Instalațiile de căldură din bloc sunt responsabilitatea asociațiilor de proprietari!
Articol de Mircea Apostolescu, 23 septembrie 2019, 11:50
Se apropie sezonul rece. Se umplu cu apă instalațiile de încălzire. La avizierul din scara blocului a zăcut, încă de pe la începutul lunii, un anunț cum că cine are probleme sau vrea să lucreze la calorifere, trebuie să se grăbească, fiindcă se va umple instalația.
Dar cine citește ce pun ăia la avizier?!
Așa că, scandal mondial la ușă la președintele asociației de proprietari, vreo trei bărbați, supărați nevoie mare, țipau de se auzea pe toată scara, de la etajul trei, până sus, la nouă.
Unul zicea că el are instalatorii în casă, că își renovează apartamentul și că, acum, nu mai poate schimba caloriferele, fiindcă s-a umplut instalația.
Alți doi erau foarte nervoși fiindcă le curgea apă pe la calorifere, pe la nu știu ce țevi și, bineînțeles, robineții de oprire nu funcționau.
Punctul culminant al scandalului a fost atunci când unul dintre cei trei nervoși a început să țipe supărat: „Să vină nenorociții ăia de la RADET, să vadă ce mi-au făcut în casă! Că mi s-a umflat parchetul și mi s-a pătat zugrăveala! Să pună mâna să repare ce-au stricat”.
Numai că instalațiile din interiorul blocului, după contorul de căldură și după cel de apă rece, cad în responsabilitatea asociației de proprietari, dacă sunt părți comune, adică țevi care trec prin tot blocul, sau a fiecărui proprietar, dacă este vorba despre părți din instalație care deservesc doar apartamentul respectiv, precum caloriferele, robineții etc.
Nu poate să vină RADET-ul sau Apa Nova să îți repare ție caloriferul, robinetul, bateria de la baie sau nu știu ce țeavă veche, care s-a spart în apartament. Astfel, potrivit legislației în vigoare, „Asociațiile de Proprietari, racordate la sistemul centralizat de termoficare, au obligația de a se asigura că instalațiile interioare proprii de alimentare cu energie termică sunt în stare de funcționare și că lucrările din interiorul imobilelor sunt finalizate”.
Instalațiile care aparțin RADET sunt cele până la contoarele care măsoară energia termică furnizată asociației. Instalațiile existente, după aceste contoare, aparțin asociației, care are dreptul legal de a impune reguli în cadrul condominiului, adică în blocul respectiv.
Exploatarea și întreținerea instalațiilor proprii intră în obligația utilizatorului. Astfel, instalațiile RADET sunt delimitate de instalațiile consumatorilor la bucla de contorizare.
Orice intervenție în instalațiile interioare ale consumatorului se face prin închiderea vanelor, care în acest caz erau deschise, asociațiile de proprietari având obligația de a-și asigura instalațiile proprii.
De asemenea, trebuie menționat faptul că, în momentul în care se execută lucrări la instalațiile care aparțin asociaților de proprietari, practica impune anunțarea regiei de termoficare pentru acordarea asistenței.
În cazul scandalului din bloc, acest lucru nu s-a întâmplat, RADET neavând cunoștință de acele lucrări. Totodată este important de știut faptul că în instalațiile proprii, RADET desfășoară lucrări pe tot parcursul anului, respectiv intervenții pentru avarii și mentenanță sau revizii, care presupun încărcarea sau golirea cu apă a conductelor. Spre exemplu, chiar în această perioadă, regia de termoficare desfășoară ample lucrări de înlocuire a celor mai uzate segmente din rețeaua primară de transport a energiei termice, precum și de montare a vanelor de sectorizare și a compensatorilor.
În timp ce aceștia din urmă preiau dilatarea-contracția conductelor, contribuind la scăderea numărului de avarii, vanele de sectorizare permit izolarea eventualelor avarii pe un segment cât mai mic de instalație și afectarea unui areal cât mai redus, deci a cât mai puțini beneficiari ai serviciului public de încălzire în sistem centralizat.
Desigur, aici intervine și un alt aspect, nerespectarea legii de către cei păgubiți, proprietarii de apartamente. Mulți dintre cei păgubiți nu au avut încheiate asigurări pentru locuințe, așa cum impune legea, acum sunt buni de plată.