, autorul cărții.
Bazat pe documente inedite, din arhive românești și americane, volumul se concentrează asupra unui capitol necunoscut din viața și activitatea pictorului român Costin Petrescu (1872-1954): perioada petrecută la New York (noiembrie 1919 – martie 1920), unde a fost trimis în misiune specială pentru a superviza fabricarea noilor bancnote românești, realizate după designul său, la „The American Bank Note Company”, deoarece după Marea Unire din 1918 se impunea unificarea monetară, ce devenise o prioritate a noului Guvern român.
Dincolo de acest scop oficial, sejurul american al lui Costin Petrescu a însemnat și un important contact cu reprezentanți de marcă ai diasporei românești, precum profesorul și jurnalistul Leon Feraru, și cu personalități din mediul artistic new yorkez al epocii. Între alții, i-a cunoscut și portretizat pe poetul Edwin Markham și pe scriitoarea Jeanne Robert Foster, care l-a introdus la „The National Arts Club”, și l-a întâlnit pe William Henry Fox, directorul Brooklyn Museum, cu care a inițiat proiectul organizării unei ample expoziții de artă românească în SUA.
După întoarcerea în țară, tratativele au continuat pentru o vreme, inclusiv prin întâlnirea cu curatorul muzeului american, Stewart Culin, venit la București. Deși, în cele din urmă, expoziția nu s-a realizat, demersurile lui Costin Petrescu dovedesc angajamentul său în slujba patriei și a promovării în SUA a artei românești. De asemenea, cartea oferă o analiză mai largă, utilă pentru o mai bună înțelegere a identițății românești moderne, a imaginii României în SUA și a contextului cultural și socio-istoric de imediat după Marea Unire din 1918.
Eduard Andrei este doctor în istoria artei, cu o teză despre arhitectura şi pictura bisericilor ortodoxe dobrogene de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi din prima jumătate a secolului XX, susţinută la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti (2011). A obţinut licenţa în pictură la aceeaşi universitate (1997) şi un master în „Sciences et Techniques des Arts” la Institut Supérieur des Beaux-Arts din Tunis (2004). Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România (din 1997), cu o bogată activitate expoziţională în ţară şi în străinătate. Pentru patru ani (2014-2018) a fost coordonator de programe la Institutul Cultural Român de la New York. Din 2019 este cercetător ştiințific la Institutul de Istoria Artei “G. Oprescu” al Academiei Române.
Intrare este gratuită. Mai multe detalii găsiți aici: https://bit.ly/2MnTp2c